چرا پزشکان استفاده از ماسک را توصیه می‌کنند؟ / رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ مصداق حمایت از معروف
کد خبر: 3908409
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱

چرا پزشکان استفاده از ماسک را توصیه می‌کنند؟ / رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ مصداق حمایت از معروف

کارشناسان بهداشت و سلامت بر استفاده از ماسک‌ به عنوان ابزار پوششی و دفاعی در مقابله با کرونا ویروس تأکید می‌کنند و براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، استفاده از ماسک در ادارات و مؤسسات از ۱۵ تیرماه اجباری می‌شود و به مراجعان بدون ماسک خدماتی ارائه نخواهد شد.

چرا پزشکان استفاده از ماسک را توصیه می‌کنند؟ / استفاده از ماسک؛ مصداق حمایت از معروف

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، طی هفته گذشته با موارد چشمگیر ابتلای مردم استان به بیماری کووید-۱۹ روبرو هستیم و آمار نشان می‌دهد که موارد سرپایی، بستری و فوتی استان روند افزایشی دارد. بر اساس اعلام ستاد استانی مبارزه با کرونا، بیمارستان‌های استان در بخش‌های کرونایی تقریبا پر شده و با تمام ظرفیت مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند.

در چنین شرایطی، ضرورت توجه به توصیه‌های کارشناسان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، توجه به بهداشت فردی و به‌ویژه استفاده همگانی از ماسک بیش از پیش محسوس است.

کارشناسان بهداشت و سلامت استفاده از ماسک را‌، به عنوان ابزار پوششی و دفاعی در مقابله با کرونا ویروس، مورد تاکید قرار می‌دهند و بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، استفاده از ماسک در ادارات و موسسات از ۱۵ تیرماه اجباری می‌شود و به مراجعان بدون ماسک خدماتی ارائه نخواهد شد. در روزهای اخیر، پویش‌های گوناگونی جهت دعوت از مردم به استفاده از ماسک شکل گرفته است که امیدواریم با افزایش آگاهی و ترغیب مردم به استفاده از ماسک، شاهد روند کاهشی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در روزها و هفته‌های آتی باشیم.

علی احمدی، متخصص اپیدمیولوژی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کووید-۱۹ چهارمحال‌وبختیاری و عضو کمیته علمی مشورتی مبارزه با کرونا در ستاد مرکزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آمار بالا و رو به فزونی شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان و کشور، اظهار کرد: در روزهای اخیر در استان نیز شیوع این بیماری روند افزایشی دارد و روزانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ بیمار مشکوک به کرونا و دارای علائم حاد تنفسی به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بر طبق آمار، هر ۳۳ ثانیه یک نفر در کشور به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شود، ادامه داد: سرعت بالای شیوع، کشندگی این بیماری و گرفتاری تمام دستگاه‌های بدن بیمار با ویروس کرونا و پیامدهای متعدد آن، لزوم توجه به محافظت‌های تنفسی و راه‌های پیشگیری را بیش از پیش نمایان می‌کند.

چرا پزشکان استفاده از ماسک را توصیه می‌کنند؟ / رعایت پروتکل بهداشتی؛ مصداق حمایت از معروف

رویکرد منفعلانه یا فعالانه در مقابل کرونا؟

احمدی رویکرد مردم در قبال ویروس کرونا را به دو بخش تقسیم‌بندی و تصریح کرد: گروهی از مردم رویکرد منفعلانه دارند، یعنی کاملا واکنشی پیش می‌روند و پس از ابتلا به بیماری اقدام اصلاحی انجام می‌دهند که ممکن است کار از کار گذشته یا با خسارت جدی و مرگبار همراه باشد. گروه دوم از مردم رویکردی فعالانه دارند، بدان معنا که اقدامات پیشگیری مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت دست‌ها را قبل از ابتلا به بیماری انجام می‌دهند، غالب هستند و اضطراب و استرس کمتری را متحمل می‌شوند.

