اختتامیه سوگواره ملی «ماه منیر» در اردبیل برگزار می‌شود
کد خبر: 3851122
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

اختتامیه سوگواره ملی «ماه منیر» در اردبیل برگزار می‌شود

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: آئین اختتامیه سوگواره ملی «ماه منیر» ساعت ۱۶ چهارشنبه، ۱۹ آبان‌ماه در اردبیل برگزار می‌شود.

آئین اختتامیه سوگواره ملی «ماه منیر» در اردبیل برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از اردبیل، سیدناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، صبح امروز، ۲۸ مهرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اختتامیه سوگواره ماه منیر صحن شورای شعر عاشورایی است که در نخستین دوره برگزاری این سوگواره تصمیم بر این شد بحث را به عنوان برنامه فرهنگی مختص اردبیل ثبت کنیم و پس از طی چند دوره ملی، آن را در سطح بین‌المللی مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: اردبیل مهد شعر عاشورایی است و شاید به تعبیری، در خاک اردبیل چیزی هست که در رشد شاعر و مداح سبقه تاریخی دارد و همین سبب انتشار این سبک شعر در کشور‌های دیگر اروپایی، ترکیه و آذربایجان شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ادامه داد:  این جشنواره به نام درخشان قمر بنی‌هاشم گره خورده و ابعاد زندگی، معرفت و ادب، مقام علمی، شجاعت و دلاوری، کرامات، ولایتمداری و شهادت حضرت ابوالفضل العباس(ع)، از جمله موضوعات در نظر گرفته شده برای آن است.

وی اضافه کرد: این موضوعات، تکلیفی را بر ما سبب می‌شود تا در این عرصه، اجتماع، رویداد فرهنگی و ویترینی داشته باشیم و شعرای آئینی گرد هم آیند.

اسحاقی تصریح کرد: شاید این طرح در طول زمان اجرا، تکمیل، برخی از اضافات حذف و برخی موارد به آن افزوده شود، اما امسال به عنوان سال پایه حساسیت بیشتری دارد.

وی بیان کرد: حدود تیرماه، فراخوان به صورت سراسری صادر و به مدد گستردگی فضای مجازی در تمام کشور ارائه شد که استقبال مناسبی را نیز در اقصی نقاط کشور داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اذعان کرد: سوگواره با هماهنگی وزارتخانه و زیر مجموعه شعر و ادبیات، با مشارکت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار و برنامه سالانه این رویداد نوشته شد و با توجه به اینکه «ماه منیر» به شکل دو زبانه بود، آثار ترکی و فارسی بسیاری به دست ما رسید.

وی بیان کرد: زمان تعیین‌شده برای دریافت اشعار تا ۱۵ شهریور بود که پس از پایان مهلت ارسال، باز هم آثاری به دست ما رسید و فصل داوری را طولانی‌تر کرد.

اسحاقی با بیان اینکه ۳۵۰ اثر به دبیرخانه رسید و در سه مرحله داوری شد، ادامه داد: داوری آثار، پایان یافته، برگزیدگان هر دو بخش ترکی و فارسی مشخص شده و خوشبختانه پراکندگی آثار از استان‌های مختلف مناسب است.

وی افزود: مشکلی که در بحث مناسبت‌های آیینی داریم، این است که رویداد‌ها باید در ایام مناسبتی انجام شوند و چون مخاطبان ما این بار شعرای آئینی هستند، نمی‌توانیم تاریخ معینی برای اجرا داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: برنامه اربعین بهترین زمان برای برگزاری اختتامیه بود، اما با لحاظ کردن آثاری که دیرتر رسید و مشارکت آنها، چون برنامه سوگواره بود، به هفته آخر صفر موکول شد و به این ترتیب، ساعت ۱۶ چهارشنبه ۱۹ آبان آئین اختتامیه سوگواره ملی «ماه منیر» برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha