بعثت؛ رخدادی حیات‌بخش برای انسا‌ن‌ها در همه اعصار
کد خبر: 4198634
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
یادداشت

بعثت؛ رخدادی حیات‌بخش برای انسا‌ن‌ها در همه اعصار

«تجلی اعظم» ناظر به حادثه‌ای در گذشته نیست؛ بلکه رخداد نوشونده و پیامی مانا و حیات بخش برای همه انسا‌ن‌ها در همه اعصار و امصار است.

بعثت رخداد نوشونده حیاتبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت مبعث حضرت رسول(ص) یادداشتی نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

در میان مناسبت‌های مذهبی که در تقویم اسلامی گرامی داشته می‌شود، شاید هیچ مناسبتی را نتوان هم شأن و هم پایه روز مبعث یافت. عید مبعث نباید در عداد سایر جشن‌های مذهبی و میلاد ائمه معصومین علیهم السلام قرار گیرد زیرا گرامی داشت حقیقی سایر جشن‌های مذهبی ذیل درک جایگاه و عظمت و حقیقت مبعث، صورت می‌گیرد.

عظمت و شأن روز مبعث، بسیار عظیم و ممتاز است. مبعث، مهمترین رخداد معنوی بشر و متضمن پیام عروج اهل زمین به آسمان است. بعثت، قرائتی نو، اما فطری، کهن و کامل به نام خدا و در پناه اوست. قرآن کریم و سایر منابع دینی بخشی از عظمت بعثث را چنین بیان می‌کنند: فراگیری حکمت، تزکیه و تعلیم؛ تشکیل نظام اجتماعی و سیاسی بر پایه باورها و ارزش‌های الهی؛ احیای کرامت انسانی و تکمیل مکارم اخلاقی؛ معنا بخشی به زندگی اجتماعی؛ نفی و مقابله با سلطه‌گری و تجاوز طلبی؛ حمایت از نیروهای تحت ستم و ... .

ارمغان بعثت را نمی‌توان در این فهرست محدود شمارش کرد، اما می‌‌توان در همین مقدار عظمت این رویداد بزرگ را درک کرد. روز مبعث که از آن به «تجلی اعظم» یاد می‌شود، ناظر به حادثه‌ای در گذشته نیست؛ بلکه رخداد نوشونده و پیامی مانا و حیات بخش برای همه انسا‌ن‌ها در همه اعصار و امصار است.

مخاطب بعثت، همه انسان‌ها، از جمله افرادی هستند که موفق به دیدار حضوری با حضرت محمد(ص) و دریافت بی‌واسطه پیام او نشدند. درک واقعی روز مبعث، دریافت پیام رسول خاتم(ص)، کتاب آسمانی نازل شده بر او، کسب تزکیه و طهارت نفس، تعلیم حکمت و ... در وجود همه آدمیان است.

گرامیداشت عید مبعث، مستلزم یادآوری اهداف و فلسفه مزبور و همنوایی با دعوت پیامبر(ص) به حیات متعالی است. عید مبعث، یعنی جشن انتخاب سیره‌ای پسندیده و «سبک» کاملی از بودن و زیستن در سایه عمل به قرآن کریم و سیره پیامبر(ص) است. گرامی‌داشت عید مبعث، یعنی ارج گزاری به آیین محمدی(ص) و پذیرش و همراهی با دگرگونی همه جانبه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آخرین سفیر الهی، گرامی‌داشت عید برانگیختن یعنی تبلور زیستن‌ پسندیده در حیات اجتماعی و... است و امید است ارمغان گرامی‌داشت عید مبعث باز تولید فلسفه، پیام، اهداف و ... بعثت در جوامع اسلامی باشد.

انتهای پیام
captcha