دستگاه سی‌تی‌اسکن؛ مهمترین نیاز بیمارستان سردار سلیمانی تویسرکان
کد خبر: 4105896
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان مطرح کرد

دستگاه سی‌تی‌اسکن؛ مهمترین نیاز بیمارستان سردار سلیمانی تویسرکان

مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان ضمن تشریح برخی مشکلات حوزه درمان این شهرستان مهمترین نیاز بیمارستان سردار سلیمانی را وجود دستگاه سی‌تی‌اسکن دانست و گفت: بیمارستان‌های تویسرکان نیازمند کمک مردم است.

بیمارستان شهید سلیمانیبه گزارش ایکنا از همدان، اولین همایش مجمع سلامت شهرستان تویسرکان با هدف تبیین مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت و در جهت رفع موانع و مشکلات سلامت شهرستان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، 17 آذرماه در سالن فردوسی این شهرستان برگزار شد.

محمد ربیع یگانه، مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان در این همایش با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم سلامت امید به زندگی است، گفت: در یک مقطع زمانی در کشور این شاخص بین ۵۰ تا ۶۰ سال بود که در حال حاضر به ۷۹ سال در آقایان و ۷۵ سال در خانم‌ها رسیده است و این شاخص بیانگر سطح سلامت هر کشور است.

وی اظهار کرد: اگر به‌دنبال بحث عدالت در سلامت باشیم باید شرایطی را ایجاد کنیم که خدمات نه به‌صورت یکسان بلکه به‌صورت مناسب ارائه شود یعنی خدمات در مناطق کم‌برخوردار باید بیشتر باشد.

ربیع یگانه با بیان اینکه در بحث سلامت، ایران پیشروترین کشور در خاورمیانه است، گفت: توانسته‌ایم از بیماری‌های واگیر از جمله فلج اطفال، طاعون، آبله گذر کنیم، سرخک و سرخجه نیز در مرحله ریشه‌کنی هستند، اما بیماری‌های غیرواگیر بر اثر اشتباهات تغذیه مشکل ایجاد می‌کند که شایعترین آن بیماری‌های قلبی عروقی است و دیابت نوع ۲ نیز چیزی حدود ۴ تا ۷ درصد جمعیت ما را درگیر کرده است؛ همچنین کمبود ویتامین د۳ و امثال اینها نیازمند تغییر الگوی زندگی است.

یگانه گفت: در بحث جوانی جمعیت طبق برآوردهای بین‌المللی ایران تا ۲۰ سال آینده جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد بود، هم‌اکنون بیش از ۷ درصد جمعیت کشورمان افراد سالمند بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهد که این روند مشکلاتی را برای جامعه به‌وجود می‌آورد.

وی توضیح داد: اولین مشکل این است که نیروهای جوان خرج مراقبت از افراد سالمند خواهد شد، دوم اینکه هزینه سالمندی بالاست و بیشتر درآمد خانواده صرف نگهداری از افراد سالمند خواهد شد؛ همچنین افراد سالمند نیاز به سرمایه بیشتری در درمان دارند. مشکل بعد بحث امنیت کشور است و مسئله مهم دیگر اینکه نیروهای فعال جامعه جوانان هستند؛ پس مسئله جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائل کشور به‌شمار می‌رود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان اظهار کرد: از جمله چالش‌های بیمارستان کمبود تجهیزات، مشکلات اجرایی و کمبود فضای فیزیکی است که مهمترین هدفی که دنبال می‌شود جلب مشارکت مردم در رفع این چالش‌هاست؛ طبق لیستی که جهت تجهیز بیمارستان سردار تهیه شده تا بتوان خدمات مناسبی ارائه کرد بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان نیاز است که نیاز به حمایت‌های خاص دارد.

