از خبرهای خوش دهه کرامت تا تلخی‌های آتش‌سوزی در جنگل و مرکز درمانی
کد خبر: 3908129
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
بر خط جامعه/

از خبرهای خوش دهه کرامت تا تلخی‌های آتش‌سوزی در جنگل و مرکز درمانی

شروع هفته‎ای که گذشت با خبرهایی خوب و تلخی از جمله برنامه‌های دهه کرامت و بزرگداشت امامزادگان تا افزایش آمار فوتی‌های کرونا در کشور، آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل استان کرمانشاه و آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر همراه بود.

به گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی ایکنا این هفته نیز پرخبر و پر از ماجرا بود؛ هفته‎ای که آمیخته با عطر دهه کرامت و برنامه‌ها آن بود و در کنار خبر‌های خوب که به مناسبت این دهه و میلاد باسعادت امام رضا(ع) منتشر شد، خبر‌های ناگواری را هم با خود داشت. خبرهایی همچون افزایش مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در کشور، آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین مرخیل استان کرمانشاه و آتش‌سوزی کلینیک سینا که منجر به فوت ۱۹ تن از هموطنانمان شد.

بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه

شروع هفته همزمان با پنجم ذی القعده بود و در تقویم رسمی کشور این روز، به‌عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نام‌گذاری شده است؛ روزی که حقیقت جایگاه این مکان‌های مهم دینی و اعتقادی را برای ما بیش از پیش روشن می‌سازد. برهمین اساس این موضوع سوژه چند مصاحبه، گفت‌وگو و خبر‌های مهم این سرویس را به خود اختصاص داد. در همین راستا ایکنا با اصغر قائدان، رئیس سابق پژوهشکده تاریخ علم و دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران، که تألیفات متعددی در زمینه آستان امامزادگان و بقاع متبرکه داشته، گفت‌وگو کرد.

اصغر قائدان
دانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران، در این مصاحبه با تأکید بر اینکه بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه باعث استمرار حیات معنوی و شیعی در جامعه می‌شود که راهی برای رسیدن انسان به تعالی اخلاقی و اعتقادی است، گفت: باید آستان امامزادگان و بقاع متبرکه را به مکانی برای جذب مردم به آئین و شریعت شیعی تبدیل کرد، اما متأسفانه از این قطب‌های فرهنگی غافل بوده‌ایم.
 

مغزافزار‌های تبدیل بقاع به قطب فرهنگی 

مصاحبه دیگر ایکنا در خصوص اهمیت بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه با حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، استاد حوزه و دانشگاه، بود. وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه جای مغزافزار‌های تبدیل آستان امامزادگان به قطب فرهنگی خالی است، بر نقش امامزادگان در گسترش الهیات صلح و سلم در جامعه تأکید کرد و گفت: در این صلح و سلم فرد با خود نیز آشتی می‌کند و آرامش می‌گیرد.

راه‌اندازی کمپین «امامزادگان_سرزمین_من»

در این ایام نیز کمپین «امامزادگان_سرزمین_من» راه‌اندازی شد. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن اعلام برنامه‌های این سازمان در ایام دهه کرامت، گفت: شرایط شیوع کرونا باعث شد تا فضای مجازی را در برنامه‌های امسال در دهه کرامت مورد توجه قرار دهیم؛ در همین راستا حضور و تولید محتوا در فضای مجازی در قالب «کمپین #امامزادگان_سرزمین_من» را دنبال می‌کنیم.

یکی از خبرهای دیگر این هفته در اختیار قرار گرفتن بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی در نجف به مدت ۵۰ سال به جمعیت هلال‌احمر ایران بود، که سخنگوی جمعیت هلال احمر در خصوص این خبر گفت: یک بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی، همجوار فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف، با همکاری عتبه علویه در اختیار جمعیت هلال‌احمر ایران قرار گرفت.
 