احمدی پیشگیری را آسان‌ترین، موثرترین، عملی‌ترین و ارزانترین راهکار مقابله با کووید-۱۹ دانست و تصریح کرد: به دلیل نبود درمان قطعی یا واکسن این بیماری مردم باید بر مبنای سه اصل خودمراقبتی، دگر مراقبتی و خود قرنطینگی از شیوع بیشتر آن جلوگیری کنند.

متخصص اپیدمیولوژی در استان در تبیین خودمراقبتی گفت: خودمراقبتی به معنی داشتن آگاهی، نگرش، حساسیت و توانمندی بالا برای پیشگیری و مراقبت از سلامت خود است، خوشبختانه آگاهی مردم استان نسبت به این بیماری قابل قبول است و همگان بر ماهیت و راه‌های انتقال آن بینا هستند. در کنار آگاهی، رفتار و عملکرد عمومی در قبال این بیماری حائز اهمیت است و باید دقت شود که هر فرد مولفه‌های خودمراقبتی را برای دیگران نیز اجرا کند که در این صورت به اصل دگر مراقبتی عمل شده است. اگر در خانه بمانیم و به‌ویژه افرادی که علائم بیماری را در خود دارند بر اصل خودقرنطینگی پایبند باشند، احتمال سرایت از افراد ناقل یا بیمار به افراد سالم تا میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

خطر انتقال ویروس با ماسک؛ ۱.۵ درصد

عضو کمیته علمی مشورتی مبارزه با کرونا در ستاد مرکزی وزارت بهداشت استفاده از ماسک را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از انتقال بیماری کووید-۱۹ دانست و تاکید کرد: استفاده همگانی از ماسک خطر انتشار ویروس را از ۸۵ درصد به یک و نیم درصد کاهش می‌دهد، لذا استفاده از ماسک باید به رویکردی عمومی تبدیل شود.

احمدی تصریح کرد: عدم قطعیت‌ درباره ماهیت هوابرد بودن ویروس کرونا از طریق آیروسل‌های منتشره در هوا وجود دارد که استفاده از ماسک برای بر خورد با این ویژگی ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت است. هرچه غلظت و بار ویروس در فضا و هوا بالاتر برود مانند شرایطی که در اتوبوس‌ها، متروها، جلسات و فضاهای اداری مانند بانک ها، اماکن مذهبی، مراسم های عروسی و عزا و فروشگاه‌ها اتفاق می افتد، در این موارد علاوه بر انتقال آسان‌تر از طریق تماس با سطوح آلوده، شانس انتقال هوابرد ویروس بیشتر خواهد بود و به این دلیل استفاده از ماسک باید به‌صورت اجباری و همگانی انجام پذیرد. ماسک زدن یک رفتار اجتماعی است که فواید آن به جامعه برمی‌گردد، جنس ماسک در درجه دوم اهمیت قرار دارد و اصل اساسی استفاده از ماسک است که افراد به‌ویژه در تجمعات ناخواسته، اماکن سربسته و شلوغ باید مورد استفاده قرار دهند.

چرا ماسک بزنیم؟

احمدی دلیل تأکید بر استفاده از ماسک را نقش مهم آن در جلوگیری از شیوع ویروس دانست و گفت: در زمان سرفه ۳ هزار و با هر عطسه ۴۰ هزار ذره آلوده به ویروس در فضا پخش می‌شود، ماسک به عنوان محافظ تنفسی باعث جلوگیری از انتشار ذرات آلوده به هوا و محیط شده و باعث حفاظت از افراد در برابر بیماری می‌شود لذا توجه به شعار همگانی «من ماسک می‌زنم تا از تو محافظت کنم» باید مورد توجه همگان قرار گیرد. پیش‌بینی مراکز علمی معتبر نشان می‌دهد که اگر روند کنونی شیوع و مرگ و میر بیماری کووید-۱۹ ادامه یابد تا سه ماه آینده تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در ایران به بیش از ۵۰ هزار نفر خواهد رسید، بنابراین استفاده از ماسک و پیشگیری از نوع ترکیبی، یعنی شرکت نکردن در تجمعات، حفظ فاصله‌گذاری و رعایت اصول بهداشتی سبب کاهش قابل توجه این رقم پیش‌بینی شده به کمتر از ۱۶ هزار نفر می‌شود.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کووید-۱۹ استان با اشاره به افزایش سفرها در ایام تابستان به‌ویژه به مقصد استان، اظهار کرد: استفاده از ماسک در پارک‌ها، بوستان‌ها، فضاهای سبز و اماکن عمومی در شرایطی که تجمع افراد بیشتر از سه نفر باشد، توصیه می‌شود چرا که برخی افراد ممکن است حتی بدون بروز دادن علائم، ناقل ویروس باشند و آن‌را به دیگران منتقل کنند.

