کرونا و تحقق ازدواج آسان
کد خبر: 3911785
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲

کرونا و تحقق ازدواج آسان

اگر کارکرد اصلی ازدواج برای جوانان به درستی تبیین شود، مسائل مالی، کرونا و... نمی‌تواند ازدواج آنان را به تأخیر اندازد و از همین جهت برای افرادی که کارکرد اصلی ازدواج را می‌شناختند، کرونا فرصت مناسبی برای ازدواج بود.

ترغیب جوانان به ازدواج ساده از سوی کرونا ویروسامروزه اغلب جوانان دلیل گریز از ازدواج را مشکلات اقتصادی و نداشتن بنیه‌ مالی کافی بیان می‌کنند. سبک زندگی جوانان دهه‌های اخیر تغییر بسیاری نسبت به  نسل گذشته داشته است. به همین علت اغلب جوانان حاضر نیستند با حداقل‌ها در هیچ مقوله‌ای کنار بیایند و همین امر باعث می‌شود توقع‌ها بالا رفته و امکان فراهم کردن این توقعات وجود نداشته باشد. نداشتن کار مناسب و درآمد ثابت، عدم توانایی مالی برای برگزاری مراسم آبرومند عروسی و تأمین خواسته‌های طرف مقابل، عدم تمکن مالی برای تأمین جهیزیه از نمونه‌های پررنگ در زمینه‌ مشکلات اقتصادی است. از طرفی تعطیلی تالارها و ممنوعیت برای برگزاری تجمعات و مراسم‌ موجب شد تا نحوه ازدواج در جامعه با روش‌های دیگری انجام شود و رنگ و بوی سادگی به خود بگیرد هر چند این امر به نوعی اجبار محسوب می‌شود، اما با وجود مشکلات اقتصادی به نفع خانواده‌ها است.

در همین رابطه ایکنا خراسان‌شمالی، برای آشنایی بیشتر با مسائل مربوط به ازدواج ساده و تأثیر کرونا در ازدواج جوانان گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سالاری، رئیس شورای تبلیغات اسلامی استان، علی زاهدی‌نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی و چند زوج و جوان مجرد، داشته است که در ادامه می‌خوانید:

یکی از جوانان که اول تیرماه سال جاری ازدواج کرده است، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه منتظر اتمام کرونا نماندم و ازدواج کردم، بیان کرد: پایان سال گذشته تصمیم به ازدواج گرفتم و مدتی نیز این مسئله را به عهده خانواده گذاشتم تا دختری مناسب را برایم پیدا کنند. خانواده از قبل نیز دخترانی را برای ازدواج با من در نظر داشتند و از همین جهت زمان زیادی نبرد که شخص مورد نظر را انتخاب کنم، اما با شیوع کرونا مواجه شدم و مدتی را دست نگه داشتیم تا شرایط مشخص شود و بعد از آن اقدام کنیم. پس از اینکه مدت طولانی این ویروس ماندگار شد، تصمیم گرفتیم که اقدام کنیم.

وی افزود: بیشتر صحبت‌ها و پیگیری‌ها تلفنی انجام شد و پس از آشنایی اولیه مراحل خواستگاری را بسیار ساده طی کردیم و هر دو خانواده تصمیم گرفتیم که برای عقد اقدام کنیم و در این مراسم نیز به جزء خانواده درجه یک هر دو طرف مهمان دیگری حضور نداشت و کرونا نتوانست مانعی برای ازدواج ما باشد.

آینده‌ای نامشخص در انتظار جوانان

دختر جوان مجردی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا خواستگاری‌ رسمی و آشنایی‌های اولیه انجام شد، بیان کرد: پس از شیوع کرونا هر دو خانواده تمایلی برای انجام هر چه زودتر عقد نداشتیم.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم و دعوت اقوام و آشنایان برای هر دو خانواده بسیار مهم است، اظهار کرد: از آنجایی که وضعیت استان مطلوب نیست و برگزاری مراسم نیز امکان‌پذیر نیست، تصمیم گرفتیم که در حال حاضر عقد نکنیم و بعد از بهبود اوضاع، مراسم بگیریم.

کاهش هزینه مراسم عروسی

یکی از آقایان دیگر که به تازگی ازدواج کرده در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه همیشه نگران پرداخت هزینه‌های مراسم عروسی و ازدواج بودم، بیان کرد: چندسالی است که سرکار می‌روم و درآمد خود را پس‌انداز می‌کنم و از همین جهت هزینه‌های خرید اولیه وسایل خانه را با کمک خانواده داشتم. همیشه نگران پرداخت هزینه‌های مراسم عروسی بودم و از همین جهت علاقه‌ای به پیگیری برای ازدواج نداشتم، اما با شیوع کرونا شرایط ازدواج پیش آمد و پس انجام مقدمات اولیه از آنجایی که دیگر نگرانی بابت هزینه‌های عروسی نداشتم، خیلی زود با همسرم عقد کردم و این کار بار سنگینی را از دوش خانواده‌ها برداشت.

