چهار راهکار رسول جعفریان برای استفاده بهتر از کتاب‌های الکترونیک
کد خبر: 3890583
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

چهار راهکار رسول جعفریان برای استفاده بهتر از کتاب‌های الکترونیک

حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان راهکارهایی برای استفاده بهتر از کتاب‌های الکترونیک بیان کرد و گفت: آیا مناسب نیست سال ۱۳۹۹ را سال آزاد کردن فایل‌های الکترونیک کتاب‌ها نامگذاری کنیم؟

چهار راهکار رسول جعفریان برای استفاده بهتر از کتاب‌های الکترونیکی

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول جعفریان، در کانال تلگرامی خود آورده است: این روزها، درخواست‌های اهل کتاب، برای دریافت فایل‌های الکترونیک خیلی زیاد شده است. در واقع، به دلیل بسته شدن کتابخانه‌ها و عدم امکان مراجعه مستقیم از یک طرف و وقت بیشتری که اهل نوشتن در خانه برای انجام کارهای علمی می‌گذارند، نیاز به فایل‌های الکترونیک جدی‌تر شده است. افرادی که شاید سال‌ها فرصت مطالعه نداشتند، الان می‌توانند و فرصت دارند کتاب بخوانند، ولی ممکن است این کتاب‌ها به صورت فیزیکی در اختیار آنان نباشد. در این باره، کارهای زیادی می‌شود کرد از جمله:
الف: دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های خود را مکلف کنند تا به درخواست‌های دیجیتالی پاسخ داده و اگر نه عمومی، به صورت فردی، کتاب‌هایی را برای استادان و دانشجویانی که درخواست آن را دارند، اسکن کرده و بفرستند. آثاری که مشکل حقوقی ندارد به صورت عمومی به اشتراک بگذارند و آثار مشکل‌دار را به صورت فردی بفرستند و به اشتراک عمومی نگذارند و به این نکته توصیه هم بکنند.

ب: وزارت ارشاد، در زمینه توزیع کتاب‌های الکترونیک فعال‌تر شود. برای نمونه، اگر سهمی از پول برای کتاب در اختیار دارد، به جای خرید نسخ کاغذی، اقدام به خرید کتاب‌های الکترونیکی از ناشران و مؤلفان کرده، و آن‌ها را برای عموم به اشتراک بگذارد. حتماً وزارت ارشاد می‌تواند کارهای دیگری هم انجام دهد.

ج: مؤسسات خیریه، وجهی را برای اینکار اختصاص دهند. برای نمونه آنان می‌توانند به نویسندگان بگویند که در ازای واگذاری حق انتشار الکترونیک کتابشان، مبلغی دریافت خواهند کرد. این مبلغ می تواند معادل پولی باشد که آن‌ها از یک یا دو چاپ و مثلا حداکثر ۳ تا ۵ هزار نسخه از آن کتاب دریافت می‌کنند. پس از آن این کتاب را برای همیشه می‌توانند آزاد کنند.

د: در پیام رسان‌های معمول، کانال‌هایی برای دریافت فایل‌های کتاب الکترونیک از مؤلفان آن‌ها ایجاد شود، کسانی که دوست دارند کتاب‌هایشان بیشتر استفاده شود.

به نظرم برای تمام مؤسسات فرهنگی کشور، از کوچک و بزرگ، فرصتی فراهم شده است تا بتوانند با ارسال فایل‌های الکترونیک در هر زمینه از علوم، به اهالی دانش کمک کنند، و حتی اگر در صدد انتشار افکاری در زمینه علایق علمی خاص خود هستند، این فرصت را غنیمت بشمارند.

سؤال خاص من از کتابخانه ملی است که به جز فایل ۲۳ هزار تایی کتاب داستان و قصه، چه می‌کند؟ آیا بهتر نیست کتاب‌های قدیمی خود را که اسکن هم کرده است، به صورت آزاد روی پیام رسان‌های خود بگذارد یا در وب‌سایت خود جایی را اختصاص داده و هزاران فایل را مجاناً در اختیار مردم قرار دهد؟ کتابخانه آستان قدس چه می‌کند؟ کتاب خانه ملک یا دیگران. کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران چی؟ به هر حال شرایط برای همه مهیاست.

و نکته اخیر این که، ناشران دولتی که صدها و هزاران کتاب منتشر کرده اند و نسخه‌ای از آن‌ها را ندارند، آیا بهتر نیست الان فایل‌های آن‌ها را آزادانه در اختیار مردم قرار دهند؟

آیا مناسب نیست در حوزه فرهنگ، سال ۱۳۹۹ را سال آزاد کردن فایل‌های الکترونیک کتاب‌ها نامگذاری کنیم؟

انتهای پیام
captcha