زمان انتخابات و مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی تعیین شد
کد خبر: 4149057
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷

زمان انتخابات و مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی تعیین شد

براساس مصوبه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و خروجی ششمین مجمع فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، مقرر شد تا مجمع عمومی و انتخابات دور دوم هیئت مدیره اتحادیه، 13 مردادماه سال جاری در تهران برگزار شود.

ششمین مجمع فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار ایکنا، ششمین مجمع فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، سه‌شنبه، ۳۰ خردادماه به صورت حضوری و غیر حضوری با دستورجلسه «هماهنگی برگزاری سومین مجمع عمومی و دومین دوره انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کشوری و هیئت بازرسی» برپا شد.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به موضوع اصلی جلسه «هم‌اندیشی برگزاری مجمع و انتخابات دور دوم هیئت مدیره اتحادیه کشوری و بررسی پیشنهادات و نقطه نظرات مدیران عامل» گفت: تمام تلاش و همت خود را برای برگزاری انتخاباتی به دور از شائبه و شبهه‌ خواهیم داشت.

وی به تشکیل جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری امروز، 30 خرداد و مصوبات آن در راستای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مجمع و انتخابات اشاره کرد و افزود: طی مصوبه گذشته هیئت مدیره، قرار بود مجمع، دهه سوم تیرماه برگزار شود، اما به دلیل فراهم نشدن مکان مشخص برای برگزاری، زمان آن به روزهای پایانی تیرماه موکول شد که این زمان نیز با تذکر به جای یکی از مدیران عامل و تصمیم‌گیری نهایی، مقرر شد تا هفته‌ای پس از ایام تاسوعا و عاشورای حسینی موکول شود.

اعضای کمیته برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری

طلایی با اشاره به اینکه طی تصمیم نهایی امروز هیئت مدیره اتحادیه کشوری مقرر شد تا 13 مردادماه مجمع عمومی اتحادیه و انتخابات دور دوم هیئت مدیره انجام شود، گفت: مقدمات کار در حال انجام است. همچنین کمیته برگزاری انتخابات متشکل از بنده و آقایان رحیم قربانی، حسن محمدی، جواد سعیدی، امیرحجت مرادی، میثم طاهرآبادی، محمد انجم‌شعاع و خانم لاله افتخاری برای پیگیری امور معین شدند.

وی ادامه داد: تراز مالی سال 1401 در جلسه امروز هیئت مدیره، به تصویب نهایی رسید. همچنین شیوه‌نامه برگزاری انتخابات نیز در هیئت مدیره تصویب شد که در گروه مدیران عامل اتحادیه‌های استانی نیز بارگذاری می‌شود. همچنین مکاتبات با هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی انجام شده و برای زمان برگزاری مجمع اعلام آمادگی شده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با تأکید بر اینکه اتحادیه‌های استانی در فرایند اطلاع‌رسانی، تبلیغات، معرفی مؤسسات فعال داوطلب در هیئت مدیره اتحادیه کشوری و ... نقش اصلی و محوری ایفا می‌کنند، افزود: مرجع تعیین و معرفی مؤسسات داوطلب در هیئت مدیره و تعیین فعال بودن یا نبودن مؤسسات قرآنی استان‌ها با اتحادیه استانی است. بنابراین اتحادیه‌های استانی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا تمامی مؤسسات سطح استان از زمان برگزاری مجمع و انتخابات با خبر باشند. اتحادیه‌های استانی یک ماه پرکار را در پیش خواهند داشت که امیدواریم با برنامه‌ریزی مشخص به نحوی موضوع مدیریت شود که انتخابات بدون حاشیه‌ای در پیش داشته باشیم. 

طلایی درباره چگونگی معرفی افراد برای عضویت در هیئت مدیره اتحادیه کشوری افزود: برابر اساسنامه اعضای هیئت مدیره و هیئت بازرسی اتحادیه‌های استانی در اولویت داوطلب بودن برای شرکت در انتخابات هیئت مدیره کشوری هستند در صورتی که از بین این افراد، فردی داوطلب نباشد، اتحادیه استان یا مجمع استان می‌تواند نسبت به معرفی مدیران مؤسسات فعال داوطلب برای عضویت در هیئت مدیره اتحادیه کشور، اقدام کند. بنابراین برابر این شاخص‌ها افراد واجد شرایط را برای عضویت و شرکت در انتخابات اتحادیه کشوری معرفی کنید و اتحادیه استانی باید فعال بودن مؤسسه را تأیید کنند. سپس کمیته برگزاری انتخابات، به بررسی اطلاعات فرد معرفی شده و تأیید و عدم تأیید آن می‌پردازد. فرد پس از تأیید می‌تواند برای تبلیغات اقدام کند. پس اتحادیه‌های استان بر تأیید افراد داوطلب در انتخاب هیئت مدیره و فعال بودن مؤسسات، توجه داشته باشند.

همراهی اتحادیه‌های استانی در هزینه ایاب و ذهاب

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری به همراهی و تأمین هزینه رفت و برگشت شرکت‌کنندگان به مجمع از طریق منابع استانی اشاره کرد و گفت: اتحادیه کشوری به جهت منابع مالی در بحران به سر می‌برد. برگزاری مجمع از لحاظ اسکان و پذیرایی، هزینه سنگینی را متحمل اتحادیه می‌کند، ما در هیئت مدیره فعلی نمی‌خواهیم دیونی را برای اتحادیه بعدی باقی بگذاریم، کما اینکه به دنبال تأمین منابع هستیم، اما نهایتا چون احتمال می‌دهیم به دلیل شرایطی که داریم نتوانیم از پرداخت بخشی از هزینه‌ها برآییم، از اتحادیه‌های استانی مساعدت درخواست داریم.

روند انحلال اتحادیه‌های سابق کشوری

وی سپس به روند انحلال اتحادیه‌های سابق گریزی زد و افزود: اتحادیه مدغم سابق که با مدیریت آقای رحیم قربانی اداره می‌شد، روند انحلالش تمام شد و تا ریال آخر اعتباراتش به اتحادیه کشوری واگذار شد، اما روند انحلال اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت که با مدیریت آقای حسن محمدی بود، به دلیل مشکلی که با وزارت علوم داشت، هنوز به سرانجام نرسیده است و از سوی دیگر وجوهی از اتحادیه هنوز از شورای توسعه فرهنگ قرآنی به حساب اتحادیه واریز نشده است و از این واریزی جلوگیری می‌کنند.

2 اقدام خوب کارنامه اتحادیه کشوری

طلایی به دو اقدام خوب کارنامه اتحادیه کشوری در زمینه بیمه صندوق اجتماعی عشایر و عضویت قریب به شش هزار نفر با همکاری اتحادیه‌های استانی در سامانه سبا صندوق بیمه اجتماعی و همچنین راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی قرآن و اخذ مجوز 17 استان با همراهی کمیته امداد اشاره کرد.

در ادامه جلسه محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری ضمن تشکر از همدلی و پویایی مدیران استانی طی این دوره هیئت مدیره گفت: اگر این همدلی نبود، قطعاً شاهد انجام امور موفق اتحادیه کشوری تا این لحظه نبودیم و امیدوارم در تتمه این دوره و همچنین در ادامه با انتخاب و ترکیب جدید هیئت مدیره، این همدلی ادامه پیدا کند.

وی به تعداد سهمیه‌های هر استان برای حضور در مجمع عمومی برای تعداد مؤسسات مطابق آیین‌نامه و اساسنامه اشاره کرد و افزود: اتحادیه‌های استانی با سرعت و در اسرع وقت، اسامی حاضران در مجمع و انتخابات را بر مبنای تعداد سهمیه‌ها استانی اعلام کنند تا مقدمات کار به نحو احسن انجام شود.  

انجم‌شعاع به برگزاری نشستی طی شنبه، سوم تیرماه با حضور مسئولان کمیته امداد و مدیران عامل اتحادیه‌های استانی با موضوع پاسخگویی به سؤالات درباره راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصصی قرآن در استان‌ها اشاره کرد و گفت: البته تا به امروز مجوز این مراکز برای 17 استان صادر شده است.


بیشتر بخوانید: 


سپس هر کدام از مدیران عامل به طرح سؤالات و دریافت پاسخ پرداختند؛

حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت یزد: حل تقارن زمان برپایی مجمع با ایام دهه نخست محرم، موضوعی بود که با تدبیری خوب حل شد. همچنین امروز نیز توانستیم مجوز مرکز نیکوکاری تخصصی قرآن را رسما از کمیته امداد دریافت کردیم.

سیده‌مریم موسوی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خوزستان: بعضاً تعداد سهمیه هر استان برای حضور در مجمع با تعداد نفرات اعضای هیئت مدیره و بازرسی برابری می‌کند یا در برخی از استان‌ها که تعداد مؤسسات بیشتری دارند، تعداد سهمیه بیشتر از تعداد اعضای هیئت مدیره است، درباره معرفی اعضا برای حضور در مجمع نیاز به توضیحات بیشتری است.

در پی درخواست توضیحات بیشتر از سوی خانم موسوی‌زاده امیرحجت مرادی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری و عضو کمیته برگزاری انتخابات گفت: برابر اساسنامه، هر استان به ازای هر 50 مؤسسه‌اش، پنج سهمیه حضور در مجمع دارد و پس از آن به ازای هر 25 مؤسسه، یک نفر اضافه می‌شود، یعنی اگر استانی 75 مؤسسه قرآنی دارد با شش نفر در مجمع حضور دارد. مطابق آخرین آماری که در مجمع سال گذشته اعلام شد و تعداد مؤسسات هر استان محاسبه شده است، مجمع عمومی با بیش از 180 نفر برگزار می‌شود، لذا اتحادیه‌های استانی در اعلام تعداد مؤسسات سطح استان اهتمام لازم را داشته باشند، چون بحث حق رأی و انتخابات در مجمع مطرح است، پس تدبیر لازم را داشته باشند.

اساسنامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

همچنین برابر اساسنامه اولویت در درجه اول با اعضای هیئت مدیره، سپس هیئت بازرسی، سپس اعضای علی البدل هیئت مدیره و سپس اعضای علی‌البدل هیئت بازرسی است. در صورتی که برخی از اعضا برابر سهمیه تمایلی به حضور در مجمع ندارند، هیئت مدیره اتحادیه یا مجمع اتحادیه استانی نسبت به معرفی مدیر مؤسسه فعال برای حضور در مجمع تصمیم گیرنده خواهد بود.

نهضت حورزاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی، مردمی قرآن و عترت استان اردبیل: اگر علاوه بر اعضای هیئت مدیره اتحادیه استانی، از بین مؤسسات، تعدادی تمایل به حضور در مجمع و انتخابات هیئت مدیره کشوری را داشته باشند، امکان حضور فراهم است؟  

طلایی در پاسخ به حورزاده تصریح کرد: سهمیه هر استان برای حضور در مجمع، مطابق اساسنامه مشخص است. مؤسسات فعال علاقه‌مند به کاندیدایی هیئت مدیره اتحادیه کشوری، پس از تأیید هیئت مدیره استانی به کمیته برگزاری انتخابات کشوری ارجاع داده می‌شود که پس از بررسی و اخذ تأیید صلاحیت، می توانند به تبلیغات بپردازند.

