بررسی مقام «حجاز» در هنر تلاوت قرآن + فیلم
کد خبر: 3885245
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
هنر تلاوت / 6

بررسی مقام «حجاز» در هنر تلاوت قرآن + فیلم

در ششمین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی به بررسی موضوع جنس چهارتایی (تتراکورد) حجاز پرداخته می‌شود.

بررسی مقام «حجاز» در هنر تلاوت قرآن + فیلمبه گزارش ایکنا، این روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود.

فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار ششمین قسمت هستیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت ششم: بررسی مقام حجاز در هنر تلات قرآن


فواصل موجود در تتراکورد و جنس چهارتایی «حجاز» به این صورت است که درجه دوم نسبت به درجه اول یک دوم (نیم) پرده است. همچنین، درجه سوم نسبت به درجه دوم، یک و نیم پرده و درجه چهارم نسبت به درجه سوم نیز دارای فاصله یک دوم (نیم) پرده است.

معمولاً برای ایجاد گام حجاز، نت «ر» را به عنوان پایه قرار می‌دهند، ولی همانطور که در جلسات گذشته اشاره شد، می‌توان هر نتی را برای هر گام به عنوان پایه قرار داد.

جنس چهارتایی و تتراکورد حجاز یکی از مقاماتی است که قاریان و تالیان مصحف شریف از آن به صورت بسیار فراوان در هنر تلاوت قرآن کریم استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۳ - ۱۹:۳۱
1
1
سلام
قسمت های قبل رو کجا می تونم ببینم.
captcha