حضرت زهرا(س) لحظه‌ای از عبودیت حق خارج نشد
کد خبر: 3878788
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳

حضرت زهرا(س) لحظه‌ای از عبودیت حق خارج نشد

یک مدرس دانشگاه گفت: سیره حضرت زهرا(س)، الگویی برای بانوان و بندگان خاص خداوند است که در تمام حالات و صحنه‌های فردی و اجتماعی زندگی‌اش، همچون تعلیم و تربیت، ازدواج، سکوت و تکلم، لحظه‌ای از عبودیت حق خارج نشده است.

سیره حضرت زهرا(س) الگویی برای بانوان استمحمد پیری‌بنه، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی و مدرس دانشگاه، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، ضمن تبریک فرارسیدن ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س) و روز مادر، گفت: اگر بخواهیم مقام حضرت فاطمه زهرا(س) را بیان کنیم باید از بانویی روحانی و ملکوتی و به تمام معنا و یک الگوی کامل سخن بگوییم.

وی با اشاره به مزار گمشده و پنهان حضرت فاطمه زهرا(س) که سند حقانیت شیعه است، افزود: بانوی گرامی اسلام ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) به شهادت رسیده است و در باب مواهب خاص خداوند به ایشان، تسبیح منسوب به آن حضرت را می‌توان اشاره کرد.

پیری بیان کرد: سیره حضرت زهرا(س)، الگویی برای بانوان و بندگان خاص خداوند است که در تمام حالات و صحنه‌های فردی و اجتماعی زندگی‌اش، همچون تعلیم و تربیت، ازدواج، سکوت و تکلم، یک لحظه از عبودیت حق خارج نشده است. در زمان پیامبر اسلام(ص)، زن به لحاظ اجتماعی از جایگاه شایسته‌ای برخوردار نبود، اما رسول اکرم(ص) در این فضای غبارآلود تکریم حضرت زهرا(س) را به جا آورد و توانست فرهنگ اعتلای زن را در مکتب اسلام نشان دهد.

وی افزود: حضرت زهرا(س)، بانویی است که در کنار مقام شاخص حضرت علی(ع) فرهنگ مقاومت را با خطبه فدک برای اولین بار در جامعه اسلامی بنیان گذاشته است و اگر زن در زمان جاهلیت مظلوم و در مرداب فکری غرق شده بود اسلام به زن ارزش و جایگاه اسلامی بخشید.

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با اشاره به صبر، شجاعت، اخلاص و صداقت این بانوی مکرم که سرمشق و الگویی برای همه زنان است، بیان کرد: به زبان کامل‌تر باید گفت حضرت زهرا(س) نمود یک امام کامل در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و دینی است که توانست با تربیت فرزندان صالح، جامعه‌ اسلامی را به ارزش‌های والای انسانی مزین کند.

وی گفت: در باب معنویت و مدارج ملکوتی ایشان باید به نزول سوره کوثر و آیه تطهیر و حدیث شریف کساء اشاره کرد، بانویی که حدود ۱۹۰ آیه در مقام و منزلت ایشان در قرآن آمده است و اگر بخواهیم سبک زندگی را از خصوصیات اخلاقی بانو استنباط کنیم باید به دو مقوله داشتن برنامه هدفمند و جامع و دیگری داشتن برداشت عمیق از فهم قرآنی در تربیت فرزندان سالم اشاره کرد.

پیری در پاسخ به این پرسش که چرا در جامعه امروزی زندگی بعضی خانواده‌ها شکل و قالب زندگی را دارد، ولی از فهم زندگی دور افتاده است، افزود: در پاسخ به این مسئله باید بگویم ارتباط عمیق در زندگی امروزی میان زن و شوهر گم شده است و فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی، نقش والدین را کمرنگ‌تر کرده است.

این مدرس دانشگاه در مورد اینکه چرا باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیریم؟ آیا فقط نمازخواندن الگو برداشتن است؟ چرا غرب دچار انحطاط فکری و درکی از زندگی شده است؟ گفت: امام زمان(عج) می‌فرماید: «الگوی من فاطمه(س) است»، یعنی نقش کلیدی این بانو چقدر قابل تأمل است، ماجرای فدک یک جریان سیاسی است و یک اثر اقتصادی در زندگی است و حال الگو گرفتن یعنی عین عمل را انجام دادن، الان در آمریکا مؤسسه‌ای را ایجاد کرده‌اند باعنوان «مادر به خانه برگرد» و مشاهده می‌کنیم زندگی غرب‌گرا چقدر در افول قرار گرفته است و در این مورد باید گفت اصل صداقت و مشارکت در امور اجتماعی و کسب رضایت همسر و مهم‌تر از همه اصل زندگی‌ بر مدار محبت و عاطفه در زندگی غرب‌گرا گم شده است و انحرافات اعتقادی، خانوادگی و جنسی، بیانگر این موضوع است.

وی بیان کرد: واقعیت این است که دوری از فرهنگ و سبک زندگی به شیوه اهل بیت(ع) اساسی‌ترین عامل همه ناهنجاری‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی است و باید سبک زندگی اسلامی، سرشار از عواطف و احساسات عمیق الهی باشد.

انتهای پیام
captcha