آخرین وضعیت مصدومان سانحه اتوبوس حامل دانشجویان خواجه‌نصیر
کد خبر: 3850876
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

آخرین وضعیت مصدومان سانحه اتوبوس حامل دانشجویان خواجه‌نصیر

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی وزیر علوم درباره سانحه تصادف اتوبوس زائران اربعین و فوت ۵ دانشجو و دانش‌آموخته خواجه‌نصیر با بیان اینکه کاروان دانشجویی بوده، اما کاروانی نبوده که از طرف دانشگاه تعریف شده باشد، گفت: دو دانش‌آموخته دانشگاه خواجه نصیر که از مجروحان حادثه هستند، در بیمارستانی در تهران بستری و همچنان در کما به سر می‌برند.

به گزارش ایکنا؛ شامگاه روز شنبه ۲۰ مهرماه بود که خبر آمد؛ اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ۲۰ کیلومتر بعد از مرز مهران و در خاک عراق با یک اتوبوس دیگر برخورد کرده و ۵ دانشجوی این دانشگاه جان باختند. دانشجویانی که همراه با عده‌ای از همکلاسی‌هایشان عازم کربلا بودند، اما به مقصد نرسیدند؛ احسان نوبخت ورودی ۹۳ مکانیک و نجمه هارونی ورودی ۹۳ صنایع که زن و شوهر بوده‌اند، مینا کرامتی‌راد ورودی ۹۱ مکانیک، حدیثه ملکی ورودی ۹۷ عمران و مطهره هاشمی ورودی ۹۶ هوا فضا در این سانحه جان خود را از دست دادند. از میان این جان باختگان سه نفر دانش‌آموخته دانشگاه و دو نفر دانشجو بوده‌اند. همچنین در این سانحه، فرزند یک‌ساله مینا کرامتی‌راد به نام علیرضا برهانیان جان خود را از دست داد و طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیر، مهدی برهانیان پدر این کودک و ندا اکبری از دیگر دانش آموختگان این دانشگاه نیز در بیمارستان بستری هستند.

در پی این حادثه وزیر علوم با ارسال پیامی این حادثه دلخراش را تسلیت گفت و بیان کرد: با کمال تأسف باخبر شدیم که پنج تن از دانش آموختگان و دانشجویان عزیز در سانحه تصادف در خاک عراق به رحمت حق پیوسته‌اند. قاعده هستی و دنیای فانی بر آمدن، اندکی ماندن و سپس کوچ کردن به سوی معبود است. این مشیت الهی، قانون محتوم و تخلف ناپذیر این دنیاست، آنچه مهم است چگونه ماندن، زیستن و چگونه رفتن است. نام و یاد این عزیزان را گرامی می‌داریم.

احمد بنی‌احمدی، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره آخرین وضعیت دانشگاهیان مصدوم این حادثه گفت: دو نفر از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر که از مجروحان این حادثه هستند، در بیمارستان حضرت بقیه‌الله(عج) تهران بستری هستند و همچنان در کما به سر می‌برند.

وی درباره علت این حادثه گفت: علت دقیق و کارشناسی حادثه هنوز اعلام نشده، اما آنچه که مصدومان این حاثه گفته‌اند، نشان می‌دهد سرعت زیاد و بی‌احتیاطی اتوبوسی که از مقابل به سمت اتوبوس زائران ایرانی می‌آمده، عامل وقوع حادثه بوده است.

بنی‌احمدی درباره بازگشت پیکر‌ها به کشور هم گفت: تمامی پیکر‌ها دوشنبه شب وارد تهران شدند و هر کدام از پیکر‌های مطهر این عزیزان به خانواده‌ها تقدیم شد.
 
یکم‌آبان‌، مراسم یادبودی در دانشگاه برگزار می‌شود
 
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره برگزاری مراسم یادبود جان باختگان این حادثه در دانشگاه، افزود: روز چهارشنبه، یکم آبان ماه، در دانشکده مکانیک میزبان برگزاری مراسم باشکوهی برای گرامیداشت یاد جان باختگان این حادثه با حضور خانواده‌های آن‌ها خواهیم بود.

آخرین وضعیت مصدومان اتوبوس حامل زائران دانشجوی خواجه‌نصیر
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز درباره همراهی مجموعه وزارت علوم و ستاد مرکزی اربعین دانشگاهیان در رسیدگی به مجروحان حادثه، به ایکنا گفت: از لحظه‌ای که از وقوع این حادثه مطلع شدیم، دو مجموعه ستادی در جنوب و غرب کشور با محوریت دانشگاه‌های شهید چمران اهواز و ایلام، به حادثه ورود کردند، اما به دلیل آنکه حادثه در خاک عراق رخ داده بود، امکان حضور در محل حادثه فراهم نشد. اما این دو مجموعه در انتقال مجروحان حادثه به مراکز درمانی همکاری خوبی داشتند. با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و ایلام به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شد و تقریباً هم دو روز تحویل پیکر‌های جان‌باخته در این حادثه به کشور، به طول می‌انجامد. دو نفر مصدوم از دانش آموختگان دانشگاه خواجه نصیر، به تهران منتقل شدند که در کما به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه وزیر علوم و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از ابتدا پیگیر حادثه بودند، افزود: قرار است پس از اربعین حسینی، مراسم یادبود درگذشتگان این حادثه در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه روابط عمومی دانشگاه اعلام می‌کند این سفر از طرف دانشگاه نبوده، آیا این مطلب صحت دارد، گفت: کاروان دانشجویی بوده، اما کاروانی نبوده که از طرف دانشگاه تعریف شده باشد. این کاروان ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه بودند و پنج نفر جان‌باخته هم دانش‌آموخته و دانشجوی دانشگاه بودند. چندین مجموعه با هماهنگی یکدیگر تصمیم گرفته بودند، جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه را به این سفر اعزام کنند. اما این‌طور نبوده که مبدأ حرکت آن‌ها دانشگاه و همه دانشجو بوده باشند. این حادثه تلفات دیگری هم داشته که دانشجو نبودند.

وی درباره پیگیری‌های علت حادثه هم بیان کرد: اتوبوس حامل این زائران در طی مسیر و وقتی که ۲۰ کیلومتر از مرز مهران دور می‌شود، دچار سانحه شده است و متأسفانه این حادثه در خاک عراق رخ داده، باید منتظر گزارش‌های قطعی اعلام شده از سوی دولت عراق باشیم.
انتهای پیام
captcha