نظریه‌ در باب وحی؛ ضعیف‌ترین اثر عبدالکریم سروش
کد خبر: 3818390
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹

نظریه‌ در باب وحی؛ ضعیف‌ترین اثر عبدالکریم سروش

گروه شبکه اجتماعی ــ به اعتقاد حسن محدثی، ضعیف‌ترین اثر عبدالکریم سروش نظریه او درباره «وحی» است.

به گزارش ایکنا؛ حسن محدثی در یادداشتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، به انتقاد از نظریه عبدالکریم سروش درباره وحی پرداخته است. گزیده یادداشت محدثی چنین است: «به‌راستی اگر از من بپرسند که دانشمندان چگونه نظریه خود را به پدیده‌ معیّنی تحمیل می‌کنند و چگونه می‌کوشند جامه‌ای گشاد و نابرازنده از افکار و ایده‌های خود برای پدیده‌ای بدوزند و چگونه کوشش بیهوده می‌کنند که شواهدی را برای رفو کردن پاره‌گی‌های این جامه‌ گشاد دست و پا کنند، من نظریه‌ ایشان [سروش] را درباره‌ وحی به‌عنوان بهترین شاهد مثال برای چنین کاری ذکر خواهم کرد.

درست است که تمنّای عرضه‌ تبیینی درون‌ماندگار از وحی (در مقابل تبیین‌های استعلایی و مافوق الطبیعی از وحی) تمنّای مهمی در مسیر عقلانی‌سازی اندیشه‌ دینی است، اما قرار است نظریه‌ مربوطه، تبیینی کارآمد ارائه کند و مجهولی را روشن سازد و غموض و پیچیدگی‌های موضوع مورد بحث را بگشاید نه این‌که مجهولات جدیدی را بیافزاید.

به گمان من نظریه‌ عبدالکریم سروش در باب وحی جزء ضعیف‌ترین و سست‌ترین آثار او است. هم‌ ایرادهای روش‌شناختی جدی دارد و هم ایرادهای محتوایی جدی. شاید روزی اتفاق افتد که من نیز در باب آن به تفصیل و با ذکر شواهد سخن بگویم.»

انتهای پیام

captcha