امروزه بسیاری از نام‌های فرزندان در شأن فرهنگ شیعی نیست
کد خبر: 1465932
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
در همایش شیرخوارگان حسینی عنوان شد؛

امروزه بسیاری از نام‌های فرزندان در شأن فرهنگ شیعی نیست

گروه اجتماعی: مدرس حوزه و دانشگاه در همایش شیرخوارگان حسینی اظهار کرد: متأسفانه امروز بسیاری از نام‌ها و اسامی غیر اسلامی در حال رواج است که این در شأن و منزلت یک جامعه اسلامی و فرهنگ شیعی نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسن‌زاده، از اساتید حوزه و دانشگاه روز گذشته، 9 آبان‌ماه در همایش شیرخوارگان حسینی در مصلای بیت‌المقدس اراک ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با اشاره به فرازهایی از خطبه‌های حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه شریف، گفت: پس از کتاب هدایت بخش قرآن کریم نهج‌البلاغه شریف دومین کتاب هدایتگر زندگی بشریت است.

وی ضمن گرامیداشت سالروز رحلت سید رضی گردآورنده نهج‌البلاغه، بیان کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در این کتاب به نکات تربیتی ارزشمندی اشاره کرده‌اند که عمل به آن‌ها سعادت دنیوی و اخروی جامعه را تضمین می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با اشاره به نامه 31 حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه، افزود: این نامه دربرگیرنده نکات تربیتی ارزشمندی است که اگر والدین آنها را فصل‌الخطاب قرار دهند بی‌شک در تربیت فرزندانی صالح موفق بوده و محبت امیرالمومنین(ع) در دل و جان فرزندانشان نفوذ می‌کند.

وی اظهار کرد: حضرت علی(ع) در حکمت 399 نهج‌البلاغه در راستای اهمیت و ضرورت توجه به تربیت فرزندان و حق فرزندان بر والدین می‌فرمایند؛ همانا فرزند را بر پدر و پدر را بر فرزند حقی است، حق پدر بر فرزند این است که فرزند در همه چیز جز نافرمانی خدا از پدر اطاعت کند و حق فرزند بر پدر آنکه نام نیکو برای فرزند خویش انتخاب کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: انتخاب نام نیکو، تربیت شایسته و آموزش قرآن کریم به فرزندان سه اصل مهمی است که حضرت در نهج‌البلاغه شریف به آن تأکید و سفارش بسیار دارند.

حجت‌الاسلام حسن زاده تصریح کرد: از امام رضا(ع) نقل است که می‌فرمایند: نخستین احسان و نیکی والدین بر حق فرزندان انتخاب نام نیکوست؛ لذا والدین باید در انتخاب نام نیک برای فرزندانشان نهایت توجه را داشته و نسبت به آن اهمیت قائل شوند.

وی گفت: طبق نظر علمای علم روانشانی روز کسانی که اسم مضحک برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند در آینده نزدیک فرزندانشان مورد تمسخر قرار می‌گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه امروز بسیاری از نام‌ها و اسامی غیر اسلامی در حال رواج است که این در شأن و منزلت یک جامعه اسلامی و فرهنگ شیعی نیست.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با اشاره به اینکه مادران در انتخاب نام نیکو برای فرزندان نقش اساسی دارند گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند، فقر و پریشانی در خانه‌ای که نام یکی از فرزندانشان نام ائمه(ع) و خاندان اهل بیت(ع) باشد راه ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان، با تأکید بر لزوم تقویت بعد اعتقادات فرزندان، بیان کرد: قلب و روح کودکان مانند زمین بایری است که هرچه در آن بکاریم همان را برداشت خواهیم کرد و چه نیکوست که فرزندان را از همان دوران طفولیت با قرآن و تفسیر کلام وحی آشنا کنیم تا در مسیر هدایت الهی قرار گیرند.

captcha