احمدی با تأکید بر اینکه مردم به فکر سلامتی خود و دیگران تا زمان گذر از این بحران باشند، بیان کرد: آمار مراجعه‌کنندگان با علائم شدید بیماری کووید-۱۹ در حال افزایش و تعداد تخت‌های بیمارستانی برای پذیرش بیمار محدود است، راه حل در امان ماندن از کرونا پیشگیری است و لذا می‌طلبد که مردم توصیه‌ها را جدی بگیرند.پیش‌بینی شده است که در پاییز و زمستان پیش رو شاهد افزایش بیماری‌های فصلی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی و شدت گرفتن بیماری کووید-۱۹ باشیم، لذا فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلام‌عباس مولوی، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت موعود(عج) شهرکرد با ذکر اینکه مبانی فقه اسلامی انسان را به سوی سلامت جسمی و روحی سوق می‌دهند، اظهار کرد: بر این اساس، سه مبنا قابل طرح است، نخست آنکه اسلام همواره انسان را به مراقبت از جسم و جان سفارش می‌کند و هر آنچه در راستای حفظ سلامتی لازم باشد باید انجام دهیم. همچنین، آیات و روایات فراوانی در خصوص لزوم حفظ سلامتی وجود دارد. این تاکیدها نشان می‌دهد تا زمانی که بدن سالم نباشد، فکر و عقل انسان نیز سالم نخواهد بود و قدرت عبادت و اندیشه و تعقل از آن سلب می‌شود.

چرا پزشکان استفاده از ماسک را توصیه می‌کنند؟ / استفاده از ماسک؛ مصداق حمایت از معروف

حجت‌الاسلام مولوی در تشریح مبنای دوم، تصریح کرد: تاکیداتی در آیات و احادیث بر این نکته وجود دارد که فرد در جامعه اسلامی نباید ضرر ببیند و به دیگران ضرر بزند، هر دو سلب شده و منفور است. اهمیت مسئله تا جایی است که حتی اگر انجام واجبات دینی برای فرد آسیب‌زا باشد انجام آن بر انسان تکلیف نیست و سلب می‌شود که احکام روزه و حج در این خصوص کاملا گویا است.

این مدرس حوزه علمیه در استان با اشاره به مبنای سوم و با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی باید در تمام زمینه‌ها از دیگر جوامع بهتر و بالاتر باشد، گفت: نام خدا و دین خدا و کتاب وحی در جامعه اسلامی جاری و ساری است و مردم مومن و معتقد به این ارکان هستند، لذا چنین جامعه‌ای قطعا باید اسوه و الگوی سایر جوامع قرار گیرد.

استفاده از ماسک به یک معروف تبدیل شود

حجت‌الاسلام مولوی تأکید کرد: با قرار دادن سه مبنای ذکر شده در کنار هم می‌توان نتیجه گرفت که هر آنچه در جامعه اسلامی برای پیشبرد اهداف اسلامی مردم لازم باشد واجب هم هست. در چنین نگاهی، مقابله با امراض به ویژه بیماری‌های همه‌گیر به یک معروف مهم در جامعه تبدیل می‌شود که ایجاب می‌کند همه مسلمانان در این راستا تلاش کنند تا نه خود و نه دیگران را به مهلکه بیماری نیندازند.

