رد صلاحیت‌های گسترده نشان از فقدان کارایی گزینش نمایندگان دارد
کد خبر: 3879244
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵

رد صلاحیت‌های گسترده نشان از فقدان کارایی گزینش نمایندگان دارد

پیشکسوت و فعال سیاسی درباره ترغیب مردم به حضور حداکثری در انتخابات، گفت: در این خصوص زمان را از دست داده‌ایم و متأسفانه شاید رد صلاحیت‌های گسترده تأثیر منفی در حضور حداکثری مردم داشته باشد.

رد صلاحیت‌ها حق مردم را تضییع کرده است

سیدعلی نکویی، پیشکسوت و فعال سیاسی، در گفت‌و‌گو با ایکنا اصفهان، با بیان اینکه شرکت در انتخابات برای مردم هم یک حق و هم یک وظیفه است، اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک دموکراسی دینی، مردم وظیفه دارند در انتخاب نمایندگان خود دخیل باشند، اما نکته مهم‌تری که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، حق مردم در انتخاب نماینده مورد نظرشان است. متأسفانه در شرایط حال حاضر، بخش زیادی از کاندیداها رد صلاحیت شده‌اند و آن دسته از مردم که به این کاندیداها علاقمندند، نمی‌توانند از این حق خود استفاده کنند.

وی افزود: شرکت در انتخابات یک مسئله و انتخاب افراد شایسته و صالح، مسئله‌ای دیگر است. مردم باید دقت داشته باشند تا در انتخابات فریب تبلیغات ظاهری را نخورند و افراد شایسته و صالح را شناسایی کنند. سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که یک سوم نمایندگان فعلی مجلس رد صلاحیت شده‌اند که علت عمده آن به دلیل مسائل اقتصادی بوده است. این مسئله نشان می‌دهد سازوکاری که چهار سال پیش برای انتخاب این افراد در پیش گرفتیم، درست نبوده و افراد شایسته انتخاب نشدند. اگر افراد شایسته انتخاب شده بودند، دلیلی وجود نداشت که یک سوم نمایندگان مجلس فعلی رد صلاحیت شوند.

این پیشکسوت و فعال سیاسی درباره ترغیب مردم به حضور حداکثری در انتخابات، گفت: در این خصوص زمان را از دست داده‌ایم و متأسفانه شاید رد صلاحیت‌های گسترده تأثیر منفی در حضور حداکثری مردم داشته باشد. اگر کاندیداهای مدنظر مردم و احزاب و گروه‌های مختلف در انتخابات حضور داشتند و توصیه‌های حضرت امام(ره) رعایت می‌شد، حتماً شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات بودیم. متأسفانه در حال حاضر بخشی از مردم کاندیداهای مدنظرشان را در جریان رقابت‌های انتخابات نمی‌بینند و شاید این مسئله به مشارکت آنها لطمه بزند. اگر نقصی در حضور مردم به وجود بیاید، مقصر آن کسانی هستند که بخش زیادی از نیروهای مورد علاقه مردم را رد صلاحیت کردند.

وی تصریح کرد: قانون نحوه تبلیغات انتخابات را مشخص کرده است، اما متأسفانه برخی با وعده‌های نابجا و غلط و خارج از اختیار قانون را دور می‌زنند. یکی از کاندیداها می‌گفت اگر انتخاب شوم در چهار سال ایران را به مقام اول دنیا می‌رسانم. این از آن وعده‌هایی است که هر انسان عاقلی که دستی بر کارهای اجرایی داشته باشد و عاقلانه فکر کند، می‌داند که نمی‌توان ایران را با شرایطی که دارد به مقام اول در دنیا رساند.

این پیشکسوت و فعال سیاسی اظهار کرد: مورد نادرست دیگر، اقدامات قبیله‌ای و فامیلی و عشیره‌ای است. برخی با پول، وعده نهار و شام و از این دست اقدامات ناشایست که در ادوار گذشته شاهدش بودیم، خلاف قانون عمل می‌کنند. البته امسال با طرح شفافیت هزینه‌های انتخاباتی یک قدم جلو رفته‌ایم. به هر حال قوانین انتخابات مشخص است و کاندیداها باید طبق قانون عمل کنند و بازرسین و ناظرین باید مراقب باشند تا اگر کاندیدایی خلاف قانون عمل کرد، طبق قانون با او برخورد کنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
احمد لیایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۱۱:۰۱
0
0
متاسفم از اظهار نظر ایشان که عنوان فعال سیاسی را به ایشان داده اید در حالیکه بدیهی ترین مسئله در انتخابات مختلف جهان یعنی نظارت را منکر شده اند.وقتی کاندیدی دزدی کرده،اختلاس کرده،از جایگاهش سوء استفاده کرده،محکومیت داشته انتظار دارید شورای نگهبان او را تایید کند. از واژه رد صلاحیت گسترده استفاده کرده اند.دیروز که روحانی از همه ی مواضع قبلیش عقب نشینی کرد شما چرا حرفهای قدیمی او را تکرار میکنید.به هر صورت چهره ایشان روز شنبه که نتایج مشخص شد دیدنیست.
پدرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۱۲:۲۵
0
0
اگر صادقانه و عامیانه قوه قضاییه و شورای نگهبان گزینش نمایندگان به مردم شرح میداد و اقرار و معذرت از اشتباه میکرد خیلی تاثیر داشت
captcha