ایجاد تحول اجتماعی نیازمند مشارکت مردم است
کد خبر: 3909848
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

ایجاد تحول اجتماعی نیازمند مشارکت مردم است

قائم مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، طرح تحول اجتماعی را نیازمند مشارکت مردم و راهبری روحانیون دانست و بر ضرورت زمینه‌سازی از سوی نهاد‌های فرهنگی برای اجرا تاکید کرد.

طرح تحول اجتماعی نیازمند مشارکت مردم و راهبری روحانیون استبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام میرمحمدیان، قائم مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، ۲۱ تیرماه در نشست تخصصی بایسته‌های اجرای طرح تحول اجتماعی مسجد محور در شهرستان گرمی، توسعه و تغییر در اجرای طرح‌های اجرایی را لازمه موفقیت و پیشرفت در امور دانست و گفت: به تعبیر قرآن کریم «هیچ جامعه‌ای ارتقا نمی‌یابد مگر اینکه در انفاس و آحاد مردم تغییر ایجاد شود» این بدین معنی است که عنصر بیرونی نمی‌تواند جامعه را تغییر دهد، باید از بطن جامعه به همت مردم تغییرات صحیحی با موضوع طرح تحول اجتماعی صورت گیرد.

وی بر ضرورت هدف گذاری درست در پیمودن مسیر فعالیت‌های فرهنگی تاکید کرد و گفت: اگر هدف گذاری صحیح نباشد، مسیر مورد نظر را سالیان سال اشتباه خواهیم رفت و این امر اتلاف وقت و اتلاف هزینه را بدنبال خواهد داشت.

قائم مقام معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، طرح تحول اجتماعی را نیازمند مشارکت مردم و راهبری روحانیون عنوان و بر ضرورت بسترسازی از سوی نهاد‌های فرهنگی برای اجرای این تاکید نمود و خاطر نشان کرد: اگر مردم پای کار نیایند تحول اتفاق نمی‌افتد مشارکت مردم بستر بسیار مناسبی برای تحول اجتماعی است که ماندگار و اثرگذار است.

وی با تأکید بر وجود امام محله در هر جامعه، همکاری روحانیون و مبلغین را اولویت اساسی در این امر عنوان کرد و افزود: استقرار روحانیون در روستا‌ها و نیز وجود امام در هر محله از شهرستان ها، نیرو‌های اصلی طرح تحول اجتماعی هستند که می‌توانند با موضوع مساجد و مشارکت مردم بسیاری از مسائل و مشکلات احتمالی در حوزه‌های مختلف را رفع کنند و نقش محوری مساجد را احیا کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، تحول آفرینی و حضور مجاهدانه در میدان را از اهداف رویکرد جدید سازمان عنوان کرد و افزود: ما نباید کارکرد‌های مسجد را از این مجموعه تربیتی جدا کنیم بلکه بایستی طبق روال اوایل انقلاب، مرکز تمام فعالیت‌های جامعه را حول محور مساجد انجام دهیم تا طبق اصول و ارزش‌های دینی، فعالیت‌های مختلف را ساماندهی کنیم.

وی تمدن را امری فراتر از زمان و مکان عنوان کرد و گفت: تمدن در عرصه جغرافیا قرار ندارد بلکه فراتر از زمان، مکان و جغرافیا بوده و ما بر توسعه تمدن اسلامی در مناطق مختلف تاکید داریم تا با همکاری فعالین فرهنگی و متخصصین امر، در ترویج اصول اسلامی به‌عنوان تمدن زوال ناپذیر گام‌های موثری برداریم.

در این نشست، حجت‌الاسلام یداله صفری، امام جمعه گرمی هم در سخنانی انقلاب اسلامی را انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت: همه موارد موجود در جامعه متاثر از فرهنگ است که اگر بهای بیشتری به این امر داده شود بقیه مسائل نیز به سهولت اجرا می‌شود.

وی اجرای طرح تحول اجتماعی را مستلزم بدست گرفتن مدیریت مساجد توسط متولیان این طرح عنوان کرد و افزود: پیشنهادی که می‌تواند فراوروی اجرای این طرح باشد اینست که تعریف سازوکار برای مدیریت مساجد و تفکیک مسئولیت‌ها و وظایف در مساجد اتخاذ شود تا طبق یه برنامه مشخص و بدون مشکل خاصی به اجرای این طرح بپزدازیم.

همچنین در ادامه، علی بهشتی، فرماندار گرمی، به معرفی اجمالی این شهرستان پرداخت و مرزی بودن این شهر را نیازمند توجه جدی در بحث توسعه فرهنگ دینی عنوان کرد و افزود: در شهرستان گرمی کثرت مساجد در محلات مختلف باعث موازی کاری می‌شود و نتیجه مطلوبی عاید نخواهد شد لذا تعامل و همفکری و تفکیک مسئولیت‌ها می‌تواند کارکرد مساجد را موثرتر کرد.

وی با اشاره به مرزی بودن شهرستان گرمی، توجه به ساختار مناسب مساجد و خانه‌های عالم را ضروری دانست و گفت: در مناطق مرزی مساجد و اماکن مذهبی باید احیا شوند و آبادتر از قبل به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی بپردازد تا به نوعی تبلیغ فرامرزی و گسترده در توسعه ارزش‌های دینی صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha