فرهنگ باید در اقتصاد ارزش‌ افزوده ایجاد کند
کد خبر: 4207275
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۴
در نشست تبیین شعار سال مطرح شد

فرهنگ باید در اقتصاد ارزش‌ افزوده ایجاد کند

وزیر اقتصاد گفت: در چند دهه اخیر راهبرد مشارکت مردم در اقتصاد دچار انحراف اساسی شده است، این انحراف اعتقادی به مشارکت عامه ندارد و اتفاقا این نگاه، مشارکت مردم را مخل اهداف خود می‌بیند و نهادسازی‌هایی انجام شد که مردم را در اداره کشور بی تفاوت کرده است.

به گزارش ایکنا، احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد در نشست تببین شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد، گفت: برای تحقق شعار سال، بر دو محور اقتصاد از ناحیه مشارکت مردم و موضوع داد و ستد اقتصاد و فرهنگ برنامه‌ریزی شده، در بخش اول به نظر می‌رسد که غفلت راهبردی پنهان در دهه‌های گذشته صورت گرفته است و اساسا اداره امور کشور محدود به طبقه خاصی از دیوان سالاران کشور شده بود که این نگاه آشکار با ایده‌های بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی تعارض دارد.

وی افزود: در فرمایشات امام خمینی(ره) و اصل ۴۳ قانون اساسی همواره تاکید بر اداره کشور با مشارکت مردم بوده است و در چند دهه اخیر این راهبرد دچار انحراف اساسی شده است که این انحراف اعتقادی به مشارکت عامه ندارد و اتفاقا این نگاه مشارکت مردم را مخل اهداف خود می‌بیند و نهادسازی‌ انجام داد که این نهادسازی‌ها مردم را در اداره کشور بی تفاوت کرد.

خاندوزی بیان کرد: ثمره این نهادسازی ما را با نسلی مواجه کرده که انگیزه‌ای برای مشارکت در اداره امور کشور ندارد و همچنین اگر بخواهیم به صورت ساده هزینه منفعت مشارکت مردم را در نظر بگیریم نوع نهادسازی‌های انجام شده به گونه‌ای است که امکان دسترسی مردم برای نقش آفرینی وجود نداشته است.

نهادسازی پنهان علت اصلی عدم مشارکت مردم در اقتصاد

وی در خصوص خروجی نهادسازی‌های انجام شده اظهار کرد: خروجی این نهادسازی‌ها عدم استفاده از ظرفیت‌های فکری و ایده‌های مردم شد و در دولت سیزدهم با تاکید رییس جمهوری تصمیم گرفته شد که مردم دوباره به سمت اداره کشور باز گردانده شوند و این موازنه به نفع تشویق مردم به مشارکت در اداره کشور و اقتصاد برگردانده شود و در دولت سیزدهم در به روی مردم باز شد و ابر بدهکاران بانکی شناخته شدند و بیشترین چرخش مالی در بخش‌های مختلف شناخته شد.

وزیر اقتصاد گفت: در دولت سیزدهم فرصت نقش آفرینی مردم در اقتصاد ایجاد شد و مردم سرمایه‌هایشان را وارد تولید کردند و از باندبازی‌ها راحت شدند که این کار توسط درگاه ملی مجوز‌ها انجام شد. مردم سال‌ها باید منتظر می‌ماندند که سرمایه خودشان را وارد تولید کنند، ولی درگاه مجوز ملی این مسیر را هموار کرد.

وی افزود: مردم در گذشته امکان اعمال مدیریت در حوزه مالکیت خود را نداشتند، برای مثال شرکت پتروشیمی کشور در مالکیت ۵۰ میلیون نفر بود، اما ظرفیت حضور مردم وجود نداشت که در شورای بورس این قضیه حل شد و کانون‌های سهام عدالت از پایین به بالا توانستند نمایندگان خود را در شرکت بورس معرفی کنند تا ظرفیت حضور مردم در استفاده از ظرفیت‌های مالکیتی فراهم شود.

وزیر اقتصاد با بیان لزوم داد و ستد میان اقتصاد و فرهنگ اظهار کرد: برای داد و ستد‌های مابین اقتصاد و فرهنگ باید تلاش کرد و باید اصلاح فرهنگ اقتصادی ایجاد شود و فرهنگ اقتصادی بخش دولتی و دیوان سالاری باید انجام می‌شد چرا که اثرگذاری ویژه‌ای بر اقتصاد دارد و تلاش کردیم که مدیران اقتصادی نگاه متفاوت و ترحیجات متناسب با فرهنگ مد نظر انقلاب اسلامی با وجود شرایط تحریمی داشته باشند.

وی افزود: در گام اول اصلاح فرهنگ دیوان سالار در دستور کار قرار داده شد، در واقع اصلاح فرهنگ اقتصادی مقوله‌ای نیست که فقط با ابزار فرهنگی بتوان آن را اصلاح کرد، بلکه باید نهادسازی‌های سیاسی و اقتصادی هم انجام بگیرد و برای خلق ارزش و سود بیشتر باید فرهنگ‌سازی اقتصادی صورت بگیرد چرا که کشور توسعه یافته‌ای را بدون فرهنگ اقتصادی نمی‌توان یافت.

وزیر اقتصاد در ادامه بیان کرد: در این دولت به محصولات ملی و میهنی ارزش داده شد و بر تولید محصول داخلی با بهترین و بادوام‌ترین کیفیت تاکید شد.

فرهنگ باید در اقتصاد ارزش‌ افزوده ایجاد کند


به دنبال ایجاد شهر فرهنگ جهانی هستیم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: اکنون به فرهنگ به عنوان حوزه نمادین نگاه نمی‌کنیم و بر طبق همین نگاه بر طبق آخرین مصوبات شورای انقلاب تصمیم بر ایجاد شهر جهانی فرهنگی هستیم، از همین رو امروزه با بسیاری از کشور‌های منطقه وارد فعالیت اقتصادی شدیم و سعی داریم تا بر اقتصاد ارزش افزوده از طریق فرهنگ ایجاد کنیم.

وی در پایان گفت: امروزه از طریق فرهنگ ایرانی می‌توانیم ارتباطات فرهنگی گسترده ایجاد کنیم، چرا که جمهوری اسلامی امروزه از مشروعیت فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است برای مثال در موزه هنر‌های معاصر در حال حاضر نقاشی‌های چند میلیارد دلاری وجود دارد که نباید این سرمایه‌ها را حبس کرد و باید به جهانیان این ارزش فرهنگی را نشان داد.

انتهای پیام
captcha