به گزارش ایکنا از اردبیل، حجتالاسلام قاسم جعفرزاده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، دهم خردادماه، در نشست بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی و دینی به توجه هم افزایی و هم اندیشی در مسائل دینی و فرهنگی جامعه با همکاری فعالان این حوزه تاکید کرد و گفت: در وضعیت کنونی جامعه که آسیبها و تهدیدات مختلفی در کمین اعتقادات و عقاید مردم است، اعم از شبکههای ماهواره ای، مناطق مرزی، جریان سکولارسیم در عرصه آموزش و پرورش، دانشگاهها و در برخی موارد حوزههای علمیه، بایستی با همت همگانی و جهادی، وارد میدان شویم چرا که با حرکت واحد، هدف گذاری فرهنگی و دینی میسر نمیشود.
وی ظرفیتهای فرهنگی و تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و افزود: ائمه جماعات، علمای دینی، روحانیون فعال در عرصه مسئولیتهای اداری و پستهای دولتی، اساتید و مبلغین و مبلغات و فعالین حوزههای فرهنگی و قرآنی و هیئات مذهبی ظرفیتهایی هستند که میتوانیم به نحو شایسته و موثر از همکاری و مساعدت آنها بهره ببریم و این امر منوط به برنامه ریزی مدون و مطابق با هدف گذاریهای اتاق فکر مربوط به مباحث مورد نظر است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، در این جلسه که با موضوع «چالشها، فرصت ها، ظرفیتها و تهدیدها» برگزار شد، با اظهار تاسف از کمبود بودجه فرهنگی و دینی در کشور، خاطر نشان کرد: آسیب و تهدید بزرگی که در پیش روی فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی وجود دارد، نگاه معیوب مسئولین به فرهنگ جامعه است که این نگاه نتیجهای جز این نداره که بودجهها به صورت قطره چکانی اختصاص یافته و در نهایت بودجه اختصاص یافته نیز کسر شده و به دست دستگاههای دولتی در بخشهای فرهنگی میرسد که برای مسئله فرهنگ دینی زیبنده نیست.
حجتالاسلام جعفرزاده، که در جمع اساتید، روحانیون و فضلای استان اردبیل سخن میگفت، با بیان اینکه نگاه علمی و فاخر به سمت فرهنگ در سطح عام و اثرگذاری فرهنگی به صورت خاص در سطح کلان تصمیمات کشوری وجود ندارد، بر ضرورت اقدام همگانی برای خروج از این تهدید بزرگ فراروی فعالیتهای فرهنگی و دینی در جامعه تاکید کرد.
وی، محور اصلی حرکت فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی را تبلیغ اسلام ناب مطلوب و خواسته مقام معظم رهبری(مدظله العالی) عنوان کرد و افزود: تبیین اسلام ناب با تمام لوازم و به صورت فعالانه و انقلابی خواسته اصلی رهبری است و در این خصوص متصدیان امر فرهنگ دینی باید فعال باشند نه منفعل، و این امر بایستی با بصیرت و برنامهریزی فاخر و اثر گذار همراه باشد تا هدف مطلوب حاصل شود.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان، تشکیل اتاق فکر فراسازمانی با مشارکت دانشگاه را عامل موثری در جهش فرهنگی و تبلیغی جامعه عنوان کرد و افزود: همکاری بیش از پیش با دانشگاههای علوم انسانی و علمای عظام، مسئولین و فعالین فرهنگی جریان ساز و اثرگذار در جامعه، میتوانند در قالب اتاق فکر، ایدههای راهبردی و مطابق با نیازهای جامعه ارائه کنند و موفقیتهای بسیاری را عاید فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی نمایند.
حجتالاسلام جعفرزاده در ادامه، به محورهای اساسی فعالیت اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل اشاره کرد و افزود: اولین محور، تبلیغ سنتی است که به تعبیر مقام معظم رهبری، اثرگذارترین و مهمترین عرصه تبلیغ دینی است، ولی بلحاظ محدودیت زمانی و جامعه هدف محدود، در جامعه کنونی چندان جوابگو نیست، اما همچنان محور اصلی تبلیغی ما است و نباید از محاسن آن غافل شد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، تبلیغ در فضای مجازی را بستر موثر و نوین برای تبلیغ دینی در جامعه کنونی عنوان کرد و افزود: محور بعدی فعالیت این اداره، تبلیغ با استفاده از ابزار نوین ارتباطی و تکنولوژی روز دنیا است که فضای مجازی از جمله این ابزار است و در این خصوص اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با ایجاد پیجهای مختلف در قالب ۶۵۰ کانال و گروه در شبکههای اجتماعی با همکاری علما و روحانیون مستقر و طرح هجرت، هیئات مذهبی، دارالقرآن و...، روزانه مطالب مختلف برای استفاده کاربران به روز رسانی و انتشار مینماید.
حجتالاسلام جعفرزاده، تبلیغ رسانه ای، تبلیغ اجتماعی و تبلیغ معرفتی را از دیگر محورهای فعالیت این اداره عنوان کرد و افزود: در بحث کرونا و شرایط بوجود آمده از این ویروس، روحانیون و فعالان فرهنگی در مساجد، تبلیغ اجتماعی را به نحو شایستهای به نمایش گذاشتند و با روحیه مساوات و همدلی، همگام با دیگر اقشار مردم به یاری نیازمندان و آسیب دیدگان از ویروس کرونا شتافته و با تشکیل ۱۲۰ گروه جهادی با موضوع روحانیون، نشان دادند که در هر شرایطی در زمینه تبلیغ اسلام و آموزههای دینی فعال هستند و دست خانوادههای بی بضاعت را میگیرند و کمکهای مومنانه خویش را تقیدم آنان میکنند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، در ادامه به اجرای طرح پیشنهادی تخصصی «گفتگو محور» با مشارکت صدا و سیما اشاره کرد و افزود: در زمینه اجرای طرح گفتگو محور به صورت تخصصی، تبادل نظر و جلسات هماهنگی با صدا و سیما انجام شده و مقرر شده، اداره کل تبلیغات اسلامی جلسات گفتگو محور در زمینه مباحث دینی و فرهنگی منطبق با مسائل روز جامعه را در شبکه تلوزیونی برگزار کند و در این خصوص گامهای موثری در زمینه تبلیغ رسانهای برداشته خواهد شد و لازم است از سوی شما فعالان فرهنگی نظرات و ایدههای مرتبط ارائه شود و در اجرای طرح از این آراء بهرهمند شویم.