محمد نصیری، سخنگوی جمعیت هلال احمر، هشتم تیرماه، در نشست خبری، در رابطه با برنامه‌های اربعینی این جمعیت، اظهار کرد: ستاد اربعین جمعیت هلال احمر این هفته کار خود را آغاز می‌کند و هر تکلیفی که ستاد مرکزی اربعین تعیین کند، انجام می‌شود. یکی از خبر‌های خوب این است که یک بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی، همجوار فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف با همکاری عتبه علویه در اختیار جمعیت هلال احمر ایران قرار گرفت. براساس توافق با عراق مقرر شده است که بهره‌برداری از این بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی برای ۵۰ سال با جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران باشد. در این بیمارستان ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به زائران ایرانی و خارجی اربعین حسینی و گردشگری سلامت با استفاده از دانش و توانمندی پزشکان ایرانی در درمان بیماران انجام خواهد شد.

نتایج قابل تأمل افکارسنجی جوانان درباره ازدواج

خبر دیگر در خصوص نتایج قابل تأمل افکارسنجی جوانان درباره ازدواج بود که عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در وبینار علمی تخصصی «نقش ابعاد کلی سلامت دختران در توسعه پایدار» به آن اشاره کرد و گفت: طبق نظرسنجی سال ۹۷ ایسپا با موضوع ازدواج و با مشارکت جوانان شهری و روستایی ۱۸ تا ۳۵ سال؛ دغدغه اصلی نسل جوان به‌ویژه دختران، اشتغال و ازدواج است.
 

در ایران کرونا هر ۳۳ ثانیه یک نفر را مبتلا و هر ۱۳ دقیقه یک نفر را می‌کشد

خبر دیگر در حوزه سلامت، اما تلخ است که قائم مقام وزارت بهداشت آن را مطرح و به وضعیت ابتلا و مرگ روزانه افراد در اثر کرونا، اشاره کرد و این موضوع را زنگ خطری برای رعایت فاصله‌گذاری بیشتر دانست.
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، هفتم تیرماه، با حضور در نشست خبری که به شکل ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با بیان اینکه هر ۱۳ دقیقه، یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند، گفت: هر ۳۳ ثانیه نیز یک نفر در ایران به این بیماری مبتلا می‌شود. این موضوع زنگ خطری برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر است. ایران از نظر تعداد خالص مبتلا و مرگ ناشی کرونا به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد و معمولاً این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرد، اما از نظر تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و ۳۰ دنیا را با دو هزار و ۵۶۱ مورد ابتلا به ازای یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر را دارد.

چرایی مخالفت‌ها با واکسیناسیون

با واکسیناسیون در روز‌های اخیر در فضای مجازی در حالی خبرساز شده است، که بسیاری از این افراد توصیه‌های طب سنتی و آموزه‌های دینی را در این رابطه بهانه و دستاویز قرار داده‌اند، در حالی که منع کردن مردم از واکسیناسیون از هیچ منطق علمی و دینی برخوردار نیست.

طی روز‌های اخیر، کمپینی در شبکه‌های مجازی به وجود آمد که از والدین می‌خواهد به واکسیناسیون کودکان خود پایان دهند. در این کمپین برخی به بهانه‌هایی، چون عدم اسلامی بودن واکسن، عدم اطمینان نسبت به پیامد‌های آن و ... از مردم می‌خواهند که کودک خود را در معرض واکسن قرار ندهند.

اگرچه واکسن‌گریزی فقط در ایران مطرح نیست و در برخی کشور‌های دیگر نیز وجود دارد، چنانکه بازگشت برخی بیماری‌ها مانند سرخک در اروپا ناشی از همین واکسن‌گریزی است، اما آنچه بیش از هر چیزی در این روز‌ها نگران‌کننده است، نخست استفاده از اعتقادات مذهبی مردم و دوم ممانعت از دسترسی عموم مردم به واکسنی است که احتمالاً در آینده برای مقابله با کرونا ایجاد می‌شود و می‌تواند جان مردم را نجات دهد.