وی ادامه داد: از نظر مشکلات تجهیزاتی یکی از بزرگترین چالش‌های شهرستان عدم وجود دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان سردار سلیمانی است؛ بیمارانی که به بیمارستان سردار مراجعه می‌کنند مجبورند برای انجام سی‌تی‌اسکن یک یا چند بار بین دو بیمارستان سردار و بیمارستان ولیعصر(عج) جابجا شوند و این جابجایی مستلزم صرف وقت و هزینه و گاها باعث نارضایتی و درگیری بیمار با متخصص مربوطه می‌شود.

یگانه با بیان اینکه یکی دیگر از نیازهای شهرستان دستگاه MRI است که باید به آن توجه ویژه شود، گفت: دستگاه MRI و سی‌تی‌اسکن به ۲۵۰ متر فضا نیاز دارد؛ اگر دستگاه خریداری شود فضاسازی نیز انجام خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان با بیان اینکه از دیگر اولویت‌ها نیاز به دستگاه‌های ماموگرافی، سنگ‌شکن، لاپاراسکوپی، آندوسکوپی، دیالیز و سونوگرافی است، افزود: با توجه به فصل برداشت گردو در تویسرکان و حادثه سقوط از درخت نیاز مبرم به جراح مغز و اعصاب در شهرستان داشتیم که با حمایت معاونت دانشگاه علوم پزشکی همدان متخصص جذب شده است، اما ست جراحی با هزینه یک میلیارد تومان نیاز است تا جراحی در داخل انجام و بیمار به خارج از شهرستان اعزام نشود.

وی بیان کرد: از لحاظ عمرانی نیز تکمیل پانسیون پزشکان بیمارستان سردار با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و نیاز به ۴۰ میلیارد تومان، تعمیرات و نوسازی پانسیون‌های و فضای سبز بیمارستان ولیعصر(عج)، توسعه اورژانس و فضاسازی محوطه بیمارستان سردار و ساختمان مرکز بهداشت از مهمترین اولویت‌هاست.

این مقام مسئول اظهار کرد: از لحاظ نیروی انسانی نیز کمبود شدید نیروی بهورز در سطح روستاهای شهرستان، کمبود پزشک عمومی و متخصص از جمله متخصص مسمومیت، عفونی و پوست، درصد بالای نیروهای شرکتی که از مجموع درآمد اختصاصی بیمارستان‌هه چیزی حدود ۶۰ درصد هزینه نیروهای شرکتی می‌شود که رقم بسیار بالایی در مدیریت بیمارستان محسوب می‌شود و کمبود نیروی پشتیبان از مهمترین مشکلات بیمارستان‌های شهرستان است.

وی در پایان تصریح کرد: حوزه سلامت نیازمند همراهی مردم و مسئولان سایر ارگان‌ها و NGOها و سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین است.

رضا طهماسبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: ما در جایگاه معاونت درمان دانشگاه و مسئولان شهرستان دغدغه‌مند رفع مشکلات و کاستی‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان هستیم و پیگیر اینکه کمبودها نیروهای متخصص علی‌الخصوص پزشکان متخصص را به‌طور شایسته کمرنگ کنیم و در این راستا خدمت بهینه را به مردم شهرستان ارائه کنیم.

وی بیان کرد: در توزیع تخصصی نیروها که در روزهای آینده اتفاق می‌افتد بسیاری از کمبودها لحاظ شده و سعی می‌کنیم در رفع آنها قدمی برداریم، از طرفی با توجه به مشکلات دو بیمارستانه شدن تویسرکان سعی کردیم تجهیزات، منابع و نیروی انسانی برآورد شده تا نواقص در این زمینه‌ها رفع شود.

طهماسبی در پایان تأکید کرد: به‌عنوان خبر مهمی که برای شهرستان داشته باشیم این است که در توزیع تخصصی تمام کمبودهایی که در شهرستان وجود دارد رفع شود.

در پایان از نیکوکاران و تولید کنندگان برتر و خیرین سلامت تقدیر شد، در حاشیه همایش نیز غرفه های دستاوردهای حوزه سلامت و صنایع دستی برپا بود.

انتهای پیام
captcha