اهمیت «تصمیم‌گیری جمعی» در کسب و کارهای نوپای قرآنی
کد خبر: 3909009
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
در بیست و هفتمین «کافه محفل» بیان شد:

اهمیت «تصمیم‌گیری جمعی» در کسب و کارهای نوپای قرآنی

اصغریان در بیست و هفتمین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی که با عنوان «کافه محفل» برگزار می‌شود، گفت: در کار تیمی، اهداف و ارزش‌ها، اعتماد متقابل و رشد فردی بسیار مهم است. تصمیم‌گیری و نتایج در کار تیمی به صورت جمعی است و باید سبک رهبری هم متناسب با خود تیم باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و هفتمین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» عصر روز شنبه ۱۴ تیرماه، با موضوع مدیریت کار تیمی از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، به صورت مجازی و از طریق سامانه امجد جهاد دانشگاهی برگزار شد.

رضا اصغریان، کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا که ارائه این کافه محفل را بر عهده داشت در ابتدا اظهار کرد: قبلاً در تعریف «تیم» گفتیم به تعداد کمی از افراد گفته می‌شود که دارای مهارت‌های تکمیل‌‌کننده هم هستند و برای مثال پنج نفر می‌توانند کار ده نفر را انجام دهند و اگر برخی از اعضای تیم حضور نداشته باشند بقیه می‌توانند کار آنها را انجام دهند. در کار تیمی باید مسئولیت به صورت خط‌کشی شده باشد و یک نفر نیز مسئول هماهنگی بین اعضا است.

وی افزود: جنس تعاملات هم به صورت اطلاعات و هم به صورت فیزیکی است. در کار تیمی، پاسکاری زیاد است اما در کار گروهی این پاسکاری خیلی کم است. در گروه، معمولاً یک مدیر در بالا و بقیه اعضا در پائین قرار دارند اما در تیم، این تعاملات بسیار زیاد است. تیم باید بین پنج تا هفت نفره باشد اما تیم‌های یازده نفره هم وجود دارد. در کار تیمی باید درک کار تیمی نیز وجود داشته باشد و اعضا باید به یکدیگر کمک کنند، چراکه ممکن است در صورت عدم همکاری، خودشان متضرر شوند.

اصغریان گفت: در کار گروهی چنین سطحی از ارتباطات و مسئولیت متقابل اعضا وجود ندارد و افراد عمدتاً به فکر انجام وظایف خود هستند. در کار تیمی اهداف و ارزش‌ها و اعتماد و رشد فردی بسیار مهم است؛ تصمیم‌گیری و نتایج در کار تیمی به صورت جمعی است و باید سبک رهبری هم متناسب با خود تیم باشد.

این کارشناس استارت آپ و کسب‌وکارهای نوپا یادآور شد: اینجا بنا داریم برخی از مباحث جدید را نیز مطرح کنیم. برخی شرکت‌های بزرگ از بی‌نظمی و عدم جلسات تیمی درست رنج می‌برند. برگزاری جلسات تیمی این اهمیت را دارد که اگر این جلسات نباشد تمام برنامه‌ریزی‌ها برای کار تیمی ممکن است نقش بر آب شود. اینجا باید چند سؤال پرسیده شود؛ اول اینکه آیا اساساً نیاز به برگزاری جلسه داریم؟ واقعیت این است که گاهی اوقات جلسات زیاد لوث می‌شود بنابراین باید تعداد جلسات به صورت معقول و منطقی و کارآمد باشد.

وی بیان کرد: سؤال دوم اینکه چه افرادی باید در جلسه حضور داشته باشند. این بستگی به خود شما در شرکت دارد که چه تعداد را دعوت کنید. بعد از چند جلسه، باید تعدادی از مشتریان را هم به جلسات دعوت کنید. چند سال قبل در آلمان یک نمایشگاه خلاقانه به نام «نمایشگاه معکوس» برگزار شد. در غرفه‌ها در حالت عادی این غرفه‌دارها هستند که صحبت می‌کنند اما در غرفه‌های معکوس، مبلمان بزرگ‌تر و انواع وسایل پذیرایی را گذاشتند و به مشتریان می‌گفتند که تجربیات خود از آن کالاها و محصولات همانند روغن یا سوپ و اسپاگتی و ..... را بیان کنند. بنابراین حتماً باید از دیدگاه مشتریان استفاده کنیم.

اصغریان ادامه داد: سؤال سوم اینکه مدت زمان جلسه چقدر است؟ مینی میتینگ، بین هفت تا پانزده دقیقه است که در ابتدای کار همه چیز و دستور جلسه مشخص شده و در انتهای جلسه، دیدگاه همه گرفته می‌شود. جلسات تیمی بسیار اهمیت دارد لذا باید افراد را ترغیب کرد در این جلسات حضور پیدا کنند. از سوی دیگر از قبل، زمان جلسات را اعلام کنید تا طرف با اشتیاق و علاقه حضور پیدا کند.

وی افزود: وقتی اهداف مشخص باشد افراد با ایده‌های خود به جلسه خواهند آمد. شفاف‌سازی نتایج جلسه نیز بسیار مهم است؛ باید برای اعضا روشن کنیم که درکنار هم توانستیم به فلان اهداف دست پیدا کنیم. لذا جلسات را باشکوه آغاز و باشکوه به پایان برسانید. کمک کنید که مخاطبان به خوبی به حرف شما گوش دهند. نکته دیگر این است که در انتهای مباحث، آنها را جمع‌بندی کنید.

اصغریان در تعریف «تکنیک طوفان فکری» گفت: تکنیک طوفان فکری یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای خلاقیت و ایده‌یابی است. برای مثال سؤال این است که برای مبارزه با کرونا باید چه اقدامی انجام دهیم؟ در این شرایط می‌توانیم به مشتریان خود یادآوری کنیم که برای استفاده بهتر از محصولات ما همانند پیتزا در ایام کرونا باید چه اقدامی انجام دهند؟ تا این مشتری را از دست ندهیم.

این کارشناس استارت آپ و کسب‌وکارهای نوپا یادآور شد: جلسات را با یک چیز با مزه شروع کنید. این همان آغاز باشکوه جلسه است. برای مثال سؤال بپرسید که در پنج ثانیه جواب دهید که به نظر شما چند پمپ بنزین در سراسر ایران وجود دارد؟ خود این باعث ایجاد یک همهمه و شور و حال ایجاد شود. البته مراقب باشید که عنان کار جلسه از دست شما خارج نشود.

وی بیان کرد: روز برگزاری جلسه اهمیت زیادی ندارد اما بنده به شخصه جلسه را به آخر هفته نمی‌اندازم. اگر این استارت جلسات شماست سعی کنید از روز شنبه آغاز و در طول هفته آن را جمع‌بندی کنید. اولین جلسه خیلی اهمیت دارد چراکه قواعد در آن بیان می‌شود. در جاهایی سعی کنید از خیلی دوستانه رفتار کردن پرهیز کنید.

اصغریان ادامه داد: ما یک الگوی سازمانی داریم که باید در همان جلسه اول، افراد را در مورد آن توجیه کنیم. در این زمینه نقش رهبری تیم اهمیت زیادی دارد. در سازمان باید آن چیزی که می‌خواهیم و قواعد و هنجارها را به افراد معرفی کنیم؛ الگوها و هنجارها را می‌توانیم در همان جلسه اول برای اعضا توضیح دهیم.

این کارشناس استارت آپ و کسب‌وکارهای درباره مفهوم «درگیری» تصریح کرد: این مرحله برخلاف مرحله قبل که فضای مثبتی داشت، مرحله جر و بحث و اختلاف نظر است؛ بعضی وقت‌ها تعارض و اختلاف نظر خوب است. بحران کرونا باعث شد برخی افراد فهمیدند که در این شرایط هم می‌توانیم کار کنیم یا شبکه مجازی را فعال‌تر کنیم.

اصغریان گفت: مرحله بعدی «هنجار‌سازی»است. در این مرحله زیرگروه‌ها با منافع گروهی آشنا می‌شوند و روش‌های کاری وضع و اعضای تیم نیز به رسمیت شناخته می‌شوند. مرحله بعدی «مرحله عمل» است. در این مرحله، تیم به بالاترین کارآیی و بازدهی می‌رسد و افراد دارای مسئولیت‌پذیری بالایی هستند و تصمیمات به صورت جمعی و در محیطی سرشار از احترام گرفته می‌شود. مرحله آخر «فروپاشی» است. در این مرحله کارهای تیم به پایان می‌رسد و گروه پایان فعالیت خود را اعلام می‌کند.

انتهای پیام
captcha