دیدار رئیس هیئت مدیره مؤسسات با معاون قرآن وزیر ارشاد
کد خبر: 3839136
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴

دیدار رئیس هیئت مدیره مؤسسات با معاون قرآن وزیر ارشاد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به جلسه‌ای که روز گذشته با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است، گفت: موارد مطرح شده در این جلسه پذیرفته شد و در مجموع در این جلسه نظرات مثبت بود.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: پس از صدور بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تبیین روند ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی در ابتدای مردادماه امسال، با وجود اینکه به این بیانه نظر داشتیم و معتقد بودیم این بیانیه جامعیت لازم را برای مسائل مورد نظر ما در اتحادیه ندارد، اما با رویکرد مثبتی از آن استقبال کردیم.

وی با تأکید بر اینکه تنها یک خواسته مطرح کردیم و آن اجرای این بیانه بوده است، بیان کرد: هنگامی که نشست مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی سراسر کشور طی 25 مردادماه در اردبیل برگزار شد، بیانیه مجددی صادر شد که طی آن خواستار ورود هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی براساس یکی از مفاد بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین خواستار دنبال کردن اجرای مفاد بیانیه دبیرخانه شدیم.

طلایی اظهار کرد: در فاصله صدور بیانه تا به امروز، 10 شهریورماه دو ملاقات را با دوستان داشتیم، یکی با آقای محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی که وی نیز پیرو دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر تشکیل این جلسه بود. از مجموع جلسه‌ فوق، این استنباط شد که کماکان دوستان، ما را به پیش از مرحله ادغام در سطح کشور ارجاع می‌دهند و معتقدند مجدداً دو اتحادیه به نتایجی درباره روند ادغام اتحادیه کشوری برسند.

وی با تأکید بر اینکه طی آن جلسه نیز خواستار پیگیری و اجرایی شدن مفاد بیانیه بودیم، بیان کرد: برابر این بیانیه ادغام در سطح کشور پایان یافته است و باید درباره مسائل جزئی مرتبط با آن بحث و تبادل نظر شود. همچنین جلسه‌ای را نیز روز گذشته، 9 شهریورماه با عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، داشتیم. طی این جلسه نیز همین استنباط بود که باید دو اتحادیه کشور به جمع‌بندی و ادغام در سطح کشور برسند.

طلایی اضافه کرد: سپس با استناد به بند دوم بیانیه تأکید کردیم که براین اساس موضوع ادغام در سطح کشوری تمام شده است و باید برای مسئله اجرایی قدم‌هایی برداشته شود، نهایتاً دیدیم که دوستان استنباطشان این نیست و مدعی هستند در صحبت‌هایی که با اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته‌اند، شورای توسعه نیز مدعی این است که انتخابات کشوری را به رسمیت نمی‌شناسیم و باید انتخابات اتحادیه کشوری را مجدداً برگزار کنیم.

وی تأکید کرد: در ذیل این گفت‌وگو به نکته‌ای برخورد کردیم و اینکه پس از بیانیه که از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد، نامه‌ای از سوی این دبیرخانه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ارسال شد که در آن نامه تعارضی بین مفاد بیانیه و مطالب بیان شده به چشم می‌خورد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور اضافه کرد: همچنین امروز نیز مجمع مشورتی شورای توسعه با دعوت از مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور انجام شده است؟! چرا باید این گونه باشد و حال آنکه اتحادیه مدغم در سطح کشور براساس بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام شده است و حال آنکه می‌گوییم اگر می‌خواهید باید انتخابات زودرس برگزار کنید. اینکه بگویید دو اتحادیه کشوری گذشته، دوباره با هم تشکیل جلسه دهند و سپس اتحادیه مدغم کشوری را تشکیل دهند، حرفی خلاف قانون است.

طلایی با تأکید بر اینکه انتخابات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور با حضور نماینده شورای توسعه «حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی» تشکیل و همه چیز برابر آیین‌نامه انجام شد و این حرف‌ها، حرف‌های قابل قبول نیست، بیان کرد: فکر کردیم بعد از صدور بیانیه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع ادغام را باید از سوی هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی دنبال کنیم، اما امروز هنگامی که مطلع شدیم شورای توسعه فرهنگ قرآنی طبق روال گذشته، جلساتش را برگزار می‌کند، به این نتیجه رسیدیم که براساس بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور صادر شده است، گویی شورای توسعه خود بنایی ندارد که موضوع ادغام را تمام کند.

وی با تأکید بر اینکه معتقدم حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عامل اصلی همه این مسائل هستند، اضافه کرد: معتقدم آنچه در طول این دوران و فرآیند ادغام به عنوان چالش با آنها روبه‌رو شده‌ایم ناشی از عدم مدیریت صحیح دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که متأسفانه با سرنوشت مؤسسات و تشکل‌های قرآنی بازی می‌کنند تا جایی که بعد از این همه دوندگی برای به سرانجام رسیدن ادغام اتحادیه کشوری، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیانیه صادر می‌کند.

طلایی تأکید کرد: از نگاه بنده شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نمی‌خواهد موضوع ادغام را حل کند. باید پاسخگو باشد و امیدواریم دوستان شورای توسعه کاری نکنند تا شاهد حضور مؤسسات و تشکل‌ها و فعالان قرآنی در محل شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشیم.

وی تصریح کرد: طی جلسه‌ای که با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم وی مواضع ما را پذیرفت، طی این جلسه مطرح شد موضوع ادغام پایان یافته است ولیکن اگر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی تصمیم‌گیری کرد که انتخابات زودهنگام برگزار شود، اما اینکه دو اتحادیه کشوری گذشته، دوباره بنشینند و درباره اتحادیه تصمیم‌گیری کنند، قابل قبول نیست بلکه این هیئت براساس آنچه در بیانیه آمده است، در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

طلایی در پایان تأکید کرد: استنباطم از مباحثی که در جلسه فوق با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد این بود که موارد مطرح شده به عنوان گامی رو به جلو پذیرفته شد و نظرشان به آن موارد مثبت بود و نظر من هم به آن مطالب و فضای جلسه مثبت بود.


انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha