تصمیمات انبیا در طول تاریخ بشریت، بر پایه عدل و خدامحوری بوده است
کد خبر: 3907219
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
نماینده المصطفی در ماداگاسکار:

تصمیمات انبیا در طول تاریخ بشریت، بر پایه عدل و خدامحوری بوده است

نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در کشور ماداگاسکار گفت: در طول تاریخ بشریت، اخذ تمام تصمیمات انبیا بر پایه عدل، عدالت‌گستری و خدامحوری بوده است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی طاهری، نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در ماداگاسکار در نشست علمی «بررسی تاریخچه و ابعاد استقلال جمهوری ماداگاسکار» که به مناسبت شصتمین سال استقلال این کشور به همت نمایندگی منطقه‌ای جامعةالمصطفی در ماداگاسکار، سیشل، موریس و کومور برگزار شد، با اشاره به حدیث «حب الوطن من الایمان» از رسول مکرم اسلام، به بیان نکاتی پیرامون مهم‌ترین مبانی و اصول حاکم بر جوامع از نگاه اسلام، همچنین ابعاد و زوایای استقلال پرداخت.

وی به بیان مهم‌ترین مبانی و اصول حاکم بر جوامع از نگاه اسلام پرداخت و گفت: محور اصلی چارچوب قوانین، احکام الهی و وظیفه انبیا در ابلاغ آن به مردم، خدامحوری است. اخذ تصمیمات مبتنی بر عدالت بوده، ملاک عدالت‌گستری نیز حکم کردن براساس دستورات خداوند است.

حجت‌الاسلام طاهری ادامه داد: بر مبنای کرامت انسانی، همه انسان‌ها مخلوق و بنده خداوند هستند و افراد در کرامت انسانی مساوی‌اند، هر چند در عقیده و مذهب تفاوت داشته باشند. احترام به نوع بشر (انسان بما هو انسان) بدون توجه به نژاد، قوم و نفی تفکر نژادپرستانه، مورد تأیید اسلام است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که بیانگر نفی سلطه کفار برای مؤمنان است، ابراز کرد: از این آیات، به دو شکل می‌توان برداشت کرد: برداشت سلبی که نفی سلطه بیگانگان بر مقدرات و سرنوشت ملت است و برداشت ایجابی که بیانگر وظیفه امت برای حفظ استقلال و از میان برداشتن زمینه‌های وابستگی است.

نماینده جامعةالمصطفی در ماداگاسکار موارد نفی سبیل را شامل ابعاد گوناگون دانست و تصریح کرد: نپذیرفتن سلطه، مقابله با استعمار، پرهیز از وابستگی سیاسی-‌اقتصادی، جلوگیری از نفوذ فرهنگی و نفی ظلم، از ابعاد این موضوع به شمار می‌آید؛ از این رو، ما بر مبنای دستور اهل بیت (علیهم السلام) در قبال ظلم به دیگران - حتی افراد غیرمسلمان- وظیفه داریم. امام علی(ع) در نامه ۴۷ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «کونوا لظالم خصماً و للمظلوم عوناً» و حضرت رسول اکرم(ص) نیز می‌فرمایند: «من سمع رجلاً ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم» (کافی، ج ۲، ص ۱۶۴).

حجت‌الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: عناصر اصلی هویت ملی کشور، شامل مؤلفه‌هایی مانند سرزمین، دین و مذهب، زبان، حکومت و دولت، نژاد و قومیّت، سنّت‌ها، آیین‌ها و... است.

انتهای پیام
captcha