تأیید انطباق پیش‌نویس دستورالعمل جدید خرید اعتباری سهام با مصوبات کمیته فقهی بورس
کد خبر: 3907365
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
پیره به ایکنا خبر داد:

تأیید انطباق پیش‌نویس دستورالعمل جدید خرید اعتباری سهام با مصوبات کمیته فقهی بورس

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: با توجه به اینکه متن پیش‌نویس دستورالعمل فعلی خرید اعتباری سهام در اجرای مصوبات کمیته فقهی سازمان بورس بازبینی شده بود، جهت تأیید انطباق با مصوبات قبلی این کمیته در دستور کار قرار گرفت و در نهایت اعضای کمیته، این متن را با اصلاحاتی تصویب کردند.

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جزئیات جلسه اخیر این کمیته اظهار کرد: جلسه اخیر کمیته فقهی با موضوع بررسی پیش‌نویس دستورالعمل خرید اعتباری سهام برگزار شد. درباره معاملات خرید اعتباری سهام، قبلاً در کمیته فقهی، الگویی به تأیید رسیده و مقرر شده بود بر مبنای مصوبه این کمیته، دستورالعمل فعلی خرید اعتباری سهام اصلاح شود.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: با توجه به اینکه متن پیش‌نویس دستورالعمل مطابق با نظر کمیته فقهی سازمان بورس تهیه شده بود جهت تأیید انطباق با مصوبات قبلی این کمیته در دستور کار قرار گرفت و در نهایت اعضای کمیته متن را با اصلاحاتی به تصویب کردند.

پیره افزود: خرید اعتباری سهام، یکی از روش‌هایی است که برای تأمین مالی خرید سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد و مطابق این دستورالعمل، مشتریان شرکت‌های کارگزاری می‌توانند علاوه بر مبلغ آورده نقدی خودشان، از خط اعتباری‌ای که شرکت کارگزاری در اختیار آنها قرار می‌دهد استفاده کرده و با مجموع نقدینگی که در اختیار دارند، نسبت به خرید سهام یا سایر ابزارهای مالی در بازار سرمایه اقدام کنند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: بر مبنای روشی که اخیراً در کمیته فقهی تصویب شد شرکت کارگزاری به عنوان حق‌العملِ کارِ بانک، خط اعتباری را از بانک دریافت کرده و در اختیار مشتری خود قرار می‌دهد و مشتری شرکت کارگزاری با بانک در خرید سهام یا اوراق بهادار موضوع قرارداد شریک هستند و به صورت مشارکتی، دارایی را خریداری می‌کنند و در پایان سررسید مشارکت، مشتری ملزم است یا سهمی که به صورت مشارکتی خریداری کرده را بفروشد و با بانک تسویه کند یا اینکه سهم‌الشرکه بانک را به قیمتی که در ابتدای قرارداد توافق می‌کند از بانک خریداری و با بانک تسویه کند.

وی بیان کرد: بنابراین در رویکرد جدید خرید اعتباری سهام بر مبنای قرارداد مشارکت عمل می‌شود و بانک و مشتری در خرید دارایی موضوع قرارداد، سهیم هستند و با یکدیگر مشارکت می‌کنند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: پیش‌نویس دستورالعمل از نظر انطباق با مصوبات کمیته فقهی در جلسه اخیر این کمیته تأیید شد و در اختیار هیئت‌مدیره سازمان بورس قرار گرفت که ان‌شاءالله بعد از تأیید در هیئت‌مدیره، فرایند جدید به شرکت‌های کارگزاری و نهادهای درگیر در این موضوع ابلاغ شود.

پیره با اشاره به دستور کار دیگر کمیته فقهی افزود: همچنین در جلسه قبل کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره رهنمودهای حسابداری مربوط به ثبت حسابداری موضوعات در بازار سرمایه بحث شد و بنا بر گزارشی که در جلسه کمیته فقهی ارائه شد مشخص گردید که برخی از استانداردهای حسابداری، تعابیر متفاوتی را نسبت به مسائل فقهی و ادبیات مالی اسلامی استفاده می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود در ثبت حسابداری جریانات مالی مربوط به محصولات بازار سرمایه اسلامی، در برخی از موارد، اختلاف‌نظرهایی به وجود بیاید.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان سخنان خود اظهار کرد: در جلسه کمیته فقهی، بر مبنای گزارشی که ارائه شد در نهایت اعضای کمیته چنین جمع‌بندی کردند که بر مبنای لزوم پیروی از ملاحظات فقهی و شرعی در اجرای محصولات بازار سرمایه اسلامی و با توجه به اینکه ثبت حسابداری هم بخشی از این زنجیره اجرای مصوبات کمیته فقهی محسوب می‌شود لذا در مواردی که عدم تطبیق بین فرآیندهای حسابداری و رهنمودهای آن با ملاحظات و مصوبات کمیته فقهی وجود دارد ضروری است اقدامات مقتضی جهت هم‌راستا کردن حسابداری محصولات بازار سرمایه اسلامی با ملاحظات مندرج در مصوبات کمیته فقهی به عمل بیاید.

انتهای پیام
captcha