اردبیل رتبه برتر اهدای خون در کشور را کسب کرد
کد خبر: 3811907
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲

اردبیل رتبه برتر اهدای خون در کشور را کسب کرد

گروه اجتماعی ــ مدیر کل سازمان انتقال خون اردبیل از کسب رتبه برتری استان در اهدای خون توسط مردم و همچنین به حداقل رساندن ضایعات خونی خبر داد و افزود: ضایعات خونی از ۹/۹ درصد در سال ۹۴ به ۹/۱ درصد در سال ۹۷ کاهش یافته است و در این زمینه جزء استان‌های نمونه کشوری هستیم.

اردبیل رتبه برتر اهدای خون در کشور را کسب کردبه گزارش ایکنا از اردبیل، بابک رضازاده، مدیرکل سازمان انتقال خون استان اردبیل، امروز، 25 اردیبهشت ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: استان اردبیل جزء 10 استان برتر کشور در مشارکت بانوان برای اهدا خون است و در سال 97 بیش از 6/2 درصد از کل اهدا کنندگان بانوان بودند که متوسط کشوری این آمار 5 درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل تصریح کرد: در سال 97 بیش از 40 هزار نفر در اهدای خون به بیماران نیازمند در استان اردبیل مشارکت داشتند که طبق آمار جمعیتی 31/7 در هزار نفر است.

این مقام مسئول تأکید کرد: طبق آمار 97 خونگیری از اهدا کنندگان مستمر بیش از 62/5 درصد بود که از لحاظ کیفیت بهترین نوع خونگیری و غربالگری شده محسوب می شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اردبیل از کسب رتبه برتری استان در اهدای خون توسط مردم و همچنین به حداقل رساندن ضایعات خونی خبر داد و افزود: ضایعات خونی از 9/9 درصد در سال 94 به 1/9درصد در سال 97 کاهش یافته است و در این زمینه جزء استانهای نمونه کشوری شده ایم.

وی خاطر نشان کرد: روزهای بحرانی تامین خون طی سال 97 در استان اردبیل نداشتیم و تمامی گروه های خونی به تناسب در مراکز انتقال خون وجود دارد.

مدیر ل انتقال خون استان ادامه داد: درخواست برای تامین نیازهای خونی بیمارستان‌ها طی سال‌های اخیر کاملا محقق شده است و از لحاظ تامین فرآورده‌های خونی نیز آمار 99/8صدق می کند.

رضازاده اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان، روزانه بیش از 120 نفر در اهداء خون مشارکت دارند و حتی عموم مردم در این ماه حضور فعال دارند و قدردان این اقدام خداپسندانه هستیم.

وی بیان کرد: در سال 97، 24 هزار و هشتصد واحد از پلاسمای مازاد بر نیاز استان اردبیل برای تبدیل به فاکتور انعقادی و داورهای حیاتی مورد نیاز بیماران به کشور آلمان ارسال شده است و بعد از فرآوری در قالب فاکتورهای فوق به کشور باز گردانده شده است.

مدیرکل انتقال خون استان یادآور شد: تهیه پلاکت و پلاسمای فرزیس از دیگر اقدام های توانمند انتقال خون در سال های اخیر است که این فرآورده های خونی در درمان بسیاری از بیماری ها به ویژه ام اس به کار می رود.

رضازاده در پایان افزود: نیروهای فنی و متخصص مشغول به کار در انتقال خون استان اردبیل بی نظیرند و بایستی از استاندار، فرماندار و سایر مسئولین استانی در همکاری بهتر با این اداره کل تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام

captcha