قلم برای رفع آلام بشر و مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای کاهش مرگ بشر نیازمندیم
کد خبر: 3909515
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
برخط جامعه؛

قلم برای رفع آلام بشر و مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای کاهش مرگ بشر نیازمندیم

آغاز این هفته‎ با روز قلم، میانه‌اش با اخبار بسیار از راه‌اندازی طرح‌ها و برنامه‌های مختلف سازمان‌ها، نهاد‌ها و مراکز و پایانش با خبر ثبت بالاترین تعداد مرگ و میر کرونایی در کشور همراه بود.

به گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی ایکنا این هفته نیز پرخبر بود؛ هفته‎ای که آغازش با روز قلم، میانه‌اش با اخبار بسیار از راه‌اندازی طرح‌ها و برنامه‌های مختلف سازمان‌ها، نهاد‌ها و مراکز و  پایانش با خبرهای تلخ افزایش میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در کشور همراه بود.
 
قلم در سیطره سانسور و معادلات فرهنگی
 
خبرگزاری ایکنا در این هفته و همزمان با روز «قلم» گفت‌وگویی را با عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرای باسابقه کشور، داشت که وی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه امروز برای رسیدن به الگوی پیشرفت در جهان راهی جز اعتماد به گفتمان‌ها و گفت‌‌‌وگو‌ها، که یکی از نماد‌های آن قلم است، ‎نداریم، به چرایی قلم‎گریزی در جامعه پرداخت و گفت: این موضوع به معادلات فرهنگی جامعه و سیطره فضای سانسور بازمی‌گردد که بسیاری را از نوشتن منصرف می‌کند، در حالی که قرآن گویاترین شاهد بر شرافت و قداست قلم است.
 
قلم پاک در خدمت نشر حقایق و رفع آلام بشری است
 
رئیس جهاددانشگاهی در این هفته و به مناسبت روز قلم و سالروز تأسیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، پیامی صادر و در بخشی از آن اظهار کرد: قلم پاک، آن قلمی است که در نشر حقایق، رفع آلام بشری، تولید دانش، کشف و رفع معضلات به کار گرفته شود و در مسیر آگاهی‌بخشی، نقد منصفانه بی‌غرض و تحلیل واقع بینانه، دچار ملالت نشود و از ملامت ملامت‌کنندگان نهراسد.

بقاع متبرکه؛ قطب فرهنگی یا مراکز اقتصادی
 
در این هفته و در ادامه پرداختن به جایگاه امامزادگان، خبرگزاری ایکنا، به سراغ حجت‌الاسلام خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه رفت. وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه از اصل الگو‌پذیری به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین ثمره فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی امامزادگان غفلت کرده‌ایم، گفت: اداره اوقاف در نگاه مردم یک چهره اقتصادی و کاسب‌مدارانه دارد نه یک چهره فرهنگی؛ لذا باید جراحی بزرگی را درباره تولیت‌ها و مدیران امامزادگان و مشاهد شریف و موقوفات انجام دهیم.
 
پیمانکاران ملزم به مناسب‌سازی شدند
 
خبر دیگر از ابراهیم کاظمی مؤمن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، بود که در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به ابلاغ بخشنامه الزام دستگاه‌های اجرایی به رعایت مناسب‌سازی در پاسخ به این پرسش که این بخشنامه چقدر ضمانت اجرایی دارد؟ گفت: اینکه دستگاه‌های اجرایی ملزم به مناسب‌سازی شده‌اند خبر جدیدی نیست، چراکه از سال‌های ۸۳ ـ ۸۴ یعنی حدود ۱۶ سال پیش دستگاه‌ها ملزم بودند که سالیانه ۳۰ درصد از بناهای خود را مناسب‌سازی کنند. اگر سالیانه این کار را انجام می‌دادند، سال‌ها پیش مناسب‌سازی دستگاه‌های دولتی به اتمام رسیده بود اما این اقدام صورت نگرفت و مسئله مناسب‌سازی چندان برای دستگاه‌های دولتی ملموس نبود.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، در این مصاحبه از ابلاغ قوانین مناسب سازی به مهندسان، مشاوران و پیمانکاران خبر داد و گفت: پیمانکارانی که براساس این قوانین عمل نکنند امتیاز منفی شغلی می‌گیرند.
 
طرح تحول اجتماعی تبلیغی در مناطق محروم کلید خورد
 
در این هفته نیز قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، در نشست بایسته‌های اجرای طرح تحول اجتماعی در مناطق محروم، از آغاز فعالیت‌های طرح تحول اجتماعی تبلیغی در مناطق محروم خبر داد و گفت: در حال حاضر در یک جنگ بی‌سابقه فرهنگی و اجتماعی هستیم و طبیعی است که در این نبرد تلفات و زحماتی را متحمل شویم.
 
