برگزاری کارگاه ارتقای سطح حفظ قرآن در سرعین
کد خبر: 3872602
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

برگزاری کارگاه ارتقای سطح حفظ قرآن در سرعین

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کارگاه یک روزه ارتقای سطح حفظ قرآن کریم در شهرستان سرعین برگزار شد.

برگزاری کارگاه ارتقاء سطح حفظ قرآن کریم در سرعینبه گزارش ایکنا از اردبیل، این کارگاه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرعین با مشارکت معاونت قرآن و عترت اداره کل و دارالقرآن این شهرستان، با حضور ۲۵ نفر از مربیان قرآن، ۲۸ دی ماه برگزار شد.
مهدی طاهری، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، در حاشیه برگزاری این کارگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، هدف اصلی از حفظ قرآن را، دریافت عمیق آموزش‌های خداوند عالم و ارتباط با دقایق معانی آیات و اتصال به «ذکر کثیر» عنوان کرد و افزود: به طوری که این کار در مجموع منشأ آثار اساسی در اعمال و رفتار و ایجاد پایه‌های اخلاق الهی در انسان می‌شود، یعنی هدف از حفظ آیات نباید صرفاً حفظ الفاظ آن‌ها باشد و به همان اکتفا شود.
وی در زمینه اصول درست حفظ قرآن کریم بیان کرد: برای هفته اول در این برنامه ده سوره از آخر قرآن؛ یعنی ا ز سوره «ناس» تا «فیل» در نظر گرفته شده است. آیات این سوره‌ها کوتاه وبرای ذهن‌ها آشناست و حفظ آن‌ها در ابتدا مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
وی توضیح داد: روز اول، لازم است حفظ سوره «ناس» به ترتیب ذیل شروع شود. آیه اول سوره (قل أَعوذُ بِرَبّ النّاس) چند بار از روی قرآن خوانده شود و بعد بدون رؤیت آیه در قرآن، یعنی از حفظ چند بار تکرار شود. شماره آیه هم مورد توجه قرار گیرد. به همین صورت تک تک آیه‌ها مستقل و به تنهایی چند بار خوانده شود و بعد از حفظ به آیات قبلی ضمیمه شود تا آخر سوره که جمع شش آیه می‌باشند. این ترتیب؛ یعنی حفظ آیات به صورت تک تک و ضمیمه کردن آن‌ها به یکدیگر با توجه به شماره و تکرار آنها، هم به صورت تک تک و هم مجموعه، همیشه و در مورد همه سوره‌ها باید بکار بسته شود.
وی گفت: در نوبت دوم که بهتر است بعد از ظهر همان روز باشد، سوره «فلق» به همان ترتیب حفظ شود، اما قبل از حفظ آن لازم است سوره قبلی (ناس) چند بار تکرار شود. در روز دوم، ابتدا دو سوره قبلی (ناس و فلق) حداقل هر کدام دو مرتبه تکرار شود و بعد سوره «اخلاص» و بعد در نوبت دیگر سوره «تبت» هر دو در ابتدای آن روز حفظ شودو در نوبت دیگر سوره «نصر». در آخر روز دوم هم پنج سوره حفظ شده، (ناس ـ فلق ـ اخلاص ـ تبت ـ نصر) حداقل سه بار تکرار شود. برنامه تکرار باید مثل قبل انجام شود.

انتهای پیام
captcha