نخبه‌ای که حجت‌الاسلام قرائتی او را کشف کرد/ مُرَتّل همراه با مفسر درس‌هایی از قرآن
کد خبر: 3779749
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
با روزهای شیرین نخبه قرآنی دانشگاهی کشور همراه می‌شویم؛

نخبه‌ای که حجت‌الاسلام قرائتی او را کشف کرد/ مُرَتّل همراه با مفسر درس‌هایی از قرآن

گروه چهره‌ها ــ علی ناجی‌محله مسلط به ترتیل و قرائت تمامی آیات قرآن کریم آن هم از حفظ، در دانشگاه تهران در رشته مهندسی برق تحصیل می‌کند؛ او آرزو دارد تا معلم و مبلغ قرآن برای جوانان وطنش باشد و شاد است از اینکه قرآن را در سینه دارد.

علی ناجی‌محله در شهریورماه 1379 در محله نظام‌آباد ‌تهران متولد شد. او در مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق دانشکده فنی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل است. ناجی‌محله در پایان مقطع ابتدایی، حفظ قرآن را آغاز کرد. البته در ابتدا با انگیزه عملی کردن شرط ورود به مدارس شاهد، اما همین انگیزه در ادامه عاملی شد تا او علاوه بر تسلط بر حفظ قرآن، ترتیلی روان و زیبا داشته باشد. او یک خواهر دارد و اعضای خانواده‌اش در این مسیر او را همراهی کرده‌اند و آنان نیز به قرائت روزانه قرآن اهتمام دارند.

روز گذشته در نشست «رسالت خبرنگاران در قرآن» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن قرائتی و با حضور اصحاب رسانه و مدیران روابط عمومی و فعالان مجازی با او و صدای گرمش آشنا شدیم. علی ناجی‌محله در این برنامه نخستین‌بار بود که این معلم و مفسر قرآن کریم را همراهی می‌کرد. او آیات را ترتیل‌وار می‌خواند و نکات نابی را نیز استاد قرائتی بیان می‌کرد. این همراهی مرتل و مفسر، فضایی دلنشین را برای مخاطبان ایجاد کرده بود و می‌توانستی ارتباط عمیق تلاوت و تدبر در قرآن را به خوبی درک کنی. در ادامه، مصاحبه خبرنگار ایکنا با این حافظ کل قرآن کریم منتشر می‌شود تا بیشتر با این جوان قرآنی آشنا شویم.

حافظ کل قرآن «علی ناجی‌محله»؛ مُرَتّل همراه با مفسر/ آرزوی معلمی و مبلغی برای جوانان وطنم

علی‌ناجی‌محله گفت: حفظ قرآن برایم بسیار راحت بود. برای ثبت‌نام در مدرسه شاهد یک جزء را حفظ کردم، اما بیش از پیش علاقه‌مند شدم و شروع به حفظ اجزای دیگر کردم. با محمدهادی اسلامی، حافظ کل قرآن و معاون آموزشی جامعةالقرآن استان تهران، آشنا شدم که این زمینه‌ای برای حفظ به روش اصولی و ورود به شعبه این مؤسسه در خیابان نامجو به مدت یکسال شد. پس از اتمام حفظ بر روی درک مفاهیم و ترجمه قرآن تمرکز کردم و در گام بعدی، هنگامی که وارد مقطع دبیرستان شدم به صورت تخصصی قرائت قرآن را دنبال کردم.
ناجی‌محله افزود: بهترین روش تحویل محفوظات و تثبیت آیات مباحثه با پدر و مادرم بود، به گونه‌ای که پس از مرور آیات، آنها را به مادرم تحویل می‌دادم و همچنان این رویه را ادامه می‌دهم. الان هم با وجود حجم درس‌ها، روزانه یک ساعت یک جزء از قرآن را مرور می‌کنم و به مادرم تحویل می‌دهم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تمایلی دارد از مزایایی که برای حافظان قرآن در نظر گرفته شده بهره‌مند شود؟ اظهار کرد: نه، تاکنون به این موضوعات فکر نکردم. حتی در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم نیز شرکت نکردم. البته شاید برای معافیت خدمت سربازی از آن استفاده کنم.
وی افزود: در سال‌های پایانی تحصیلم در مدرسه به صورت تخصصی و با حضور در محضر استادانی همچون علی‌اکبر حنیفی، محمدحسین سبزعلی, محمدرضا پورزرگری و جلسه صبح جمعه استاد سیدمحسن موسوی‌بلده در زمینه تجوید تبحر پیدا کردم. از استادان مصری نیز سبک‌های مصطفی اسماعیل، شحات محمد انور و محمد صدیق منشاوی را تقلید می‌کنم و در عرصه حفظ نیز از راهنمایی حفاظی چون محمدهادی اسلامی و سیدطاها میرعارفین استفاده کرده‌ام.

