برگزاری کارگاه آموزشی «آشنایی با قوانین مالیاتی» در جهاددانشگاهی اردبیل
کد خبر: 3874460
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

برگزاری کارگاه آموزشی «آشنایی با قوانین مالیاتی» در جهاددانشگاهی اردبیل

گروه اجتماعی- کارگاه آموزشی «آشنایی با قوانین مالیاتی» به همت مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اردبیل، ششم بهمن‌ماه با حضور کارشناس خبره امور مالیاتی استان برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی «آشنایی با قوانین مالیاتی» در جهاددانشگاهی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل به منظور فراهم ساختن زمینه بهره‌مندی شرکت‌های مستقر و آشنایی آنان با قوانین و معافیت‌های مالیاتی این کارگاه کاربردی را برگزار کرد که در آن، مدیران و کارشناسان شرکت‌ها اعم از دانش بنیان و فناور با وظایف و تکالیف قانونی که موجب برخورداری این شرکت‌ها از معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی مقرر در قانون می‌شود آشنا شدند.
بهروز ناصح، کارشناس خبره امور مالیاتی استان در این کارگاه گفت: قوانین مالیات‌های مستقیم دانشی است که به افراد یا مدیران مالی سازمان‌ها کمک می‌کند تا علاوه بر رعایت قوانین و مقررات مالیاتی، از پرداخت‌های نادرست مالیات جلوگیری کنند.
ناصح اظهار کرد: بر اساس قوانین مالیات‌های مستقیم، سازمان‌ها و شرکت‌ها موظفند بخشی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات مستقیم به دولت پرداخت کنند و هم‌چنین باید مفاد مختلف این قانون را در دریافت‌ها، پرداخت‌ها و ثبت اسناد مالی رعایت کنند.
وی با بیان اینکه رعایت مفاد مختلف این قانون و آگاهی از موارد مشمول و معافیت آن برای هر سازمان یا شرکت ضروری می‌باشد، ادامه داد: آشنایی با اصلاحات جدید قوانین مالیات‌های مستقیم، نحوه برخورد با قانون مالیات‌های مستقیم و اجرای آن، دفاعیات مالیاتی، نحوه تنظیم لوایح دفاعی مالیاتی و معافیت و بخشودگی‌های مالیاتی از جمله موارد مهمی است که مدیران شرکت‌ها باید از ان مطلع بوده و در زمان مقرر، رفتار مناسب مالیاتی از خود نشان دهند.
ناصح با تشریح قوانین مربوط به امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: بودجه و گردش مالی، کلید بقای همه سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی است، اما نباید موضوعات مربوط به مالیات و قوانین و آئین نامه‌های آن مورد غفلت قرار بگیرد.
وی افزود: تشکیل پرونده، حق تمبر، تسلیم اظهارنامه و نگهداری دفاتر قانونی از تکالیف اولیه و مهم مودیان می‌باشد تا از طریق اظهار اطلاعات مربوط به شرکت خود، دولت را تعیین میزان مالیات همراهی نمایند.
این کارشناس امور مالیاتی استان با اشاره به اهمیت ارائه اظهارنامه مالیاتی گفت: اظهارنامه مالیاتی یک اعلامیه مالی از سوی مالیات دهنده است که بیانگر وضعیت دارایی، دیون، درآمد‌ها و هزینه‌های مالیات دهنده در یک دوره مالی مشخص یا در مورد یک معامله یا موضوع مالیاتی مشخص می‌باشد که به فاصله ۳ الی ۴ ماه از سال مالیاتی بسته به حقیقی یا حقوقی بودن مودیان، در تیرماه هر سال قابل ارائه می‌باشد.
ناصح با یادآوری تبعات عدم تسلیم اظهارنامه ادامه داد: عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مورد مالیات بر درآمد مشاغل می‌تواند به موجب ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم موجب تعلق جریمه ۳۰ درصدی شود که غیر قابل بخشودگی می‌باشد.
وی با پیشنهاد اینکه شرکت‌ها قبل از ارائه اظهارنامه لازم است از کارشناسان امور مالی و مالیاتی مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند، بیان کرد: همخوانی ترازنامه سال مالیاتی با ترازنامه سال‌های قبل از جمله مواردی است که مورد بی توجهی قرار گرفته و شرکت‌ها را به دلیل عدم اطلاع کافی، دچار جرایم مالیاتی می‌نماید.
ناصح با تشریح کامل قوانین مالیاتی مربوط به شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، اظهار امیدواری کرد با آگاهی کامل از امورات مربوط به صنف و شرکت‌های خود باید زمان مناسب و شیوه آسان ارائه اظهارنامه و تعیین و پرداخت مالیات را پیگیری نماییم.
گفتنی است بخش مهم این کارگاه مربوط به پرسش‌های شرکت کنندگان و پاسخ‌های کارشناس امور مالیاتی بود که در نهایت ابراز رضایت مناسبی از کارگاه صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha