نیازمند آشتی دانشجویان با کتاب هستیم
کد خبر: 4183101
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
مرعشی‌نجفی در اختتامیه کتاب سال دانشجویی:

نیازمند آشتی دانشجویان با کتاب هستیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مرعشی‌نجفی گفت: امروز بیش ازهر زمان دیگری به آشتی میان قشر عموم مردم و به‌ویژه قشر دانشجو و پژوهشگر با کتاب نیازمندیم.

نیازمند آشتی دانشجویان با کتاب هستیمبه گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره کتاب سال دانشجویی صبح 29 آبان با حضور حسن مسلمی‌نائینی رئیس جهاد دانشگاهی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی فاطمی‌پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی کتابدار و نسخه‌شناس سرشناس و استاد خادم کتاب؛ علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی‌اکبرزاده رئيس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی؛ سیدمجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور؛ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب؛ دکتر عبدالرضا سیف رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و تنی چند از اساتید و نویسندگان آثار دانشجویی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مرعشی‌نجفی که در مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به عنوان خادم کتاب با بیش از 70 سال فعالیت در حوزه نسخه‌شناسی، گردآوری منابع اصیل خطی و کهن آثار علوم دینی و متولی کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی سپری کرده مورد تقدیر و تجلیل گرفت گفت: متأسفانه کتاب در این چند سال اخیر فراموش شده و بسیاری از ناشران آثار خود را از نظر کمی و کیفی تقلیل داده‌اند.


بیشتر بخوانیم

کتاب مهم‌ترین شاخص سنجش سطح فرهنگی محیط دانشگاهی است

وی بخش مهمی از این مسئله را مرتبط به تکنولوژی و فضای مجازی در تلفن همراه دانست و تصریح کرد: در قدیم همواره به ما می‌گفتند که برای تقویت مغز و دستیابی به نگاه استدلالی و استقرایی ارتباط مستقیم میان مغز و کتاب وجود دارد؛ اما امروز گویا دیگر کتاب به عاملی بیگانه بدل شده‌ است. امروز بیش ازهر زمان دیگری به آشتی میان قشر عموم مردم و به‌ویژه قشر دانشجو و پژوهشگر با کتاب نیازمندیم.

مرعشی‌نجفی با بیان آنکه مرحوم پدرم همواره می‌فرمودند که برای افزودن به ذخایر مکتوب اسلامی باید پیش‌قدم بود چراکه دشمنان می‌خواهند فرهنگ ما را تهی کند افزود: بسیاری از آموزه‌های من در حوزه نسخه‌شناسی و خط‌شناسی کتاب‌ها از نوجوانی و در محضر پدرم آغاز شد.

از کتابخانه‌ای با دو قفسه کتاب تا رأس هرم کتب علوم دینی جهان

این خادم کتاب با بیان آنکه پدرم کار تجمیع گنجینه آثار مرتبط با حوزه علوم انسانی را در سال 1342 قمری با 42 نسخه کتاب آغاز کرد گفت: امروز کتابخانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی با 85هزار جلد کتاب به‌عنوان بزرگترین کتابخانه شیعی در جهان که توسط یک روحانی شیعی بدون کمک دولت و بدون امکانات مالی شناخته می‌شود. این کتابخانه اکنون در رأس هرم کتابخانه‌های دینی جهان است.

وی با اشاره به  آنکه ارتباط مرحوم پدرم با کتاب تا این حد بود که باوجود جایگاه بالای او در حوزه، مزاری در فاصله دو، سه متری از مدفن حضرت معصومه(س) برای او در نظر گرفته بودند گفت: اما او وصیت کرده بود که جایی به خاک سپرده شود که خاک کفش اهل کتاب و دوستداران کتاب را بر سنگ قبرش احساس کند. این نشان‌دهنده ارتباط پدرم به ‌عنوان نماینده روحانیت و حوزه کتاب و کتابخوانی است.

نیازمند آشتی دانشجویان با کتاب هستیم

تعداد بالای مراجعان خارجی به کتابخانه مرعشی‌نجفی

وی با اشاره به آنکه امروز کتا‌خانه آیت‌الله مرعشی‌نجفی که از سال 1345 مدیریت آن از سوی پدر به من سپرده شد حتی میزبان توریست‌های خارجی است گفت: به جد می‌گویم که طی چند وقت اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان و پژوهشگران غربی و خارجی نسبت به داخلی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) که هم‌دوره و هم‌درس پدرم بود به من فرموده بودند این کتابخانه آبروی تشیع، اسلام و حوزه علمیه است و با مبلغی که دو، سه ماه قبل ‌از رحلتشان در اختیار کتابخانه قرار دادند، 12 خانه اطراف کتابخانه اصلی خریداری شد و با تغییر ساختمان آن، امروز به یک کتابخانه بزرگ بدل شده ‌است.

آیت‌الله مرعشی‌نجفی؛ الگویی بزرگ برای تمامی اهل کتاب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم با اشاره به آنکه بزرگی مانند آیت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی از آن گنجینه‌هایی است که جوانان امروز به آن نیاز دارند گفت: او کسی است که برای دوخت لباس خود حتی از دکمه خارجی نیز استفاده نکرد. باید ببینیم او زمانی این کار را انجام می‌دهد که حرکتش نقد رفتار حاکمیت در برابر استعمار و استکبار است.

وی ادامه داد: آیت‌الله مرعشی نجفی در عراق برای خرید کتاب‌های خطی جهان اسلام که توسط انگلیسی‌ها در حال خریده شدن بود به زندان می‌رود. او برای اینکه جلوی این حرکت ضد فرهنگی بایستد زندانی می‌شود.

رستمی با تاکید بر آنکه نگرش در ابعاد مختلف زندگی آیت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی الگویی بزرگ برای فرهنگ‌دوستی، زیستن در کمال تنگ‌دستی و انسان‌دوستی است تصریح کرد: هر سطر از زیست او برای هر انسانی می‌تواند الگویی بزرگ باشد. ایشان در کنار علم و فضل عظیم دینی که داشته‌اند اهتمامشان به کتاب را فرا و ورای هر عملی می‌دانستند. برای همین است که تاکید می‌کنم برگزیدگان جشنواره کتاب دانشجویی الگوهایی مانند آیت‌الله مرعشی‌نجفی و فرزند بزرگوار او را به عنوان خادم کتاب در نظر داشته باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان گفت: علم، معرفت و آن‌چه که به‌عنوان فخر آدمی در سایه تعقل هم‌نشینی با کتاب به شمار می‌رود و این فخر با مرارت به دست ما رسیده است؛ پس باید میراث‌داران بزرگی برای حفظ و پاسداشت این گنجینه‌ها باشیم.

انتهای پیام
captcha