«گلشاهی»؛ آماده و امیدوار به کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3880417
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

«گلشاهی»؛ آماده و امیدوار به کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن

رضا گلشاهی، حافظ کل و نماینده کشورمان در سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، از آمادگی خود برای حضور در این رویداد بزرگ می‌گوید.

گلشاهی، آماده و امیدوار به کسب رتبه مسابقات بین‌المللی قرآنرضا گلشاهی، قاری و حافظ قرآن اهل مشهد است که پس از کسب موفقیت در مسابقات قرآن سراسر کشور توانست سهمیه حضور در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را به دست آورد. او فروردین‌ماه آینده در مسابقات بین‌المللی ایران حاضر می‌شود که میزبانی آن نیز با شهر مشهد است.


بیشتر بخوانید:

رضا گلشاهی، حافظ کل قرآن و نماینده کشورمان در سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، ضمن گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: در سال ۹۳ اولین‌بار بود که در مسابقات کشوری اوقاف به همراه شهید حسنی کارگر حاضر بودم، در سال ۹۴ موفق به کسب رتبه دوم کشوری در رشته حفظ کل قرآن شدم و در سال ۹۷ برای بار دوم این مقام در مسابقات کشوری به میزبانی اراک تکرار شد. سال ۹۸ توانستم با اختلاف یک و نیم نمره نسبت به نفر دوم، رتبه اول کشور را به دست آوردم. پس از چند سال تحمل استرس در مسابقات، حس سبک شدن داشتم.

پیگیری جدی قرائت تحقیق

این حافظ کل قرآن با اشاره به تلاش‌هایش برای کسب رتبه برتر در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: تلاش می‌کنم که بتوانم رتبه اول مسابقات بین‌المللی در بخش حفظ کل را به دست آورم و هدفم این است که پس از پایان این دوره از مسابقات بین‌المللی و به نتیجه رسیدن در رشته حفظ، کار در رشته قرائت تحقیق را به صورت جدی دنبال کنم.

گلشاهی با اشاره به برنامه‌ریزی و تمرین‌های خود برای آمادگی جهت حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گفت: در حال حاضر آمادگی خوبی دارم که پیش از این روزانه تقریباً دو جزء مرور داشتم و از اسفندماه با کمی برنامه فشرده‌تر روزانه سه جزء را تا رسیدن به ایام مسابقات مرور خواهم کرد.

وی با بیان اینکه در دوران آمادگی برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن صوت و لحن و تجوید را مدنظر دارد، اضافه کرد: با حضور در محضر اساتیدی همچون مهدی حسنی و عابدین‌زاده به ارائه محفوظات خود پرداختم. البته آنان توصیه جدیدی برای مباحث مربوط به حفظ نداشتند، اما حضور مستمر در جلسات و ارائه محفوظات را مورد تأکید قرار دادند.

گلشاهی ضمن بررسی مسابقات قرآن از جنبه‌های مختلف، بیان کرد: در چند سال اخیر با توجه به کاهش حداکثری بودجه و پشتیبانی نامناسب از مسابقات و تغییر شیوه برگزاری مسابقات، مخاطب این رویداد قرآنی کاهش یافته و عملاً تبلیغات برای مسابقات قرآن بسیار کم شده است.

وی با ذکر اینکه به اذعان همه، مشارکت مردم در این رویداد قرآنی بسیار کم است، گفت: البته فضای محدود و آرام در مسابقات برای حافظان شرایط بهتری ایجاد کرده و تمرکز در اجرا را بالا برده است. البته برداشته شدن قرنطینه در فینال مسابقات نیز می‌تواند تمرکز بیشتری به حافظان بدهد. در حال حاضر مسابقات فضای خشکی دارد و خواندن قاریان و حافظان چارچوبی شده است، در صورتی که باید به نحوی قرآن بخوانیم که مردم لذت ببرند.

با فضای مسابقات آشنا هستم

گلشاهی ادامه داد: با فضای مسابقات بین‌المللی قرآن آشنا هستم. متسابقان در رشته حفظ کل قرآن همه از نظر نمره ۱۰۰ هستند. در این شرایط حافظ باید با صوت و لحن ساده همراه با تجوید و تمرکز روی حسن حفظ به اجرا بپردازد.

