رعایت اخلاق اسلامی در خانواده، سلامت و تداوم زندگی را بیمه می‌کند
کد خبر: 3908208
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰

رعایت اخلاق اسلامی در خانواده، سلامت و تداوم زندگی را بیمه می‌کند

کارشناس تبلیغ حوزه علمیه استان اردبیل گفت: رعایت اخلاق اسلامی در کانون گرم خانواده، سلامت و تداوم زندگی مشترک را بیمه کرده، حیات اجتماعی را خوشایند و دوست داشتنی می‌سازد و آرامش، اطمینان و موفقیت‌های اجتماعی را به ارمغان می‌آورد.

رعایت اخلاق اسلامی در خانواده، سلامت و تداوم زندگی را بیمه می‌کندحجت‌الاسلام مهدی عبادی، کارشناس تبلیغ حوزه علمیه استان اردبیل در گفتگو با ایکنا از اردبیل، ضمن اشاره به ضرورت تشکیل خانواده، اظهار کرد: در سیره و فرهنگ رضوی معیار‌های رفیع تشکیل خانواده بیان شده که به عنوان مسئله حیاتى برای داشتن زندگی موفق باید مورد توجه افراد قرار گیرد.
وی بیان کرد: به فرموده امام رضا(ع)، ازدواج عاملی است که زوج را مورد رحمت خاص الهی قرار می‌دهد و این امر خود هدیه‌ای معنوی است که خداوند به خانواده عطا می‌کند.
حجت‌الاسلام عبادی افزود: اگر چه تشکیل خانواده بر مبناى مقررات و قوانین قرآنى، روایى و شرعى جامه عمل مى‏پوشد، امّا تشکیل آن با توجه به نیاز غریزی، عاطفی و اشتیاق متقابل زوج به اراده‏ى حکیمانه خداوند در نهاد انسان قرار داده شده است.
کارشناس تبلیغ حوزه علمیه استان اردبیل با اشاره به اینکه ایجاد آرامش و مودت بر اثر ازدواج از نشانه‏‌هاى لطف خداوند است، ادامه داد: بر اساس فرامین دین اسلام و اهل‌بیت(ع) برای موفقیت در ازدواج افراد باید ملاک‌ها و معیار‌هایی را برای تشکیل نهاد مقدس خانواده مدنظر قرار دهند.
حجت‌الاسلام عبادی با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی قبل از ازدواج، در نظر گرفتن معیار‌هایی برای انتخاب همسر است، تصریح کرد: یکی از توصیه‌هایی که برای تشکیل خانواده در سیره رضوی به آن اشاره شده، ایمان به خداوند متعال و تعهد عملی به ارزش‌های اسلامی است و در موفقیت و پایداری زندگی مشترک نقش اساسی دارد و موجب خوشبختی در زندگی زناشویی و رضایت مندی بیشتر می‌گردد.
وی با بیان اینکه باور‌های دینی، افراد را از ارتکاب اعمال خلاف باز داشته، به وفاداری به عهد و پیمان زناشویی تشویق و ترغیب می‌نماید، خاطرنشان کرد: بر اساس متون اسلامی، برخورداری از اخلاق نیکو یکی از اصلی‌ترین معیار‌های تشکیل خانواده است که در فرهنگ رضوی به صراحت به این معیار تاکید شده است.
کارشناس تبلیغ حوزه علمیه استان اردبیل اخلاق نیک را از ضرورت‌های زندگی زناشویی دانست و افزود: زندگی فقط با قانون اداره نمی‌شود، زندگی باقانون باید شکل گرفته و آغاز شود و با اخلاق حسنه، ایثار و از خود گذشتگی تداوم یافته و پیش برود.
حجت‌الاسلام عبادی خاطر نشان کرد: رعایت اخلاق اسلامی در کانون گرم خانواده، سلامت و تداوم زندگی مشترک را بیمه کرده، حیات اجتماعی را خوشایند و دوست داشتنی می‌سازد و آرامش، اطمینان و موفقیت‌های اجتماعی را به ارمغان می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه اصالت خانوادگی یکی دیگر از معیار‌های ازدواج محسوب می‌شود و امام رضا (ع) خانواده را یکی از مهمترین ارکان جامعه می‌دانند که ریشه و منشاء تربیت انسانی افراد است، اضافه کرد: شناخت خصوصیات، همسر آینده از نظر ویژگی‌های خانوادگی بسیار اهمیت دارد، ممکن است کوچکترین بی توجهی نسبت به این مسائل، خسارت‌ها و پشیمانی‌های غیر قابل جبران را در پی داشته باشد.
کارشناس تبلیغ حوزه علمیه استان اردبیل با اشاره به اینکه نعمت سلامت جسم و روح در زندگی مشترک نقش اساسی دارد، تصریح کرد: همانطور که سلامت عقل و جسم جزء معیار‌های ازدواج است، تأثیرات و نقش آن در زندگی مشترک زناشویی، کاملا روشن است. افرادی که از نیروی عقل کامل و یا سلامت جسمی برخوردار نیستند، زندگی کردن و تحمل آنان، بسیار سخت و دشوار است، مگر برای آنان که اهل ایثار و فداکاری باشند.
حجت‌الاسلام عبادی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از رفتار‌ها و نوع نگاه به زندگی در افراد بر اساس فرهنگ‌های حاکم بر خانواده و جامعه شکل می‌گیرد، ادامه داد: بسیار روشن است که فرهنگ هر خانواده‌ای با خانواده‌های دیگر متفاوت و ناهمگون است. افرادی در زندگی مشترک زناشویی به آرامش و موفقیت می‌رسد که به تناسب فرهنگی و شئونات مختلف اجتماعی در امر ازدواج توجه داشته و تناسب را رعایت کرده باشند.

سردبیر: ابراهیم عزیززاده

انتهای پیام
captcha