شناسایی کارکرد اصلی ازدواج

حجت‌الاسلام سالاری، مدیرکل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه نگاه جوانان به کارکرد اصلی ازدواج تغییر کرده است، اظهار کرد: به مسئله کارکرد اصلی ازدواج توجه نکرده‌ایم و همین مسئله موجب شده تا آمار ازدواج در استان کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای ازدواج، سامان بخشیدن به زندگی انسان است، ادامه داد: اگر دقت کنید، در جوامعی که به خانواده و جایگاه آن اهمیت می‌دهند، پیشرفت بیشتری حاصل می‌شود و این مسئله نشان از اهمیت تشکیل خانواده دارد.

سالاری با تأکید بر اینکه اگر توجه ویژه فقط به مسائل مادی داشته باشیم به طور قطع هر مسئله‌ای می‌تواند ازدواج را به تأخیر اندازد، افزود: کرونا مسائلی مانند بازگشت مجدد به دین، همدلی و هم‌زبانی، جلوگیری از اصراف را در این مدت به انسان‌ها یادآوری کرد و تلنگری بود تا به رفتارها و عادات خود بیشتر توجه کنیم. اگر کارکرد اصلی ازدواج برای جوانان به درستی تبیین شود، مسائل مالی، کرونا و... نمی‌تواند ازدواج آنان را به تأخیر اندازد و از همین جهت برای افرادی که کارکرد اصلی ازدواج را می‌شناختند، کرونا فرصت مناسبی برای ازدواج بود.

سالاری با تاکید براینکه برگزاری برخی از مراسم و تشریفات به نوعی اسراف بود، تصریح کرد: در دین اسلام به پرهیز از اسلام تأکید بسیار شده است، اما متأسفانه بسیاری از جوانان از ترس همین اسراف‌ها از ازدواج فراری هستند. نباید ازدواج هدف نهایی جوانان باشد بلکه باید به درستی برای جوانان تبیین شود که ازدواج گام اول برای شروع موفقیت است. اگر دیدگاه‌ها به ازدواج تغییر کند به طور قطع آسان‌ترین امر خواهد بود و جوانان نیز از ازدواج استقبال می‌کنند که در این زمینه خانواده‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

وی با تأکید براینکه چشم و هم‌چشمی‌ها در امر ازدواج پس از شیوع کرونا کاهش پیدا کرد، اظهار کرد: از آنجایی که تالارها تعطیل هستند و امکان برگزاری مراسم‌ وجود ندارد، خانواده‌ها مجبور هستند که از چشم و هم چشمی دست بردارند و مراسم‌ عقد را به سادگی برگزار کنند.

سالاری با تأکید بر اینکه هیچ زوجی به دلیل کم خرج کردن در مراسم در زندگی مشترک به مشکل برنخورده است، تصریح کرد: کرونا به ما نشان داد که هیچ زندگی از چشم و هم چشمی نکردن، مدیریت مناسب مخارج زندگی و... از بین نرفته است و این مسئله در زندگی زوج‌ها نیز صادق است و از طرفی تضمینی وجود ندارد که در زمان ازدواج هرچه مخارج بالاتر باشد، ضمانت خوشبختی نیز وجود دارد. ازدواج از نیازهای طبیعی انسان است و نمی‌توان به علت وجود کرونا، نیاز خود را برطرف نکنیم و این مسئله مانند این است که بگوییم چون هوا ماه‌ها آلوده است، آب نمی‌خوریم که این امر امکان‌پذیر نیست و دلیل منطقی نیز برای به تاخیر انداختن ازدواج نیست.

وی با اشاره به زوج‌هایی که در ایام کرونا ازدواج کرده‌اند، اظهار کرد: بسیاری از زوج‌ها در ایام کرونا نیز ازدواج کردند، اما به جای اسراف در هزینه‌های مالی خود را به نیازمندان بخشیده‌اند و کار از کارهای خداپسندانه است و به طور قطع در زندگی افراد نیز مؤثر خواهد بود. ازدواج برای جوانان آغاز راه برای مؤفقیت در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و... است و از نظر روانشناسی نیز در روحیه افراد بسیار مؤثر است که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

کاهش ازدواج در خراسان شمالی

علی زاهدی‌نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی، در گفت‌گو با ایکنا، با اشاره به اینکه آمار ازدواج در استان به نسبت سال گذشته کاهش داشته است، ادامه داد: در سه ماهه نخست سال جاری دو هزار و 339 فقره ازدواج در استان صورت گرفته است که به نسب مشابه سال گذشته حدود چهار درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه آمار طلاق در استان نیز افزایش داشته، بیان کرد: 491 فقره طلاق نیز در استان در سال جاری رخ داده است که به نسبت مشابه سال گذشته، با دو مورد افزایش مواجه بودیم.

انتهای پیام
captcha