حجت‌الاسلام سیدرضا حسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی: با توجه به اینکه اعضای هیئت مدیره اتحادیه این استان 11 نفر هستند و سهمیه حضور 9 نفر برابر تعداد مؤسسات سطح استان، مشخص شده است، با وجود اینکه تعداد مؤسسات استان، نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است، چرا سهمیه کم به خراسان‌ رضوی تخصیص یافته است؟

طلایی در پاسخ به سیدرضا حسینی تصریح کرد: سهمیه استان‌ها برابر اساسنامه و طبق فرمول اختصاص یافته است. سهمیه استان خراسان رضوی نیز براساس فایل ارسالی تعداد مؤسسات از سوی اتحادیه استان بوده است، اگر تعداد مؤسسات چه در سطح استان شما و یا سایر استان‌ها بیشتر شده است توجه کنند «با به قید فوریت نسبت به تهیه فهرستی از آمار تعداد مؤسسات استان خود اقدام کنند و این فهرست را در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار اتحادیه کشوری قرار دهند تا سهمیه استان مربوطه مشخص شود».

از سوی دیگر به دلیل اینکه زمان برگزاری مجمع به 13 مردادماه موکول شده است، لذا تا 12 تیرماه فرصت داریم تا اسامی داوطلبان انتخابات هیئت مدیره را به استان‌ها اعلام کنیم و تبلیغات انجام گیرد.

لیلی شکرانی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان خراسان شمالی: سرانجام اعتباری که در حساب اتحادیه مؤسسات قرآنی سابق با مدیریت حجت‌الاسلام کوششی بود چه شد؟

طلایی در پاسخ به شکرانی عنوان کرد: روند انحلال این اتحادیه نیز پیگیری و حتی آگهی روزنامه رسمی آن انجام شد و به شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز اعلام شد و مراحل پیگیری انحلال آن نیز تا جایی انجام شد، اما مدیرعامل وقت که به عنوان مدیر تصفیه باید مراحل بعدی انحلال را طی می‌کردند، زمان لازم را نگذاشتند، به همین دلیل هنوز این فرایند تکمیل نشده است. پس فرد دیگری برای پیگیری فرایند انحلال اتحادیه مؤسسات سابق مشخص شد تا طی یک ماه مراحل انحلال را سپری کند تا پس از پرداخت دیون اتحادیه سابق اعتباری باقی ماند به اتحادیه کشوری فعلی منتقل شود.

در پی برگزاری نشست شب گذشته موارد زیر مطرح شد که در ادامه به آن اشاره می‌شود؛

  1. تعیین زمان و مکان برگزاری مجمع به تاریخ 13 مردادماه در تهران
  2. تعیین اعضای کمیته برپایی انتخابات
  3. تهیه و تصویب شیوه‌نامه اجرای انتخابات توسط هیئت مدیره و ارائه در گروه تعاملی مدیران استانی
  4. استان‌ها برابر فرم ارسالی در زمان مقرر نسبت به معرفی مؤسسات شرکت‌کننده در مجمع اقدام کنند.
  5. کمیته اجرایی برگزاری انتخابات، مسئولیت رسیدگی به گزارشات و شکایات واصله را در فعال بودن یا بالعکس برعهده دارد.
  6. کمیته اجرایی برگزاری انتخابات مسئولیت تأیید نهایی صلاحیت واجدین شرایط را برای شرکت و عضویت در هیئت مدیره اتحادیه کشوری برابر اساسنامه و شیوه‌نامه اجرایی عهده‌دار خواهد بود.
  7. اتحادیه‌های استانی برابر شیوه مشخص در اساسنامه نسبت به معرفی کتبی علاقه‌مندان به شرکت در انتخابات هیئت مدیره به کمیته اجرایی اقدام خواهند کرد.

یادآور می‌شود، دفتر اتحادیه کشوری در خیابان سمیه، تقاطع خیابان استاد نجات الهی، پلاک ۲۴۱، طبقه ۳، واحد ۷ واقع شده است.

ناهید ارنجی

انتهای پیام
captcha