حجاب نماد هویت جمعی، اخلاق و کنش عفیفانه در جامعه اسلامی است
کد خبر: 3908621
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
در بیانیه بنیاد عفاف و حجاب اعلام شد؛

حجاب نماد هویت جمعی، اخلاق و کنش عفیفانه در جامعه اسلامی است

بنیاد عفاف و حجاب در آستانه روز بزرگداشت عفاف و حجاب، بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: حجاب نه تنها به عنوان مهمترین نماد زن مسلمان که نماد هویت جمعی، اخلاق و کنش عفیفانه در جامعه اسلامی است.

به گزارش ایکنا؛ بنیاد عفاف و حجاب در راستای سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در زمینه عفاف و حجاب و پیش از آن، تحقق مطالبات و پیگیری دغدغه‌های برحق مقام معظم رهبری در این خصوص و در آستانه ۲۱ تیرماه، روز بزرگداشت عفاف و حجاب، بیانیه‌ای را صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (آل عمران ۱۰۴)
باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آن‌ها همان رستگارانند.

در آستانه ۲۱ تیرماه، روز بزرگداشت عفاف و حجاب قرار داریم؛ روزی که تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران آن را به یکی از مهمترین فرائض دینی و نیز یکی از جدی‌ترین مسائل فرهنگی تاریخ معاصر ایران اختصاص داده است. بی‌گمان چنین مناسبتی نه صرفاً یادآوری ملی رویداد تلخ مسجد گوهر شاد و لعن و طرد بانیان و مسببّان آن جنایت تاریخی است که علاوه بر آن بیانگر استمرار دین‌خواهی و تأکید بر تعهد و مسئولیتی است که در صیانت از قلمرو حجاب اسلامی متوجه آحاد مردم، سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی، رسانه‌ها، نهاد‌های اجتماعی و به ویژه دولتمردان و مدیران نظام اسلامی است.

در راستای سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در زمینه عفاف و حجاب و پیش از آن، تحقق مطالبات و پیگیری دغدغه‌های بر حق مقام معظم رهبری (حفظ الله تعالی) در این خصوص؛ بنیاد عفاف و حجاب به عنوان یک تشکل مردمی، ضمن پاسداشت این مناسبت مهّم و مسئولیت‌آفرین؛ بر انجام اقداماتی چندجانبه به شرح زیر تأکید کرده و عزم و اراده راسخ تمامی بخش‌های حاکمیتی و مردمی را در این جهت مطالبه می‌نماید:

۱- حجاب نه تنها به عنوان مهمترین نماد زن مسلمان که نماد هویت جمعی، اخلاق و کنش عفیفانه در جامعه اسلامی است. از این رو هرگونه تلاشی در جهت فرو کاستن از اهمیت و ضرورت این واجب الهی و تقلیل آن به یک مسئله صرف اجتماعی، عملی غیرموجّه و در همه اشکال آن محکوم است.

۲- از آنجا که گسترش و تعالی فرهنگ عفاف و حجاب به کارکرد صحیح زنجیره‌ای از عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، سیاسی وابسته است، بر این اساس، بر ایجاد بستر‌های مناسب فضیلت ورزی و زندگی عفیفانه در تراز نظام اسلامی تأکید کرده و در این جهت، اجرای بی تنازل قوانین مصوب، همچنین همکاری، هماهنگی و پیوند نزدیکتر همه نهاد‌های اجتماعی و ساختار‌های رسمی و غیر رسمی کشور را خواهانیم.

۳- از مردم عزیز، علمای عظام، فرهیختگان، صاحبان تریبون‌های عمومی و رسانه‌ها انتظار داریم با حفظ هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمنان انقلاب و نظام اسلامی و در جهت صیانت از جامعه سالم به ویژه حفظ دستاورد‌های خانواده ایرانی – اسلامی به عنوان کارآمدترین سازه اجتماعی ما ایرانیان، از هیچ کوششی فروگذار نباشند.

۴- ضمن گرامی‌داشت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان محترم ملّت انتظار داریم با اهتمام به موضوع عفاف و حجاب و جنبه‌های تقنینی آن، موانع و نیاز‌های این حوزه را دقیقاً شناسایی، بررسی و برطرف نمایند. در همین رابطه، بنیاد عفاف و حجاب با تکیه بر جهت‌‌گیری‌های ارزش‌مدار و امیدوارکننده مجلس یازدهم؛ از تشکیل یک فراکسیون فعال در این زمینه قاطعانه حمایت می‌نماید.

۵- با توجه به توسعه روزافزون فضای مجازی و نفوذ رسانه‌های دیجیتال در ساحت زندگی فردی و اجتماعی و بعضاً تاثیر مخرب آن بر نظامات اخلاقی و به ویژه الگو‌های پوشش، از مردم عزیز و به ویژه مسئولین محترم ذی ربط، درخواست می‌کنیم با برنامه‌ریزی، کنترل و تقویت نظارت مسئولانه و نیز توسعه سواد رسانه‌ای، بیش از پیش از نهاد خانواده، به ویژه از نوجوانان و جوانان عزیز که آینده‌سازان این ملک و ملت‌اند مراقبت کنند.

۶- با عنایت به ماهیت دینی و لوازم فعالیت‌های ایجابی در زمینه عفاف و حجاب، بر این باوریم که بدون مشارکت و حمایت مردم عزیز و خیرین محترم، پیمودن این راه چندان آسان نیست. در سایه لطف الهی و عنایات خاص اهل بیت (علیهم السلام) همه فعالان حوزه عفاف و حجاب را به همکاری، حمایت‌های متقابل مادی و معنوی و تجدید سازماندهی همه نیرو‌های مومن، انقلابی، ولایتمدار و تلاشگر، ترغیب و تشویق می‌نمائیم و بر این اعتقادیم که عفاف و حجاب سنگری از سنگر‌های مهّم جامعه اسلامی است که دفاع از آن بر دوش همگان است.
 
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته»
انتهای پیام
captcha