وی با اشاره به شیوع بیماری کووید-۱۹ در جوامع بشری، بیان کرد: در چنین شرایطی توجه و عمل به توصیه کارشناسان و پزشکان یک معروف است که مشاهده می‌شود استفاده از ماسک در هفته‌های اخیر یکی از مهم‌ترین عوامل قطع زنجیره بیماری عنوان شده است.

حجت‌الاسلام مولوی با اشاره به تجربه موفق کشوری نظیر ایتالیا در قطع زنجیره انتشار ویروس و کاهش قابل توجه مبتلایان و فوتی‌ها، بیان کرد: درک کارکرد و اهمیت استفاده از ماسک ساده است، درواقع ویروس از طریق اتصال و ارتباطات انسانی منتقل می‌شود و با زدن ماسک می‌توان جلوی این انتقال را تا حد زیادی گرفت، لذا به عنوان افراد جامعه اسلامی باید عامل به تمام زوایای دین و از دیگر جوامع جلوتر باشیم و الگو قرار بگیریم. زندگی در سایه سبک زندگی قرآنی و سیره انبیا و اولیای الهی و ائمه‌معصومین(ع)، مؤمنان را واکسینه و مصون می‌کند و از بیماری‌ها و گرفتاری‌ها نجات می‌دهد.

حجت‌الاسلام مولوی با تأکید بر اینکه دستورات اسلامی که از طریق پیامبر(ص) و ائمه(ع) به ما رسیده است، به ضرورت رعایت نکات بهداشتی در ریزترین زوایای زندگی پرداخت و افزود: اگر به این تاکیدات توجه کنیم و پایبند باشیم از بسیاری از آفات مصون خواهیم ماند.

تأکید اسلام به حفظ سلامت

وی حفظ سلامت جسم و جان را شکر گذاری نعمت الهی دانست و بیان کرد: جسم سالم طاعت و عبادت خدا را به خوبی به جا می‌آورد و بیماری سبب بازماندن از عبادت می‌شود. ضمن اینکه با حفظ سلامت خود از ضرر زدن به خود و دیگران جلوگیری می‌کنیم. همچنین، توجه به توصیه کارشناسان بهداشت و سلامت از سوی مراجع تاکید واقع شده است و عمل به این توصیه‌ها مصداق حمایت از معروف است که اول خودمان باید عامل به این معروفات باشیم و در گام بعدی دیگران را امر به معروف کنیم.

این کارشناس مذهبی در استان در پاسخ به این پرسش که راهکارهای عملی دعوت از مردم برای استفاده از ماسک در شرایط کنونی چیست؟ بیان کرد: راهکار نخست تبلیغات است که رسانه‌ های مجازی و حقیقی نقش مهمی در این خصوص دارند، نصب یا توزیع پیام‌های آگاهی‌بخش و هشدار دهنده در سطح شهر و راه‌اندازی پویش‌ های عمومی نیز از مصداق‌های تبلیغات است. ضمن اینکه بزرگترها در خانواده می‌توانند نقش مهمی ایفا و دیگران را به استفاده از ماسک توصیه کنند. مقام معظم رهبری اخیرا مسئولان کشور را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک توصیه کردند و خود ایشان نیز در جلسات از ماسک استفاده می‌کنند، لذا توجه مسئولان رده‌های بالا به رعایت توصیه‌ها قطعا تاثیر فراوانی در مجاب کردن مردم به عمل به این توصیه‌ها دارد.

این مدرس حوزه علمیه در استان اتخاذ قوانین سفت و سخت و پیشگیرانه را از دیگر راهکارها دانست و تصریح کرد: لزوم برخورد با خانواده‌هایی که با برپایی دورهمی جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند می‌تواند در پیشگیری از اتفاقات بعدی موثر باشد. توجه دادن مردم به جوانب امر و افزایش و ارتقای سطح آگاهی جامعه نسبت به خطرات بیماری سبب کاهش بروز رفتارهای پر خطر و بدون ملاحظه در جامعه می‌شود، لذا با فرهنگ‌سازی و نهادینه ساختن راهکارهای بهداشتی مقابله با کرونا ویروس به‌ویژه استفاده از ماسک می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

انتهای پیام
captcha