بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی با نگاهی به میراث معنوی خراسان
کد خبر: 3983849
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲

بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی با نگاهی به میراث معنوی خراسان

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی موجود در استان خراسان برای گفت‌‌وگو و تعاملات بیشتر با نگاه فرهنگی و میراث معنوی بسیار ارزشمند خواهد بود.

استفاده از طرفیت‌های فرهنگی با نگاهی به میراث معنوی خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یوسف امینی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در آئین رونمایی از پوستر همایش‌ بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز 22 تیرماه، در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: همایش‌های گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان، در راستای اجرای تفاهم‌نامه‌ای‌ است که در اواخر سال 1398میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی، منعقد شده است. براساس این تفاهم‌نامه، همکاری‌هایی میان دو دستگاه فرهنگی در گستره ملی و بین‌المللی صورت می‌گیرد. این که فعالیت‌ها در قالب تفاهم‌نامه مشترک برنامه‌ریزی شود و ایده‌ها به برنامه مبدل شود، اتفاق ارزشمندی است که در این راستا اقداماتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به گفت‌وگو بینافرهنگی خراسان بزرگ اشاره کرد که امروز از پوستر آن رونمایی شد. این برنامه از دو جهت دارای اهمیت ویژه‌ای است، نخست آن که ظرفیت آن در ارتباط با خراسان بزرگ است. با توجه به کمیت، کیفیت و ظرفیت‌های خراسان در گستره تاریخی، جغرافیایی، تمدن، اثرگذاری این منطقه در زمینه‌های مختلف نمایان است. لذا بازخوانی، به‌روزرسانی و بازشناسی این ظرفیت‌ها در قالب گفت‌وگو، اقدامی بسیار ارزشمند در جهت دیپلماسی فرهنگی کشور به شمار می‌رود. بنابراین استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی موجود در استان خراسان برای گفت‌‌وگو و تعاملات بیشتر با نگاه فرهنگی و میراث معنوی بسیار ارزشمند خواهد بود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این که امام رضا(ع) رویکردی تعامل محور داشته‌اند؛ ادامه داد: گفت‌وگو و تعامل، ابزار مورد استفاده در این برنامه محسوب می‌شوند. گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ در بخش‌های مختلف زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان، عرفان و تصوف و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان برنامه‌ریزی شده و اجرا خواهد شد. هریک از این بخش‌ها دارای زیرشاخه‌هایی است که ورود به آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

امینی افزود: نگاه ملی و بین‌المللی به این موضوعات و حضور کشورهای مختلفی در جریان این برنامه از جمله ویژگی‌های این گفت‌وگو به حساب می‌آید. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زمینه این تعامل و ارتباط را فراهم کرده است، رایزنی‌ با کشورهای مختلف حاضر در کنفرانس‌هایی که در بیست‌وششم، بیست‌وهفتم و بیست‌وهشتم برگزار می‌شود، از دیگر اتفاقات و برنامه‌های ارزشمند این اقدام به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: شکل‌گیری همکاری میان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و گلستان، تجربه جدیدی است که در قالب این همایش محقق شده است. به این ترتیب این اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها قطعا در ارتقاء فرهنگ خراسان و کشف و پیدایش ظرفیت‌های جدید فرهنگی در زمینه‌ها و محورهای در نظر گرفته‌شده انجام خواهد شد. به‌گونه‌ای که هریک از این محورها، دارای قابلیت‌هایی هستند که در آینده تبدیل به رویدادهای بزرگ فرهنگی شوند و زمینه همکاری بیشتر در بستر دیپلماسی فرهنگی و استفاده از ظرفیت فرهنگ در راستای تحقق همکاری‌های منطقه‌ای را ایجاد کنند.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود درخصوص برگزاری اجتماعات فیزیکی، همایش‌ها به‌صورت مجازی برگزار خواهند شد و این نحوه برگزاری به تبع طیف مخاطبین را در کشورهای مختلف وسعت می‌بخشد.

حضور 26 استاد خارجی در همایش گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان

در ادامه این آئین، افشین، تحفه‌گر معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ در چهار پنل به‌صورت وبینار و با حضور کشورهای مختلف برگزار خواهد شد. علاوه بر کشورهای فارسی‌زبان، مهمانان و اساتید بزرگی از کشورهای دیگر نیز در این همایش‌ها حضور خواهند یافت. مجموع سخنرانانی که در این چهار روز سخنرانی خواهند کرد، 31 شخصیت برجسته از ایران و 8 کشور خارجی خواهد بود. کشورهای سریلانکا، هند، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان و بنگلادش در این همایش‌ها حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: این همایش‌ها در چهار روز و با محورهای زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان، عرفان  تصوف و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان برگزار می‌شود. وبینارها از ساعت 8:30 تا  ساعت 10:30 پیش‌بینی شده و نخستین وبینار این همایش در شنبه، 26 تیرماه در محل دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

تحفه‌گر تصریح کرد: از مجموع 31 استاد حاضر در این وبینارها، 26 استاد از کشورهای خارجی حضور پیدا کرده‌اند و سایر اساتید ایرانی هستند. در این همایش‌ها سعی کرده‌ایم بیشتر از اساتید خارجی دعوت کنیم تا نظرات آنان در تعامل با فرهنگ غنی خراسان بزرگ بیان شود. از این رو به نظر من فصل جدیدی از همکاری‌های فرهنگی میان نهادها و دستگاه‌های دولتی مانند آستان قدس رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شده است.

انتهای پیام
captcha