حسینیه مجتهد؛ قدیمی‌ترین حسینیه شمال غرب کشور
کد خبر: 3828844
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲

حسینیه مجتهد؛ قدیمی‌ترین حسینیه شمال غرب کشور

گروه اجتماعی ــ هنرمند پیشکسوت اردبیلی گفت: حسینیه مجتهد، قدیمی‌ترین حسینیه شمال‌غرب کشور است که با وجود ثبت در فهرست آثار ملی کشور، مرمت و احیای آن مغفول مانده است.

حسینیه مجتهد؛ قدیمی‌ترین حسینیه شمال غرب کشوربه گزارش ایکنا از اردبیل، ‌محسن دلجو، هنرمند پیشکسوت اردبیلی که نشان درجه یک فرهنگ و هنر در رشته آیینه‌کاری دارد، امروز، ۳۰ تیرماه در دیدار جمعی از اعضای خانه فرهنگ و هنر استان با اشاره به وضعیت فعلی حسینیه مجتهد، اظهار کرد: این حسینیه منتسب به میرزا محسن مجتهد و یکی از بنا‌های شاخص تاریخی واقع در شهر اردبیل است که از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین حسینیه شمال‌غرب کشور یاد می‌شود.

وی که از نوادگان میرزا محسن مجتهد است افزود: این بنا مربوط به دوره قاجار بوده و در محله قدیمی طوی(طوار) واقع شده که در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این هنرمند پیشکسوت اردبیلی اضافه کرد: حسینیه مجتهد از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار بوده و با تقارن کم‌نظیری احداث شده چنان که از جمله اعجاز معماری استان اردبیل و شمال غرب کشور محسوب می‌شود و در گذشته محل تحولات و حوادث فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و سیاسی نیز بوده است.

دلجو بیان کرد: ساختمان اصلی بنا در زمینی به ابعاد ۶۰ در ۳۰ متر احداث شده و حیاط آن با ابعاد ۳۰ در ۴۰ متر در بخش‌های شرقی و جنوبی و غربی به‌وسیله طاق‌نما‌های دو طبقه به عرض تقریبی دو متر و طول سه متر محصور شده است.

این استاد آیینه‌کاری اظهار کرد: این بنا، با سه باب ارسی ۳، ۶ و ۷ دهنه با طرح‌های اسلیمی تزئین شده و مزین به آیات قرآنی بر شیشه‌های رنگی، انسان را مبهوت خود می‌کند.

وی ادامه داد: در حیاط این بنای تاریخی طاق‌نما‌هایی در دو طبقه احداث شده که محل استقرار مردم در زمان برگزاری مراسم و شبیه‌خوانی‌ها بوده است؛ به این ترتیب که بانوان از در مخصوص حیاط پشتی به طبقه فوقانی و آقایان از در ورودی اصلی به طبقه همکف مراجعه کرده و در مراسم حضور می‌یافتند.

دلجو تشریح کرد: آیینه‌کاری نوعی تزئین داخلی است که هنرمندان این رشته با استفاده از آیینه و برش آن به اشکال متنوع هندسی و گل و بته‌های مختلف و چسباندن قطعه‌های کوچک در کنار هم، فضایی درخشان و زیبا در بنا‌ها می‌آفرینند؛ به این ترتیب، از بازتاب نور در قطعات بی‌شمار آیینه، تشعشع، درخشش و زیبایی ایجاد می‌شود.
انتهای پیام

 

captcha