بهار فرهنگ در پاییز رادیو
کد خبر: 3847706
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

بهار فرهنگ در پاییز رادیو

گروه هنر ــ برنامه‌های منتخب حوزه فرهنگی فصل پاییز معاونت صدا در رادیو اعلام شد.

بهار فرهنگ در پاییز رادیوبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، «پارسی‌گویان» برنامه‌ای با ساختار ترکیبی است که موضوع آن به تقویت وحدت بین فارسی‌زبانان جهان اختصاص دارد. این برنامه به گستره ایران فرهنگی و وسعت زبان فارسی می‌پردازد و از کارشناسان فارسی‌زبان تاجیک، افغان، پاکستان، ترکیه و... بهره می‌برد.

برنامه دارای تندا (ریتم) و روند پرتحرکی است و بخش‌های گوناگونی را در پنجاه دقیقه به مخاطبان عرضه می‌کند. این برنامه با ساختار ترکیبی-نمایشی که با موضوع فرهنگی - ادبی تهیه شده جمعه‌ها ساعت ۲۳:۰۵ با تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل‌پور و گویندگی حسن همایی پخش می‌شود.
«فرهنگ مردم» شامل بیان آئین‌ها، سنت‌ها، مراسم، موسیقی محلی و ادبیات شفاهی و فرهنگ مردم ایران و نیز انعکاس باورها، اشعار محلی، امثال، قصه‌ها، لطیفه‌ها و داستان‌هایی است که در بین مردم رواج دارد. این برنامه از دو تن گویندگان با سابقه رادیو و رسانه بهره می‌برد. محسن رفیعی و شمسی فضل اللهی که از دیرباز گوینده این برنامه بوده‌اند، وجود گزارشگر محلی از جمله امتیازات این برنامه است.

«فرهنگ مردم» با ساختار ترکیبی-نمایشی و با موضوع فرهنگی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی و گویندگی شمسی فضل اللهی و محمدحسین رفیعی پخش می‌شود.

برنامه «آب و تاب» به گفت‌وگوی زنده و صمیمانه محمدصالح علا با نخبگان حوزه فرهنگ اختصاص دارد. این گپ و گفت شامل زندگینامه، دلایل موفقیت نخبگان و دانسته‌های آن‌ها در حوزه‌های تخصصی‌شان است. معرفی اشخاص و حوزه‌های هنری و فرهنگی و آشنایی مخاطب با حرفه‌های گوناگون به صورت تخصصی، هدف اصلی این برنامه است.

نخبگانی که در این برنامه حاضر می‌شوند و با آن‌ها گفتگو می‌شود، از حوزه‌های سینما، ادبیات، کاریکاتور، عکس، تئاتر، خط، ترجمه، هنر‌های تجسمی، طنز، نقاشی و ... هستند. «آب و تاب» در ساختار کلامی – آوایی با موضوع فرهنگی جمعه‌ها ساعت ۲۱ به طور زنده به تهیه‌کنندگی پروانه طهماسبی پخش می‌شود.

«کیمیا» متکفل تشریح یکی از جدیدترین موضوعات مبتلا به انسان عصر مدرنیته با عنوان معنای زندگی و زیرشاخه‌های آن است. نکته مهم آنکه کارشناس این برنامه که از جمله اساتید برجسته این حوزه است و سعی می‌کند موضوع معنای زندگی را از منظر فرهنگ و اندیشه اسلامی ایران طرح و بررسی کند و پاسخ دهد. این برنامه در ساختار کلامی، پیامی و آوایی با موضوع مفهوم زندگی یکشنبه‌ها به طور زنده ساعت ۲۱ به تهیه‌کنندگی مریم یوسفی‌پور، گویندگی یاسر هدایتی و کارشناسی امیرعباس علی زمانی پخش می‌شود.

«مجله ادبی فانوس» مجالی برای بررسی تخصصی ادبیات ایران و جهان است. در این برنامه با استفاده از بررسی مقابله‌ای و ادبیات تطبیقی سعی می‌شود نگاهی عمیق به ادبیات ایران و جهان و کشف مشترکات و تفاوت‌های پنداره‌ای این حوزه داشت در بخشی از این برنامه کارگاه‌های آموزشی با محتوای ادبی پخش خواهد شد. این برنامه با ساختار کلامی- پیامی پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳ به تهیه‌کنندگی مجید استیری و گویندگی، الهام اکبری و بهنام پارسی پخش می‌شود.