حجاب نماد هویت جمعی، اخلاق و کنش عفیفانه در جامعه
 
در ابتدای هفته‌ای که گذشت بنیاد عفاف و حجاب در راستای سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در زمینه عفاف و حجاب و پیش از آن، تحقق مطالبات و پیگیری دغدغه‌های برحق مقام معظم رهبری در این خصوص و در آستانه ۲۱ تیرماه، روز بزرگداشت عفاف و حجاب، بیانیه‌ای را صادر کرد که که در بخشی از آن آمده است: حجاب نه تنها به عنوان مهمترین نماد زن مسلمان که نماد هویت جمعی، اخلاق و کنش عفیفانه در جامعه اسلامی است.
 
هیئت‌های اندیشه‌ورز در حوزه اقامه نماز در مدارس فعال می‌شود
 
خبر دیگر این هفته را محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در خصوص راه‌اندازی قرارگاه مجازی در حوزه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز، داد و اظهار امیدواری کرد: با آغاز سال تحصیلی جدید، هیئت‌های اندیشه‌ورز در حوزه اقامه نماز نیز در مدارس فعال شود.
 
وی که در جلسه ویدیو کنفرانس مدیران ستاد اقامه نماز کشور که صبح روز چهاردهم تیرماه در محل ستاد اقامه نماز کشور برگزار شد، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جلسه، با اشاره به شرایط موجود کشور در مقابله با ویروس منحوس کرونا، گفت: شرایطی که شیوع کرونا در کشور و دنیا به وجود آورد، یک انتخاب نبود، بلکه یک اجبار بود و به تبع آن تمام فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داد.
 
راه‌اندازی کارگروه تخصصی آموزش زائران و کارگزاران حج و زیارت
 
در هفته‌ای که گذشت نخستین هم‌اندیشی افزایش بهره‌وری آموزش زائران و کارگزاران حج و زیارت با حضور نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار و مصوب شد تا کارگروه تخصصی آموزش زائران و کارگزاران حج و زیارت راه‌اندازی شود.
 
نقاشی بته‌جقه، لباس را ایرانی ـ اسلامی نمی‌کند
 
خبر دیگر این هفته مربوط به مصاحبه ایکنا با فهیمه زارع‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود که وی در این گفت‌وگو با انتقاد از استفاده نادرست از المان‌ها و طرح‌های ایرانی ـ اسلامی در طراحی لباس‌، گفت: صرف پوشیده بودن و نقاشی یک بته‌جقه بر روی لباس، آن را ایرانی ـ اسلامی نمی‌کند.

عضو هیئت علمی گروه هنر اسلامی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، در پاسخ به این پرسش که امروزه چه میزان از المان‌های اصیل ایرانی ـ اسلامی را در لباس مردم ایران می‌بینیم، اظهار کرد: اگر بخواهیم تعریف صحیحی از موضوع نقش و تزئین در طراحی لباس داشته باشیم، باید به نتایج بررسی‌ای که بر لباس‌های ارائه شده در جشنواره مد و لباس فجر طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ انجام شد، اشاره کنم؛ در این پژوهش مشخص شد اکثر طراحان ما از نوع و مفاهیم نقوش اطلاعات کامل ندارند.

تسریع در پرداخت وام ازدواج


در انتهای هفته‌ای که گذشت معاون اول رئیس جمهور در پی درخواست وزارت ورزش و جوانان، طی نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی دستور داد، جهت تسریع در پرداخت وام ازدواج و امهال وام‌های ازدواج و اشتغال‌زایی جوانان در شرایط بحران کرونا اقدامات لازم صورت گیرد.

برنامه‌های دهه ولایت

در این هفته نشست هم‌اندیشی و هماهنگی در خصوص نحوه برگزاری ویژه برنامه‌های دهه ولایت در شهر تهران با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهر تهران، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهران، مدیرکل فرهنگی و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران برگزار شد.

نمایشگاه لباس عاشورایی مردادماه برگزار می‌شود


یکی از خبرهای این هفته برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی طی روز‌های ۲۶ تا ۳۰ مرداد سال جاری در فرهنگسرای نیاوران بود که خبر آن را دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور داد و اعلام کرد: مزون‌های بدون مجوز پلمپ می‌شود.

انتصاب رئیس ستاد انتخابات چهارمین دوره کانون مداحان

همچنین در این هفته حجت‌الاسلام مجید باباخانی، طی حکمی از سوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، به عنوان رئیس ستاد انتخابات چهارمین دوره کانون مداحان کشور، منصوب شد.

مردم به برده‌داری نوین کمک نکنند

در هفته‌ای که گذشت نشست خبری مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی بود که وی در این نشست از شناسایی تعدادی از باند‌های سوء‌استفاده‌کننده از کودکان خبر داد و از مردم خواست که به کودکان خیابانی پول ندهند، چراکه این کار باعث تداوم حضور آن‌ها در خیابان و سوء‌استفاده از کودکان می‌شود.

«سعید غضنفری» مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی شد

یکی دیگر از اخبار انتصابات این هفته حکم سعید غضنفری بو که با حکم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به سمت مدیرعاملی بنیاد دعبل خزاعی منصوب شد.

برگزاری چهارمین رویداد ملی «پیچ خط مشی»

خبر دیگر برگزاری چهارمین رویداد ملی پیچ خط‌مشی با موضوع همزیستی برای حل مسائل اجتماعی با محوریت مناطق آسیب‌دیده شهری بود که قرار است در روز‌های ۲۱ تا ۲۳ مردادماه سال جاری، به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شود.

کرونا و چالش‌های برگزاری مناسک محرم

این روز‌ها با نزدیک شدن به ماه محرم در محافل مذهبی بر سر نوع مواجهه با بیماری کرونا و شیوه برگزاری برنامه‌ها، جلسات و محافل مذهبی اختلاف‌نظر‌های جدی مطرح است؛ در این میان قطعاً اثرات بیولوژیکی کرونا دیر یا زود مرتفع خواهد شد، اما پیامد‌های آن ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد روز‌هایی که در حال سپری کردنشان هستیم، روز‌های مهمی در تاریخ تحولات دینداری کشور باشد. بر همین اساس گزارشی با عنوان کرونا و چالش‌های برگزاری مناسک محرم بر روی خروجی خبرگزاری ایکنا منتشر شد.

عرصه‌های نیازمند تحول در آموزش و پرورش

تاریخی، دبیرکل اتحادیه‌های انجمن اسلامی دانش‌آموزان، در هفته‌ای که گذشت و در نشست خبری تشریح برنامه‌های تابستان این اتحادیه با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در زمینه‌های محتوایی، فرایندی، نیروی انسانی، تقویت تشکل‌ها و نگاه تشکیلاتی نیاز به تحول دارد، گفت: امروز کتب درسی، آزمون‌ها و ارائه کارنامه به دانش‌آموزان از چارچوب‌های سند تحول بنیادین فاصله دارد.

بالاترین تعداد مرگ و میر کرونایی ثبت شد

اما در این هفته متأسفانه بالاترین تعداد مرگ و میر کرونایی ثبت شد. سخنگوی وزارت بهداشت طی آخرین اعلام عمومی از شناسایی دو هزار و ۷۹ بیمار جدید کرونا در کشور خبر داد و گفت: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

دستاورد‌های ملی در کنترل کرونا با سهل‌انگاری‌ها از بین رفت

وزیر بهداشت نیز در این هفته و در نشست اضطراری ستاد کرونای کلانشهر تهران با گلایه از سهل‌انگاری‌های صورت گرفته در کنترل کرونا گفت: برخی این دستاورد ملی که ارزان به دست آمده را خیلی ساده انگاشتند و فکر کردند همه چیز تمام شده است.

فاصله‌گذاری‌ها و استفاده از ماسک را جدی بگیرید

وزیر بهداشت همچنین گفت: به مردم می‌گویم که استفاده از ماسک و ویروس کرونا را جدی بگیرند، زیرا کرونا یکی از خطرناک‌ترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که به عرصه بشری پا گذاشته و هیچ کدام از ویروس‌شناسان دنیا هم، آینده آن را به خوبی پیش‌بینی نکرده‌اند.

رونمایی از بزرگترین پروژه تاریخی ـ مذهبی ایران در حوزه بازی‌های رایانه‌ای

در حوزه فناوری نیز یکی از خبرها از سوی مسئول مرکز تولید نشر دیجیتال انقلاب اسلامی بود که از زمان انتشار رسمی بازی رایانه‌ای سفیر عشق به عنوان بزرگترین پروژه تاریخی ـ مذهبی ایران خبر داد و گفت: زمان رونمایی از این بازی اربعین سال جاری خواهد بود و امیدوارم بتوانیم با بالاترین سطح کیفی این پروژه را به سر منزل مقصود برسانیم و سهم کوچکی در بیان عظمت واقعه عاشورا داشته باشیم.

نخستین سریال سواد رسانه‌ای در کشور کلید خورد

همچنین معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز تولید نخستین سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی به نام «چای نت» خبر داد.

ارائه کتابخانه تخصصی حج در تلفن همراه

در این هفته کتابخانه تخصصی حج در تلفن همراه ارائه شد که بیش از دو هزار و ۵۰۰ اثر مکتوب، شامل هزار و ۳۶۴ جلد کتاب و هزار و ۵۰۰ مقاله در کتابخانه پایگاه اطلاع‌رسانی حج با فرمت واحد و امکان جست‌وجوی پیشرفته، امکان ذخیره‌سازی و تفکیک کتاب و مقاله در اختیار پژوهشگران و زائران قرار گرفته و قابلیت نصب بر تلفن همراه را داراست.

انتهای پیام
captcha