حجتالاسلام مهدی گرجی، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان، در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص شرایط لازم برای یک تبلیغ کارآمد، اظهار کرد: اثرگذاری تبلیغ در وهله اول به شخصیت مبلغ برمیگردد. یک شخصیت خودساخته و فرهیخته که از روشهای گوناگون ابلاغ پیام اعم از روشهای گفتاری، رسانهای و عملی استفاده میکند، مسلما موفقتر خواهد بود. مبلغ علاوه بر روشهای شفاهی، در حوزه عمل نیز باید الگو و نمونه باشد.
وی افزود: اصل دوم در تبلیغ، توجه به کسانی است که میخواهیم برای آنها تبلیغ انجام دهیم. در واقع، شناخت مخاطب، مقتضیات زمان و شرایط مکان، از اصول اساسی تبلیغ محسوب میشود. پیامبر اکرم(ص) که اولین مبلغ اسلام بود، یک دوره خودسازی و ارتباط با خدا را تجربه کرد و با آگاهی از منطقهای که در آن متولد و بزرگ شده بود، موفق شد آن جمعیت را به طرف خدا به حرکت درآورد.
مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان بیان کرد: شبکههای اجتماعی به تعبیر مقام معظم رهبری، فرصتی عالی برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم معارف دینی را لحظه به لحظه و در ساعات مختلف، به زبان نسل جوان و مردم در فضای عمومی اینترنت در اختیار آنها قرار دهیم. البته این کار باید هنرمندانه، بلیغ، فصیح و به دور از استرس و کلمات مغلق انجام شود تا بتوانیم دین را بدون پیرایه به افراد معرفی کنیم. هر چیزی آفتی دارد، شبکههای اجتماعی و فضای مجازی نیز به دریایی میمانند که هم کوسه دارد و هم ماهی قزلآلا و خاویار و در عین حال که باید از این فرصت استفاده کرد، مراقب آسیبهای آن نیز باید بود.
حجتالاسلام گرجی تصریح کرد: استفاده بیش از حد از روشهای گفتاری قبل از اینکه عمل صورت بگیرد، فقدان روش تربیتی و تبلیغی درست، رویکرد عامیانه به تبلیغ، سرزنش، پرخاشگری و تندخویی، از عواملی است که به تبلیغ آسیب میزند.
وی ادامه داد: کارهای بزرگی در زمینه تبلیغ در کشور ما انجام شده است، ولی تا نقطه مطلوب و آنچه مورد انتظار دین است، فاصله زیادی داریم و باید تلاش خودمان را مضاعف کنیم. قرآن در آیه 125 سوره نحل میفرماید: «ادْعُ إِلَی سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ...؛ (ای رسول ما خلق را) به حکمت (و برهان) و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن». در واقع باید حکیمانه، دلسوزانه و با منطق قوی وارد این میدان شویم.
انتهای پیام