چگونگی جبران خسارت‌های کرونا بر گردشگری

خبر دیگر را مدیرکل سابق دفتر مطالعات آموزش گردشگری داده است و با اشاره به خسارت‌های چندهزار میلیارد تومانی کرونا به بخش گردشگری، نحوه جبران این خسارت‌ها را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه مسئولان حوزه گردشگری برای مواقع بحران برنامه‌ای ندارند، گفت: انتظار ما این بود برای زمانی که درگیر این بیماری هستیم یا برای پس آن برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند، اما چنین برنامه‌ای وجود ندارد.
 

حمایت ابتکار از بانوان شیمیایی سردشتی

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در این هفته پس‌از شنیدن بخشی از مشکلات بانوان شیمیایی سردشت، اعلام کرد: در صورتی که تشکل‌های مردم‌نهاد این شهر طرح‌های مرتبط با ارتقای وضعیت بانوان را برای معاونت ارسال کنند، از آن‌ها حمایت خواهد شد.

به گزارش ایکنا، تیر ماه ۶۶ شهر سردشت مورد حمله شیمیایی قرار گرفت. حمله‌ای که مردم آن حتی به درستی نمی‌دانستند چه گازی را استنشاق کرده‌اند و آنچه طی چند دقیقه رخ داده، طی ده‌ها سال چه بر سر آن‌ها و فرزندانشان خواهد آورد. چندین هزار نفر گاز خردل را استنشاق کردند؛ بویی شبیه لیمو و در میان این چندین هزار نفر، بانوان بارداری بودند که بچه‌هایی بیمار به دنیا آورند و تأسف‌بارتر اینکه دختربچه‌هایی که آن زمان شیمیایی شدند، با سقط جنین‌های مکرر یا به دنیا آوردن بچه‌هایی بیمار مواجه هستند. به مناسبت سالروز فاجعه سردشت، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، طی تماسی تصویری با فرماندار سردشت و جمعی از بانوان جانباز شیمیایی این شهر در جریان وضعیت و مشکلات این بانوان قرار گرفت.
 

داغ قبر گمشده حضرت فاطمه(س) تازه‌تر شد

خبر دیگر این هفته مصاحبه خواندنی ایکنا با خادم حرم حضرت معصومه(س) است که در توصیف سختی‌های بسته شدن در این حرم مطهر برای خادمان، گفت: احساس ما این طور بود که گویی تمام دریچه‌های قلبمان در حال بسته شدن است و این سختی، درد و داغ قبر گمشده حضرت فاطمه (س) را تازه می‌کرد. 
 
به گزارش ایکنا، در‌های حرم‌های مطهر که به دلیل شیوع کرونا بسته شد، فرقی نمی‌کرد مجاور حرم‌ها باشیم یا در دورترین نقطه دنیا از حرم‌های مطهر؛ همه دلتنگ شدیم و جالب اینکه حال و هوای خیلی‌ها در این دلتنگی را که سؤال می‌کردی می‌گفتند خوشا به حال خادمان حرم‌ها که می‌توانند به راحتی وارد شوند و زیارت کنند، اما وقتی احوال خادمان حرم را پرسیدیم، اشک امانشان نمی‌داد که از سختی این بسته شدن حرف بزنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اشرف عبدی، مدیر حرم مطهر حضرت معصومه(س) در گفتگو با ایکنا، از این روز‌های بسیار سخت گفت: روز‌های اولی که مطرح شد در حرم بسته شود، احساس ما خادمان اینطور بود که گویی تمام دریچه‌های قلب ما در حال بسته شدن است. حرم حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع) و سایر امامزادگان برای تک تک مریدان اهل بیت(ع) مانند رگ‌های حیاتی قلبشان است و لذا برای همه ما خیلی سخت و ناگوار بود.

خبر‌های خوب در مورد عتبات عالیات

رئیس سازمان حج و زیارت در این هفته از تشکیل معاونت مستقل عتبات عالیات و مدیریت مستقل سفر به سوریه خبر داد و گفت: از این پس فضا را برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه زیارت بیشتر باز می‌کنیم. 

