آثار پنج هزار و 500 شهید و ایثارگر استان قم گردآوری شد
کد خبر: 1321963
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹

آثار پنج هزار و 500 شهید و ایثارگر استان قم گردآوری شد

گروه اجتماعی: مدیر کل بنیاد شهید قم گفت: آثار پنج هزار و 500 شهید و ایثارگر استان قم شامل عکس،‌ وصیت‌نامه،‌ دست نوشته و ... گردآوری شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، محمدکاظم پورامینی، مدیر کل بنیاد شهید قم سوم آذرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام خبر گردآوری آثار پنج هزار و 500 شهید و ایثارگر استان گفت: از این تعداد بیش از پنج هزار اثر مربوط به شهدا است که شامل عکس،‌ وصیت‌نامه،‌ دست نوشته،‌ آثار هنری،‌ فیلم و صوت شهدا است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون شهدایی که دارای آثار بودند آثارشان گردآوری شده است اما برای تکمیل این طرح فراخوانی عمومی نیز منتشر شده تا هر کس اثری از شهدا داشته و تا کنون ارائه نکرده این آثار را در اختیار بنیاد شهید قرار دهد تا ثبت شود.
وی اضافه کرد: این آثار گردآوری، ارسال و بایگانی شده است و نسخه اصلی در اختیار خانواده و صاحب اثر قرار می‌گیرد مگر مواردی از آثار که به تهران منتقل شده و در موزه شهدا به نمایش گذاشته شده است.

پورامینی افزود: از این نمونه آثار نامه امضا شده کودک شهید قمی است که پدرش بعد از شهادت کارنامه او را امضا می کند. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین آثار جانبازان 70 درصد استان قم به تعداد 260 جانباز گردآوری شده و هم‌اکنون طرح در حال اتمام است. علاوه بر گردآوری تصاویر، ‌وصیت‌نامه و آثار هنری و فیلم و صوت از جانبازان مصاحبه شفاهی نیز صورت گرفته تا خاطرات دوران دفاع مقدس از زبان ایشان ثبت و ضبط شود.
مدیرکل بنیاد شهید قم ادامه داد: در سال جاری آثار 210 آزاده سرافراز گردآوری شده که این اقدام در قالب انجام مصاحبه شفاهی در فضایی با دکور دوران اسارت انجام شده است و جمع‌آوری این آثار از سایر آزادگان در حال انجام است.
پورامینی گفت: علاوه بر این جمع‌آوری آثار شهدای غیر ایرانی از جمله شهدای عراقی که در جبهه‌های حق علیه باطل به فیض شهادت نایل آمده‌اند، خاطرات شفاهی جانبازان طلبه استان قم و تعدادی از جانبازان 50 درصد به بالا و والدین شهدای دارای نشان ملی ایثار نیز در دستور کار است.

captcha