فیلم سینمایی مبارز حافظ قرآن الجزایری در مراحل پایانی
کد خبر: 3849937
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲

فیلم سینمایی مبارز حافظ قرآن الجزایری در مراحل پایانی

گروه بین‌الملل ــ به همت رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر، نخستین فیلم سینمایی مشترک دو کشور با نام «احمد بای» به کارگردانی جمال شورجه، مبارز حافظ قرآن الجزایری در مراحل پایانی تولید قرار دارد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «احمد بای» انقلابی الجزایری است که در مقابل اشغالگران فرانسوی، مردانه مقاومت و پایداری کرد، او از قهرمانان تاریخی مورد علاقه مردم الجزایر است.

در اقدامی تحسین برانگیز و در راستای گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری میان ایران و الجزایر به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در الجزایر هنرمندان دو کشور اقدام به تولید فیلم سینمایی از زندگی و مبارزات این قهرمان الجزایری کردند.

هم‌اکنون 120 دقیقه تصویربرداری از فیلم در کشور الجزایر به پایان رسیده و در حال حاضر مراحل تکمیلی فیلم و تهیه جلوه‌های ویژه آن در ایران دنبال می‌شود.

همچنین، رایزنی فرهنگی کشورمان در الجزایر آمادگی خود را برای مذاکره با مسئولان ذیربط الجزایری با هدف فعال‌سازی همکاری‌های هنری و سینمایی و تلاش برای به نتیجه رساندن این همکاری‌ها اعلام کرده است.

زندگینامه احمد بای

احمد بای بن محمد شریف (زاده:۱۷۸۶- درگذشته:۱۸۵۰) فرزند محمد الشریف و از خانواده «ابن قانه» یکی از بزرگ‌ترین شیوخ عرب در منطقه الصحرای الجزایر بود.

احمد بن محمد در شهر «قسنطینه» الجزایر متولد شد و در حالی که در سنین جوانی بود پدرش را از دست داد و به همراه مادرش از قسنطینه به منطقه الصحرا رفت و تحت سرپرستی عموهایش قرار گرفت.

احمد بای قرآن را به طور کامل حفظ کرد و قوانین زبان عربی را فرا گرفت. او در ۱۲ سالگی به سفر حج رفت و به همین خاطر از همان زمان به حاج احمد ملقب شد.

براساس نقل قول‌هایی که شده است سرانجام احمد بای در سال ۱۸۵۰ در حالی که تحت اقامت اجباری به سر می‌برد به وسیله سم به قتل رسید و در «سیدی عبد الرحمان الثعالبی» در پایتخت الجزایر به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha