دعا؛ جلب توجه خداوند
کد خبر: 4033578
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

دعا؛ جلب توجه خداوند

عضو نخبگان تبلیغ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم واحد خراسان رضوی گفت: هر کار خوب کوچکی که توجه خدا را به ما جلب کند دعاست، اگر دعاهای ما نبود خدا رهایمان می‌کرد.

لیله الرغائب شب آرزوهاحجت‌الاسلام و المسلمین بالحسن ایزدخواه، عضو نخبگان تبلیغ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم واحد خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: همیشه در مسیر انتقال نفت و گاز ایستگاه‌های تقویت فشار قرار می‌دهند، خدا نیز چنین سیاستی به خرج داده است. دنیا را می‌گرداند و به همه موجودات روزی می‌دهد. همه موجودات هم خدا را تسبیح می‌کنند، یعنی با تمام وجود ثابت می‌کنند، خدا بی‌عیب است.

وی ادامه داد: خدا می‌خواهد بشر راه کمال را طی کند و ایام‌الله قرار داده تا سرعت انسان را در این مسیر بیشتر کند، به عنوان مثال اوقات نماز، روزهای جمعه و ماه رجب از این اوقات پربرکت است.

ایزدخواه بیان کرد: درباره ماه رجب حدیث داریم که ملک داعی در آسمان هفتم هست و هر سال از سوی خدا انسان‌ها را صدا می‌زند که این ماه رجب ماه من است، بنده بنده من است، رحمت هم مال من است، هرکسی مرا صدا زند، جواب می‌دهم و هرکس چیزی بخواهد به او عطا می‌کنم و هرکس هدایت بخواهد به او می‌دهم.

عضو نخبگان تبلیغ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم واحد خراسان رضوی ادامه داد: در هر زمانی از سال خدا را بخوانی پاسخ می‌دهد، خداوند مواردی را قرار داده که اگر کسی عقب مانده، برسد تا امید از بین نرود و مخلوقاتش تنها و مایوس نباشند. شب آرزوها را خود خدا مشخص کرده است.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر این‌که دعا و خواستن متفاوت هستند، گفت: خواستن به معنای درخواست  و مسئلت است و دعا به معنی دعوت و جلب توجه است. ما قبل از رسیدن به این شب باید جایگاه آرزو را بدانیم. بدون آرزو نمی‌توان زندگی کرد، باید آرزو طوری باشد که تو را به سمت هدفت بکشاند.

وی تاکید کرد: باید حواسمان باشد چه می‌خواهیم. در داستان طوطی و بازرگان خواندیم که طوطی توانست راه آزادی را کشف کند. از خدا و پیامبر(ص)  باید هدیه‌ای در شان خودشان خواست.

ایزدخواه بیان کرد: در قرآن آمده است که اگر دعای شما نبود، خدا به شما توجهی نمی‌کرد. دعا تنها عبادت نیست، هر کار خیری که خدا را متوجه ما کند دعاست، مانند خنداندن یک کودک، شانه کردن موهایمان، رعایت نظافت، توجه به اطرافیانمان و... بسیاری از این مواقع را خودمان هم متوجه نمی‌شویم.

عضو نخبگان تبلیغ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم واحد خراسان رضوی عنوان کرد: پروین اعتصامی درباره خواستن و مسئلت در یکی از اشعارش این گونه گفته:«ما نمی‌گوییم سائل در مزن /چون زدی این در، در دیگر مزن»، «ما کسی را ناشتا نگذاشتیم/ این بنا از بهر خلق افراشتیم»، «در نمی‌بندد به کس، دربان ما/ کم نمی‌گردد ز خوردن، نان ما» و «گلبن ما باش و بهر ما بروی/ هم صفا از ما طلب، هم رنگ و بوی»

ایزدخواه گفت: ما مدام دعا می‌کنیم و طلب هدایت از خدا داریم، این موضوع برای ما که خدا را می‌پرستیم، به معنای طلب ماندن در راه راست است. باید متوجه باشیم که جز خدا کسی را از او نخواهیم، وقتی او را داشته باشیم، همه‌چیز داریم.

وی تصریح کرد: زمان گذشته برده‌داری رایج بوده است. این روزها مردم برده بانک‌ها هستند. برای داشتن خدا باید برده کسی نبود. بعضی فکر می‌کنند با چند شیفت کار کردن می‌توانند پول و آرامش داشته باشند، اما از نظر روحی و محبت کم می‌آورند.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اولین چیزی که خدا به ما آموزش داده، طلب بخشش و آمرزش است. ما چوب گناه‌هانمان را می‌خوریم. به همین خاطر طلب آمرزش مهم است. بعضی از گناهان حتی مانع اجابت دعاست و باید نیتمان را خالص کنیم.

عضو نخبگان تبلیغ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم واحد خراسان رضوی بیان کرد: دل دیگرانی که به گردنمان حق دارند را به دست آوریم و غم‌خوار هم باشیم. به فکر آبروی دینمان باشیم. قرآن گفته ما برترین هستیم، اگر به این موضوع باور داشته باشیم، باید تلاش کنیم، در هر جایگاهی تمام توانمان را به کار بگیریم. باید از خدا درخواست توفیق کنیم  وتوفیق یعنی استمرار مدد الهی. اگر خدا بخواهد کسی را بلند کند کسی نمی‌تواند او را زمین بزند.

ایزدخواه گفت: در خصوص اعمال لیله‌الرغائب گفت: انجام واجبات و ترک محرمات و طلب استغفار از مهم‌ترین اعمال این شب است. از خدا طلب توفیق کنیم. صلوات را فراموش نکنیم چرا که صلوات ذکر عجیبی است. کاری کنیم که آبرو پیامبر(ص) حفظ شود. قرآن بخوانیم و در آن تدبر کنیم و به صله ارحام و جلب توجه اطرافیان فکر کنیم.

وی بیان کرد: طبق آموزه‌های دینی ما تفکر برتر از عبادت است. در این شب باید فکر کنیم و بیشتر متوجه خودمان باشیم. این روزها فضای مجازی مردم را از خودشان دور کرده است. این روزها اینترنت وسیله‌‎ای برای کنترل مغز انسان‌هاست. باید به روز باشیم تا دچار مشکلی نشویم. باید فکر کنیم که چه کاری می‌توانیم برای اسلام کنیم.

انتهای پیام
captcha