برگزاری سمینار تخصصی «مهارت نه گفتن» به همت جهاددانشگاهی اردبیل
کد خبر: 3862601
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

برگزاری سمینار تخصصی «مهارت نه گفتن» به همت جهاددانشگاهی اردبیل

گروه فرهنگی- سمینار تخصصی «مهارت نه گفتن» به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

برگزاری سمینار تخصصی «مهارت نه گفتن» به همت جهاددانشگاهی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل، سمینار تخصصی «مهارت نه گفتن» در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

الناز بهاری‌فر، مسئول فنی مرکز سلامت روان بهاری اردبیل دراین سمینار اظهار کرد: مهارت «نه گفتن»، جرات بیان احساس و عقاید در حل مشکلات را باید در خود تقویت کرد.

وی با اشاره به تقویت مهارت نه گفتن و اهمیت آن در روابط اجتماعی بیان کرد: مهارت «نه گفتن» و رفتار قاطعانه یا مهارت جرات‌ورزی به رفتاری اطلاق می‌شود که بهترین فرصت را برای دستیابی به اهداف مطلوب فرد فراهم کند و علاوه بر کسب احترام به خود، به دیگران نیز احترام گذارد، گفتن نه یعنی؛ اراده، اقتدار و پافشاری روی حقوق خود و نشان دادن مخالفت بسته به آن چه مورد نظر ما نیست.

بهاری‌فر خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مزایای جرأت‌مندی، احساس مثبتی است که فرد درباره خود دارد، این موقعیت‌ها تا حدودی طبیعی است، یادگیری مهارت‌های جرات‌ورزی ما را قادر می‌سازد تا الگو‌های رفتار قدیمی را تغییر دهیم، بر ترس‌مان غلبه کنیم و رویکرد مثبت به زندگی داشته باشیم.

مربی فوریت‌های پزشکی هلال احمر اردبیل با اشاره به گزینه تغییر دادن موضوع در مهارت «نه گفتن»، افزود: در روش تغییر دادن، سعی بر آن است که موضوع صحبت عوض گردد، همچنین ابراز همدلی، روش دیگری است که می‌توان از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به مثال عملی در رابطه با راه‌های غیرمستقیم ابراز هیجانات، در مهارت «نه گفتن» تصریح کرد: برای همه ما موقعیت‌هایی پیش می‌آید که نمی‌توانیم به درخواست کسی راحت نه بگوییم، ممکن است او فرد بزرگتری باشد که برای او بسیار احترام قائل هستیم، یا دوستی باشد که ارتباط بسیار نزدیکی با او داریم و نمی‌خواهیم با نه گفتن او را ناراحت کنیم، یعنی بگوییم، من با تمام احترامی که برای شما قائلم، اما بنا به دلایلی با این موضوع مخالفم یا موافقم.

مسئول فنی مرکز سلامت روان بهاری اردبیل با بیان اینکه مهارت‌های ارتباطی «نه گفتن» یا رفتار قاطع، یکی از ابزار‌های موثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شناخته می‌شود، ادامه داد: بسیاری از نوجوانان به این دلیل دچار آسیب‌هایی مثل اعتیاد به مواد مخدر می‌شوند که توانایی رفتار قاطع یا قدرت «نه گفتن» را ندارند، در نتیجه آن‌ها اغلب رفتار انفعالی را برمی‌گزینند.

بهاری‌فر اظهار کرد: تجربه نشان داده است اکثر کسانی که به سیگار و مواد مخدر دچار شده‌اند، از سنین نوجوانی و در اثر ارتباطات صمیمی با همسالان در این وادی پا گذاشته‌اند و نتوانستند با مهارت «نه گفتن» خود را از آسیب وارده دور کنند.

انتهای پیام
captcha