زکات؛ برکتی جاری در نسل‌های آتی
کد خبر: 3908940
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

زکات؛ برکتی جاری در نسل‌های آتی

مال و ثروت، امانتی از سوی خداوند است که می‌تواند با پرداخت زکات در راستای کمک به نیازمندان جامعه و رضای خداوند صرف شود، برکتی که تا سال‌ها حتی در زندگی نسل‌های بعدی نیز باقی خواهند ماند.

زکات؛ برکتی جاری در نسل‌های آتیزکات در لغت، به دو معنای رشد و نمو و پاکى آمده است. کلمه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان مؤمن از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد. در پرداخت زکات، امید رشد و افزایش مال همراه با خیرات و برکات همراه است و موجب تزکیه و پاکى روح پرداخت کننده می‌شود.

زکات، یکی از دستورات خداوند برای بازگشت امید به جامعه و ایجاد برکت در مال مؤمن است. پرداخت زکات نقدینگی مورد نیاز را در شرایط حساس فراهم و موجب افزایش و توسعه فعالیت‌های عمرانی در مناطق مختلف می‌شود. باید دانست مال و ثروت امانتی از سوی خداوند برای افراد است که می‌تواند در راستای کمک به نیازمندان جامعه و رضای خداوند صرف شود، برکتی که تا سال‌ها حتی در زندگی های نسل‌های بعدی نیز باقی خواهند ماند.

طرح شجره طیبه

حجت‌الاسلام حسین فلسفی، رئیس اداره امور اجرایی زکات خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: طرح شجره طیبه مدت 6 سال در استان در حال اجراست. در این طرح افراد به تعداد مدنظر خود نهال و درخت به عنوان شجره طیبه به ستاد زکات واگذار می‌کنند که باغداران می‌توانند در این طرح مدت زمان معین نیز برای این اموال تعیین کنند. سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان از این طرح به شورای زکات استان پرداخت و صرف نیات واقف شده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان زکات واجب و مستحب پرداخت شده که در دو بخش عمرانی و محرومان هزینه شده است. خراسان‌جنوبی در سال گذشته رتبه دوم کشور در بحث زکات را به خود اختصاص داده است.

تغییر نگاه مردم نسبت به زکات

رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه تغییر نگاه مردم نسبت به فریضه زکات می‌تواند عاملی مهم و تأثیرگذار در رفع فقر باشد،‌بیان کرد: سازمان‌دهی مبلغان و عاملان زکات، گسترش تبلیغات میدانی و بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای اسلامی، از جمله اقدامات کمیته امداد در توسعه فرهنگ زکات است.

وی ضمن تقدیر از همراهی مودیان زکات استان در کمک به خانوارهای نیازمند، اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۱۶۱ مودی، ۵۸۷ عامل و ۲۷۷ نفر مبلغ در بحث جمع‌آوری زکات با کمیته امداد استان همکاری دارند و زکات جمع‌آوری‌ شده در سرفصل‌های کمک‌ معیشت، تهیه جهیزیه، ساخت و بازسازی مسکن، کمک‌ هزینه تحصیلی و کمک درمانی برای نیازمندان هزینه می‌شود.

سلم‌آبادی همچنین به تفاهم‌نامه کشوری زکات در خصوص بهرهمندی از ظرفیت روحانیون مسقر و طرح هجرت به عنوان عاملین افتخاری زکات در راستای توسعه و ترویج فرهنگ پرداخت زکات اشاره کرد و افزود: امیدواریم با تعامل و همکاری هر چه بیشتر روحانیون شاهد افزایش پرداخت زکات از سوی کاشورزان به محرومین و نیازمندان باشیم.

نابودی فقر با زکات

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل سازمان تبلغات اسلامی خراسان‌جنوبی، نیز گفت: پرداخت زکات به نیازمندان واقعی یک ضرورت است و پرداخت این فریضه الهی انسان را از نظر روحی و روانی، پاک و دلبستگی به دنیا را رفع می‌کند. اگر زکات به‌نحوی‌ که در آیات قرآن و روایات دینی آمده استخراج و اهمیت زکات برای مردم گفته شود به‌ یقین مردم نیز بیشتر زکات پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر فریضه الهی زکات به‌ درستی در جامعه ادا شود فقیری در جامعه باقی نمی‌ماند، یادآور شد: زکات نقطه اتصال ثروتمندان و نیازمندان است.

رضایی در پایان تصریح کرد:‌ در ۱۰۰ آیه قرآن به اهمیت و جایگاه زکات تأکید شده است که باید به همین منظور اهمیت پرداخت زکات به مردم گفته شود.

انتهای پیام
captcha