به گزارش ایکنا، سالیانه حدود ۸۰ هزار ایرانی سهمیه حضور در حج تمتع دارند. در سال‌های قبل و پیش از تعطیلی عمره نیز در برخی از سال‌ها تا ۸۰۰ هزار زائر ایرانی سالیانه راهی عمره مفرده می‌شدند. یعنی به طور کلی در سال‌هایی که ایرانی‌ها بیشترین حضور را در عربستان داشتند حدود ۸۵۰ هزار ایرانی برای شرکت در عمره و حج به این کشور سفر می‌کردند. همزمان با این سفر‌ها سالیانه بیش از دو و نیم میلیون زائر ایرانی راهی عتبات عالیات می‌شوند و حدود سه میلیون زائر نیز در سفر اربعین شرکت می‌کنند.

در مقابل کمتر از یک میلیون زائر ایرانی عمره و حج، بیش از پنج میلیون زائر ایرانی در عتبات عالیات وجود دارد اما، طی سال‌های متمادی بیشترین توجه و تمرکز مسئولان سازمان حج و زیارت عموماً بر مسئله حج بود و مدیریتی که در خصوص برگزاری منظم و سازماندهی شده حج و عمره اعمال می‌شد، هرگز در بحث عتبات عالیات وجود نداشت.

هشدار درباره نیهیلیسم در حوزه مد و لباس 

مصاحبه خواندنی ایکنا در این هفته از مدرس دانشگاه سوره بود که وی با تأکید بر غنای فرهنگ پوشش در ایران، گفت: برند‌های برتر دنیا نه صرفاً بر مبنای طراحی، که بر پایه بنیان‌های فکری قوی بنا شده‌اند و اگر زیرساخت‌های فکری‌مان را در حوزه مد و لباس نداشته باشیم، قدر مسلم به نیهیلیسم می‌رسیم. 
 
بیتا بهرامی‌قصر، مدرس دانشگاه سوره و فعال عرصه مد و لباس، به تحلیل این مسئله پرداخت که مد ایران از کجا نشئت گرفته است و گفت: موضوع مد و لباس که اکنون به شدت در جامعه مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که پیش از راه‌اندازی جشنواره مد و لباس فجر، مسئله‌ای وارداتی بود و ایران صرفاً به عنوان یک جامعه هدف و بازار برای سایر کشور‌ها محسوب می‌شد. البته با توجه به اینکه نوع پوشش ما متفاوت و خاص است، تلاش می‌شد الگو‌های خارجی در سبک پوشش خاص ما مورد تقلید و استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: پس از راه‌اندازی جشنواره مد و لباس فجر، الگو‌هایی از دو منظر هنری و بازار مصرفی وارد بازار ایران شدند که دو رویکرد را دنبال می‌کنند. یک رویکرد همچنان نگاه غربی را دارد و طراحان آن معتقدند که هر قدر طرح‌ها اقتباس بیشتری از نمونه‌های خارجی داشته باشد بهتر است و رویکرد دوم نگاهی بومی و محلی دارد و تلاش می‌کند که پتانسیل‌های مناطق مختلف جغرافیایی ایران را شناسایی و از آن‌ها استفاده کند.
 

کمک ۳۰ میلیارد تومانی دانش‌آموزان به محرومان

خبر دیگر این هفته را معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، داد و با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت تابستان جاری، از ۱۵ تیرماه، به مدت شش هفته برگزار می‌شود، گفت: با محوریت بسیج دانش‌آموزی و همکاری همه تشکل‌ها، بیش از ۳۰ میلیارد تومان از سوی جامعه دانش‌آموزی به نیازمندان اهدا شد.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ۹ تیرماه، با حضور در نشستی خبری، با اشاره به مشارکت دانش‌آموزان در رزمایش همدلی مؤمنانه، گفت: با محوریت بسیج دانش‌آموزی و همکاری همه تشکل‌ها، بیش از ۳۰ میلیارد تومان از سوی جامعه دانش‌آموزی به نیازمندان اهدا شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت تابستان جاری، از ۱۵ تیرماه، به مدت شش هفته برگزار می‌شود، گفت: امسال برنامه‌ها با محوریت فضای مجازی برگزار می‌شود. تمام دارالقرآن‌ها در شبکه شاد می‌توانند گروه کلاسی تشکیل دهند. مراسم افتتاحیه نیز روز ۱۴ تیرماه، با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش در شبکه شاد برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مهم‌ترین اقدام در پی شیوع کرونا را راه‌اندازی صدای مشاور برای ارتقای تاب‌آوری دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها در برابر شیوع کرونا اعلام کرد و گفت: ۶۵ هزار نفر از سامانه مشاوره استفاده کرده‌اند.
 