«روزنه» مبتنی بر معرفت و شناخت از بن‌مایه‌های کلامی و زبانی در ادبیات ایران و جهان است که بازیابی و نظراندازی دوباره بر این بن‌مایه‌ها و نگاه‌های مشترک فهم بهتری از ادبیات را به دنبال دارد، ورود در گونه‌ها و زیرشاخه‌های ادبیات تطبیقی و ریشه‌شناسی مباحثی که به دلیل دمِ دَست بودن کمتر به طور جدی بدان پرداخته شده است. نوآوری در این برنامه از دریچه قرائت متون کهن و مستحکم زبان فارسی است که نیاز مبرم نسل سطح‌اندیش امروز است تا از این طریق نیم نگاهی به متون گرانسنگ فارسی داشته باشند. این برنامه در ساختار کلامی، پیامی و آوایی با موضوع ادبی- فرهنگی از شنبه تا دوشنبه ساعت ۲۳ به تهیه‌کنندگی سیدمحمد حسینی ارجمند و گویندگی بهروز رضوی پخش می‌شود.

برنامه «کتاب‌بان» به معرفی نهاد‌های غیردولتی و مردمی اختصاص دارد که به ترویج و تسهیل کتابخوانی می‌پردازند. افرادی از طیف‌های گوناگون جامعه به دلیل علایق و تعهد شخصی به گونه‌های مختلف برای افراد روستایی به ویژه کودکان کتاب هدیه می‌برند و با طراحی برنامه‌های گوناگون اهالی روستا را به خواندن کتاب علاقه‌مند می‌کنند. ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق کم برخوردار هدف اصلی این برنامه است. در حال حاضر بسیاری از نهاد‌های مردمی با این برنامه مرتبط هستند و برای ساخت برنامه نقش‌آفرینی می‌کنند. این برنامه با موضوع فرهنگی شنبه‌ها ساعت ۱۰ صبح به تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و کارشناسی علی‌اکبر حاجی زین الدین پخش می‌شود.

«از پارسی تا فارسی» شب‌نشینی نخبگانی میان مسئولان، شعرا، نویسندگان و اساتید حوزه ادبیات با محوریت پاسداشت زبان فارسی است. آسیب‌های زبان فارسی در فضای مجازی بررسی تغییرات زبان فارسی از گذشته تا کنون برخی از سرفصل‌های این برنامه است. در این برنامه از مسئولان فرهنگستان زبان و ادب فارسی دعوت می‌شود. این برنامه شنبه‌ها به طور زنده ساعت ۲۲ به تهیه‌کنندگی بهزاد محمودزاده و مجری کارشناسی رشید کاکاوند پخش می‌شود.

در نمایش «هزار افسان» شهرزاد قصه‌گو شخصیت اصلی و بانوی روایتگر داستان‌های هزار و یک شب است. شهرزاد روایت‌کننده قصه‌ها برای شاه ایران، شهریار است. شهرزاد پس از ازدواج با شهریار هر شب برای او قصه می‌گوید و بقیه داستان را برای شب بعد موکول می‌کند. این نخستین نمایش سیصد قسمتی در رادیوست که تولید آن حدود دوسال طول کشیده که با نقش‌آفرینی بیش از ۵۰ هنرپیشه تولید شده است.

این برنامه با ساختار نمایش با موضوع ادبی- فرهنگی شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱ با تهیه‌کنندگی محمد مهاجر، کارگردانی میکاییل شهرستانی و بازیگری مهین نثری پخش می‌شود.

مسابقه رادیویی «به وقت مسابقه» با حضور دانشجویان علاقه‌مند به هنر‌های نمایشی است. این مسابقه در چهار گروه ۲ نفره برگزار می‌شود و در هر برنامه یک گروه به دور بعد راه پیدا می‌کند. در آخرین برنامه هر ماه چهار گروه راه یافته رقابت کرده و یک گروه برنده می‌شود. اطلاعات عمومی هنر، اجرای یک قطعه نمایش، سؤالات مربوط به فیلم‌های سینمایی و تئاتر از بخش‌های این مسابقه است.

«به وقت مسابقه» پنجشنبه و جمعه‌ها ساعت ۹ صبح به تهیه‌کنندگی آزاده شاهرخ‌مهر و گویندگی سینا نیکوکار، بهرام ابراهیمی و کارشناسی بهناز بستان‌دوست پخش می‌شود.

بخش «شبانگاهی» رادیو پیام به معرفی کتب و نشریات سودمند و نیز طرح مباحثی در حوزه ادبیات می‌پردازد. این بخش با خوانش هنرمندانه قسمت‌هایی از متون ادبی، قصه، حکایت و متن‌های توصیفی عاشقانه و عارفانه و نیز بهره‌گیری از موسیقی فاخر توانسته تعامل بسیار خوبی با شنوندگان برقرار کند. این بخش به طور زنده پنجشنبه‌ها به تهیه‌کنندگی شهریار کرمی و گویندگی و کارشناسی محمد صالح علا پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha