پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای آتش‌بس ۶ هفته‌ای در نوار غزه
کد خبر: 4203846
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای آتش‌بس ۶ هفته‌ای در نوار غزه

آمریکا با تغییر موضع خود درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از آتش‌بس فوری ۶ هفته‌ای در غزه به همراه آزادی تمامی اسرا حمایت کرده‌ است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، منابع دیپلماتیک به شبکه تلویزیونی الجزیره گفتند که آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت توزیع کرده است که از آتش‌بس ۶ هفته‌ای در نوار غزه حمایت می‌کند.

این منابع افزودند که پیش‌نویس قطعنامه آمریکا آزادی تمامی زندانیان بازداشت شده در غزه را پس از موافقت همه طرف‌ها خواستار شده است.

ویرایش سوم متن این پیش‌نویس که اولین بار توسط ایالات متحده ۲ هفته پیش پیشنهاد شد، اکنون بیانگر اظهارات صریح کامالا هریس، معاون جو بایدن درباره «آتش‌بس موقت» غزه است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ایالات متحده می‌خواهد هرگونه حمایت شورای امنیت از آتش‌بس با آزادی اسرای صهیونیست در غزه مرتبط باشد.

واشنگتن همچنین با واژه آتش‌بس مخالف بود و سه قطعنامه شورای امنیت را که در دو تای آن، آتش‌بس فوری درخواست شده بود، وتو کرد و اخیراً هم این اقدامش را اینگونه توجیه کرد که چنین قطعنامه‌ای، اقدامات و تلاش‌های مصر، آمریکا و قطر را در میانجی‌گری وقفه جنگ غزه و آزادی اسرا به خطر می‌اندازد.

انتشار این خبر که هنوز به صورت رسمی تأیید نشده در حالی است که آمریکا در نشست روز سه‌شنبه ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف‌ها رعایت شود.

این قطعنامه ۱۳ رأی مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد، اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رأی ممتنع داد.

این سومین باری بود که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در غزه از سوی آمریکا وتو می‌شود.

انتهای پیام
captcha