شاخصه‌های مهم برای اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4159722
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۱
حجت‌الاسلام مطهریان تبیین کرد؛

شاخصه‌های مهم برای اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی یزد درباره ویژگی و شاخصه کاندیداها و اعضای هیئت مدیره اتحادیه آتی، گفت: اعضای هیئت مدیره باید از میان مدیران مؤسسات قرآنی باشند تا درد مؤسسات را بدانند. افرادی که مؤسسه‌داری نکرده‌اند و یا جزو ارکان مؤسسه نیستند و یا اداره مؤسسات را برعهده نداشته‌اند، صرف اینکه به مسائل حقوقی آشنا باشند کافی نیست. بهتر است اعضا هم دارای تجربه مؤسسه‌داری باشند و هم با مسائل حقوقی آشنا باشند.

حجت‌الاسلام مطهریان

طبق اعلام قبلی و قطعی، تدابیر لازم و مقدمات برگزاری مجمع عمومی و دوره دوم انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت برای جمعه، ۱۳ مردادماه در تهران با دعوت از مدیران مؤسسات و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های استانی (برابر سهمیه هر استان و طبق اساسنامه) برگزار می‌شود. به منظور شفاف‌سازی در روند برگزاری این مجمع، رفع ابهامات و چرایی عدم اعلام اسامی کاندیداها تا این لحظه و تبیین تغییرات و اصلاحات مورد نیاز اساسنامه اتحادیه کشوری و ... با حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت یزد گفت‌وگو کردیم. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

ایکنا ـ آیا زمان انتخابات و تشکیل مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به تعویق افتاده است؟

خیر، مقرر شده است جمعه، 13 مردادماه در تهران برگزار شود.

ایکنا ـ با وجود اینکه کمتر از چند روز به برگزاری مجمع عمومی و انتخابات دور دوم هیئت مدیره باقی مانده است، آیا طبق اساسنامه اتحادیه نباید مشخصات کاندیداهای انتخاباتی زودتر اعلام می‌شد و حتی تراز مالی و گزارش عملکرد سالانه اتحادیه نیز به اطلاع مؤسسات قرآنی می‌رسید؟

تراز مالی را معمولاً در روز مجمع ارائه می‌دهند و اعضا هم بررسی می‌کنند و نظرشان را اعلام می‌کنند اما خیلی بهتر بود که زودتر از مجمع به استحضار اعضا می‌رساندند، نمی‌دانم مخالف ضوابط است یا خیر!

ایکنا ـ فصل نهم اساسنامه، ماده ۲۹ تبصره ۳ و ۵ شرایط کاندیدا‌ها تصریح شده است. گویا ابهاماتی در روند تأیید صلاحیت برخی از کاندیداها پیش آمده و نیازمند زمان بیشتر یا استعلام از دستگاه‌های بالادستی است، در این باره توضیحاتی دهید.

بله، ابهاماتی برای صلاحیت افراد وجود دارد که ان‌شاءالله دوستان تصمیم‌گیرنده و کمیته انتخابات با توجه به مفاد اساسنامه و طبق مرّ قانون به وظایفی که دارند، عمل کنند. البته گویا قرار شده است از دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی استعلام گرفته شود و سپس براساس آن تصمیم‌گیری شود تا در راستای خوب برگزار شدن مجمع و انتخاب افراد صالح تلاش بیشتری شود.

دریافت اساسنامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

ایکنا ـ گویا اساسنامه اشکالات شِکلی و محتوایی دارد و آخرین اصلاحات مرتبط با جلسه مجمع در دی ۱۴۰۰ است، از سوی دیگر شاید یکی از دلیل اصلاح نکردن اساسنامه، عدم صدمه به اقتدار اتحادیه‌های استانی است؟!

در این موضوع که اتحادیه‌های استانی باید اقتدار داشته باشند، شکی نیست و این موضوع که اصلاح نکردن اساسنامه اتحادیه کشوری به دلیل حفظ اقتدار اتحادیه‌های استانی است، در صورتی که ایراد شِکلی و قانونی است، باید اصلاح شود گرچه ممکن است به اقتدار استان‌ها لطمه وارد شود.

ایکناـ چه میزان اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی از آیین نامه انتخابات صنفی که برای همه اصناف کشور اجرای آن الزامی است و باید از آن تمکین کنند، پیروی می‌کند؟

آیین‌نامه‌ای که نگارش شده است بر پایه آیین‌نامه انتخابات صنفی است.

ایکنا ـ براساس آیین‌نامه انتخابات اصناف این اجازه وجود ندارد که کاندیداها در کمیته انتخابات عضویت داشته باشند، شنیده‌ها حاکی از آن است که این مورد در این دوره انتخابات اتحادیه رعایت نشده است.

براساس این آیین‌نامه نباید کاندیداها در کمیته انتخابات حضور داشتنه باشند چون ناظر نمی‌تواند خود عامل نیز باشد و اینکه کاندیداها را از هیئت انتخابات حذف کردند و یا بالعکس، کار درستی بوده و طبق ضوابط عمل شد.

ایکنا ـ درباره ویژگی و شاخصه کاندیداها و اعضای هیئت مدیره اتحادیه آتی و میزان اشرافشان به مسائل حقوقی بگویید.

اعضای هیئت مدیره باید از میان مدیران مؤسسات قرآنی باشند تا درد مؤسسات را بدانند و بتوانند در رفع این مشکل کمک کنند. افرادی که مؤسسه‌داری نکرده‌اند و یا جزو ارکان مؤسسه نیستند و یا اداره مؤسسات را بر عهده نداشته‌اند، صرف اینکه به مسائل حقوقی آشنا باشند کافی نیست.

چه بهتر است که جمع هر دو باشد یعنی اعضا هم دارای تجربه مؤسسه‌داری باشند و هم با مسائل حقوقی آشنا باشند که خلاف ضوابط و اساسنامه نباشد. گرچه اعضای هیئت بازرسی و دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی می‌توانند بر روی مصوبات هیئت مدیره اتحادیه کشوری نیز نظارت داشته باشند.

کد

همچنین هنگامی که مدیرعامل مؤسسه‌ای به عنوان عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری انتخاب شده است باید بداند که نماینده تمام مؤسسات در سطح کشور است و باید توجهش به تمام مؤسسات قرآنی سطح کشور باشد و در راستای تقویت فعالیت‌ تمامی مؤسسات و نه فقط مؤسسات مربوط به استان خود، گام‌هایی را بردارد.

ایکنا ـ آیا سرکشی و نظارت بر جلسات مردمی قرآن، جزو وظیفه اتحادیه است؟

وظیفه اتحادیه نظارت بر فعالیت اعضا اتحادیه است. اعضای اتحادیه نیز شامل مؤسسات دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی و یا دارای مجوز از ارشاد اسلامی است که مراحل عضویتشان در اتحادیه‌های استانی تثبیت شده است. به نظرم اتحادیه باید روی این موارد نظارت داشته باشد و جلسات مردمی اگر جزو فعالیت مؤسسات است باید به عنوان فعالیت مؤسسه نسبت به آنها نظارت شود.

انتهای پیام
captcha