بهبود شرایط گردشگری با وجود کرونا ۲ سال زمان می‌برد

با توجه به شیوع کرونا و اثر آن بر عرصه گردشگری رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با اشاره به خسارت‌های کرونا بر صنعت گردشگری کشور، گفت: تا دو سال آینده وضعیت گردشگری حداقل در بخش ورودی بهبود نمی‌یابد، اما با اقداماتی می‌توان گردشگری داخلی را بهبود بخشید.

رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه خسارت‌ها بر صنعت گردشگری، پیش از کرونا آغاز شد، گفت: کرونا آسیب به گردشگری را تشدید کرد. در واقع می‌توان گفت این خسارت‌ها با افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه، آغاز شد که این موضوع گردشگری داخلی کشور را هدف قرار داد. وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند، تأثیر آن در حوزه حمل و نقل و دیگر حوزه‌ها نیز بسیار زیاد است. در نتیجه بسیاری از افراد نمی‎توانند برای سفر برنامه‌ریزی کنند. شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی نیز باعث اختلال در پرواز‌های بین‌المللی شد و در نتیجه گردشگری ورودی به کشور نیز دچار خسارت و در نتیجه کاهش حضور گردشگران بین‌المللی در ایران شد.

حج تعطیل شدنی نیست

ایکنا در این هفته یک مصاحبه با مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق، داشت که وی با تأکید بر اینکه اسرار و معارف حج تعطیل‌شدنی نیست، گفت: اسرار و معارف حج مشکل‌گشای زندگی بشریت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تعطیلی حج تمتع سال جاری با تأکید بر اینکه اسرار و معارف حج تعطیل‌شدنی نیست، گفت: حج دو رویکرد و جنبه دارد که یک جنبه آن انجام اعمال و مناسک مثل احرام بستن، سعی بین صفا و مروه و قربانی است که باید در سرزمین مکه انجام شود و خاص زائران و حجاجی است که در این سرزمین حضور دارند که اکنون این امور تعطیل شده است.
 
وی جنبه دوم حج را باطن و اسرار و معارف حج بیان کرد و افزود: باطن و اسرار و معارف حج مربوط به همه زمان‌ها و مکان‌هاست و تعطیل‌شدنی نیست و امروز همه جوامع اسلامی بیشترین نیاز را به جنبه معارف و اسرار حج دارند، چراکه آن‌ها در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و دینی ما اثرگذارند.

نجفی روحانی به ذکر بخشی از اسرار حج پرداخت و گفت: اگر در حج ما مُحرِم می‌شویم، بنا به گفته امام سجاد (ع) باید لباس صفا و صمیمیت بر تن کنیم و بر قامت جانمان لباس صداقت بپوشانیم و بین خودمان محبت ایجاد کنیم که انجام چنین کاری ضرورتی است که باید در کشور ما انجام شود. ایجاد صفا و دوستی در بین مسلمانان، جان و نفس اسلام است.

رونمایی از ۱۷ سند فرهنگ عمومی و فضای مجازی

در این هفته و همزمان با حضور معاون اول رئیس جمهور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ۱۷ سند فرهنگی این وزارتخانه رونمایی شد. از جمله این اسناد می‌توان به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برنامه‌های ارتقای فرهنگی مراسم راهپیمایی اربعین، برنامه‌های فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی، برنامه ارتقای فرهنگ سلامت، برنامه‌های ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست، برنامه ترویج ورزش همگانی، ارتقای فرهنگ کار و مهارت آموزی، برنامه ارتقای فرهنگ توانمند‌سازی مددجویان، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و ارتقای فرهنگ وقف در کشور اشاره کرد.
انتهای پیام
captcha