حافظ کل قرآن «علی ناجی‌محله»؛ مُرَتّل همراه با مفسر/ آرزوی معلمی و مبلغی برای جوانان وطنم
ناجی‌محله درباره آشنایی‌ استاد قرائتی با وی و دعوت از او برای اجرای ترتیل قرآن کریم گفت: برای گفتن اذان، خود را به مسئولان مسجد دانشگاه تهران معرفی کردم، چون احساس دین داشتم که در زمان تحصیل در این دانشگاه می‌توانم از این توانایی خودم برای مسجد دانشگاه نیز استفاده کنم. روزی که حجت‌الاسلام قرائتی امام جماعت مسجد دانشگاه بودند، اذان و قرائت قرآن مرا شنیدند و ایشان پیشنهاد حضور در برنامه‌های درس‌هایی از قرآن را به من دادند. قطعاً اجرا در برنامه‌های آقای قرائتی سخت است، اما در کنار ایشان بودن بسیار لذت‌بخش است. خدا را شاکرم که این همراهی نصیبم شد.
وی درباره آرزوها و اهدافش اظهار کرد: دوست دارم در آینده در کنار حرفه‌ مهندسی‌ برق، معلم قرآن نیز باشم. البته من پیش از مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن به این عرصه ورود پیدا کرده بودم، اما پس از شنیدن مطالبه ایشان خیلی خوشحال شدم که سهم کوچکی در ادای این امر داشتم.
علی ناجی‌محله در پاسخ به این سؤال که آیا دوست دارد به عنوان مبلّغ قرآنی به دیگر کشورها برود؟ افزود: بیشتر کار برای جوانان ایرانی را دوست دارم و دلم می‌خواهد در این زمینه در کشورم خدمت کنم.

حافظ کل قرآن «علی ناجی‌محله»؛ مُرَتّل همراه با مفسر/ آرزوی معلمی و مبلغی برای جوانان وطنم

ناجی‌محله درباره راه‌های جذب نوجوانان و جوانان به عرصه‌های قرآنی گفت: خانواده‌هایی که کمتر با قرآن همراه هستند، بالطبع فرزندان هم به این مسیر نمی‌آیند. باید همراهی خانواده باشد، وگرنه آموزش و پرورش بدون کمک نهاد مهم خانواده، نمی‌تواند با اجرای طرح‌هایی دانش‌آموزان را به سمت حفظ قرآن سوق دهد؛ البته مدرسه محل مناسبی برای کشف نخبگان و استعدادهاست.
این حافظ قرآن در پایان همگان را به تدبر و توجه حدیث ثقلین توصیه کرد و گفت: این حدیثی مشهور و متواتر از پیامبر اکرم(ص) است که در آن جایگاه قرآن و اهل‌بیت تبیین شده است که باید نصب‌العین زندگی قرار گیرد.
یادآوری می‌شود علی ناجی‌محله چند سال قبل در مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در مقطع زیر 16 سال در رشته حفظ کل دوم و دیگر بار در همین مسابقات در رشته حفظ 20 جزء رتبه اول را به‌ دست آورده است.
انتهای پیام

captcha