شبكه آتش‌نشانان دوستدار كتاب در شیراز راه‌اندازی شد
کد خبر: 3751597
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲

شبكه آتش‌نشانان دوستدار كتاب در شیراز راه‌اندازی شد

گروه فرهنگی ـ در ادامه طرح‌های شهر شیراز در پنجمین جشنواره پایتخت کتاب ایران، مقارن با روز آتش‌نشان، شبکه آتش‌نشانان دوستدار کتاب شیراز در ایستگاه آتش نشانی شماره یک این شهر رسماً راه‌اندازی شد.

به گزارش ایكنا از فارس، طی مراسمی با حضور اهالی فرهنگ و هنر فارس و مقارن با روز آتش‌نشان، شبکه آتش‌نشانان دوستدار کتاب شیراز امروز، 8 مهرماه در ایستگاه آتش نشانی شماره یک این شهر رسماً راه‌اندازی شد.
در این برنامه که به‌صورت نمادین در قدیمی ترین ایستگاه آتش نشانی شیراز برگزار شد، سه اثر «عروس آب، هزار توی تاریکی و زخم شیر» آثار نویسندگان شناخته شده شیراز «قاسم شکری، مهدی جعفری و صمد طاهری» به آتش نشانانِ این ایستگاه اهدا و از نماد شبکه آتش نشانان دوستدار کتاب شیراز رونمایی شد.
مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حاشیه این مراسم گفت: امسال در قالب برنامه‌های شیراز برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران، طیف‌های مختلف صنفی و اجتماعی برای ترویج کتابخوانی شبکه‌هایی را شکل می‌دهند که در اولین گام در سال گذشته شبکه کافه‌های دوستدار کتاب شیراز با عنوان «دمنوشِ دانش» راه‌اندازی شد و امسال هم با « شبکه آتش‌نشانان دوستدار کتاب شیراز» این اقدام کلید می‌خورد.
وی افزود: این شبکه‌ها به منظور جریان‌سازی فکری و فرهنگی در حوزه ترویج مطالعۀ مفید و پر کردنِ اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه با کتابخوانی در سطح شهر شیراز ایجاد می‌شود.
امیدبخش گفت: آتش نشان عزیز در کنار خدمت صادقانه و دشوار خود، با توجه به شیفت‌بندی و حضور 24 ساعته در ایستگاه‌ها، فراغت زیادی دارند که امیدواریم با تزریق کتاب به ایستگاه‌های شیراز، بتوان علاوه بر جریان‌سازی و تهییج جامعه، کتابخوانی را به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی این قشر مهم جامعه تثبیت کرد.
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: در فاز اول پس از راه‌اندازیِ شبکه آتش نشانان دوستدار کتاب شیراز در ایستگاه شماره یک به‌صورت نمادین، معادل 50 میلیون ریال کتاب، به 5 ایستگاه دیگر تا پایان مهر ماه و در ادامه تا پایان فصل پاییز به همه ایستگاه‌های شیراز تزریق و میثاق‌نامه کتابخوانی توسط آتش نشانِ شیراز امضا خواهد شد.
امیدبخش بیان کرد: 3 شبکه دوستدار کتاب دیگر نیز در شیراز به زودی راه‌اندازی می‌شود که اطلاعات آن توسط دبیرخانه ستاد هماهنگی پایتخت کتاب ایران در شیراز اعلام خواهد شد.
مهدی ظهرابی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی فارس نیز در این برنامه گفت: پس از حادثه تلخ پلاسکو، ایرانیان بیش از پیش قدر آتش‌نشانان را می‌دانند.
وی افزود: ایجاد شبکه آتش‌نشانان دوستدار کتاب و راه‌اندازی آن در صنوف مختلف، اتفاقی مبارک است که تلاش می‌کند در زمانی که دسترسی به کتاب برای اقشار مختلف دشوار باشد، کتاب را به خانه‌ها و محل کار آن‌ها برد.
محمدهادی قانع، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز نیز گفت: برای بهبود شرایط در زمینه ایمنیِ جامعه، فرهنگ حرف اول را می‌زند.
وی افزود: در شرایط کنونی به صورت میانگین روزانه 80 تا 90 خدمات توسط آتش‌نشانان انجام می‌شود که اگر فضای فرهنگی و اگاهی بیش از پیش در جامعه حکم‌فرما شود بدون شک این‌گونه مشکلات به مراتب کمرنگ‌تر خواهد شد.
قانع با بیان اینكه این فرهنگ‌سازی و آگاهی با ترویج فرهنگ مطالعه محقق خواهد شد، ادامه داد: ایجاد شبکه آتش‌نشانان دوستدار کتاب برای پر کردنِ اوقات فراغتِ البته اندکِ این قشر مهم جامعه، برنامه‌ای مهم و اثرگذار است که سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز از آن حمایت خواهد کرد.
یادآور می‌شود، در پایان این برنامه نشانِ « شبکه آتش‌نشانان دوستدار کتاب شیراز» به‌صورت نمادین به رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اهدا و از آتش نشانان ایستگاه شماره یک شیراز با اهدا گل و کتاب تقدیر شد.
انتهای پیام

captcha