وی با بیان اینکه پس از حضور در مسابقات بین‌المللی، کار کردن ویژه برای آموزش حفظ قرآن و برگزاری جلسه تخصصی حفظ قرآن را مدنظر دارم، تصریح کرد: برای پشتیبانی از فعالیت قرآنی انتظار زیادی از مسئولان داریم و افراد مذهبی و انقلابی صحبت‌های رهبری را می‌پذیرند، اما در رابطه با حفظ و قرائت قرآن نیز صحبت‌ها نادیده گرفته می‌شود. پس از طرح ایده تربیت چند میلیونی حافظان از سوی رهبر انقلاب، فعالیت‌های حداقلی با بودجه‌های اندک انجام شد و ادارات هم به‌صورت موازی آمارهایی ارائه کردند و این اقدام با پیگیری بیشتری مواجه نشد.

گلشاهی اظهار کرد: اگر پیشرفت‌های قرآنی در سطح جامعه دیده شود و جذابیت و حمایت همراه با فعالیت قرآنی باشد، جوانان و نوجوانان به این سمت تشویق می‌شوند. البته مسئولان همت نمی‌کنند. بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب، قرآن باید تکریم شود، اما وقتی کار به قرآن و فعالیت‌های قرآنی می‌رسد، هیچ خبری نیست و عفت‌پیشگی فعالان قرآنی نیز موضوع را سر بسته نگه می‌دارد.

قرآنیان منزوی نیستند

فاطمه حیدری، همسر رضا گلشاهی که چند ماهی است زندگی مشترک با او را آغاز کرده نیز  بیان کرد: من هیچ پیش‌زمینه‌ ذهنی از زندگی با قاری و حافظ قرآن نداشتم. وقتی وارد جمع قرآنیان شدم، دیدم که اکثر آن‎ها انسان‌های شادی هستند، اما این با پیش‌زمینه فکری و حدس و گمان‌های جامعه متفاوت بود.

گلشاهی، آماده و امیدوار به کسب رتبه مسابقات بین‌المللی قرآن

وی با بیان اینکه قرآنیان منزوی نیستند، ادامه داد: شاید بعضی‌ به خاطر برخی کم‌توجهی‌ها و بی‌توجهی‌ها منزوی شده باشند، اما زندگی آن‌ها مانند بقیه مردم است و فعالیت‌های  خود را منظم انجام می‌دهند.

همسر این قاری و حافظ قرآن اظهار کرد: بین فعالیت‌های قرآنی، حفظ قرآن تلاش بسیار زیادی را می‌طلبد، زیرا بر حافظه و ذهن شخص تکیه دارد و در این میان برای رسیدن به موفقیت در حفظ قرآن لازم است که علاوه بر تمرکز، به طور مستمر تلاش شود. هر حرفه‌ای سختی‌های خود را دارد و شرکت مستمر در جلسات و محافل قرآنی وقت فراوانی از قرآنیان می‌گیرد، اما من آنان را درک می‌کنم.

حیدری با بیان اینکه یکی از شروط ضمن عقدمان تدریس و آموزش قرآن بوده است، بیان کرد: تاکنون چند جلسه آموزشی با هم برگزار کردیم و تا رسیدن به مرحله حفظ قرآن کریم و اتمام این حرکت قرآنی پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۲۱:۵۲
0
0
سلام.
به نظر بنده اینکه در چند سال اخیر اقبال مردم به مسابقات کم شده، دلیل اصلیش انتخاب نابجا و مدیریت غلط مسئول قبلی امور قرآنی اوقاف)بود. به نظر بنده انتخاب نادرست ایشان ضربه بزرگی به مسابقات قرآن بود. اکثر متسابقین از ایشان ناراضی بودند الا شورای عالی قرآن که از ایشان رضایت کامل داشت چون کاملا در مقابل شورا متواضع بود و شورا بدون هیچ مانع و مقاومتی برنامه خود را پیش میبردند.
captcha