درس‌آموزی از حکمت‌های نهج‌البلاغه / حرکت در خط عدالت و حقیقت
کد خبر: 3883580
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳

درس‌آموزی از حکمت‌های نهج‌البلاغه / حرکت در خط عدالت و حقیقت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور با تأکید بر اینکه مسئولان در خط عدالت و حقیقت حرکت کنند، گفت: درس‌هایی که مسئولان باید از حضرت علی(ع) فرا بگیرند این است که نهج‌البلاغه را فرا گرفته و آنچه مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی است را نصب‌العین خود قرار دهند.

درس‌آموزی از حکمت‌های نهج‌البلاغه / حرکت در خط عدالت و حقیقتحجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، استاد حوزه علمیه و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ ضمن تبریک خجسته زادروز امیر اهل ایمان و پیشوای پارسایان، مولود کعبه، حضرت علی بن ابیطالب(ع)، گفت: ماه رجب نویدبخش بوی خوش ولایت، ولادت و رسالت است؛ ماهی که با عید مبعث پیامبر اکرم(ص) در 27 رجب، میلاد پرشکوه حضرت علی(ع) در 13 رجب، ولادت امام محمد باقر(ع)، ولادت امام جواد(ع)، و شهادت امام هادی(ع) و رحلت جانگداز بزرگ بانوی کربلا حضرت زینب(س) پیوند خورده است.


وی بیان کرد: در حالی زادروز مولای متقیان و امام عارفان را گرامی می‌داریم که کشور ما و دیگر کشورها گرفتار ویروس اپیدمیک کرونا بوده و سوگوار عزیزان خود هستیم، ولی ما با توسل به پیشوای معصوم خود و با راهکاری که حضرت علی(ع) به ما نشان داده‌اند از این نگرانی رها می‌شویم و دوباره باذن الهی و مشیت خداوند به بهار زندگی و لحظه‌های شادی‌آفرینش می‌رسیم.


این کارشناس دینی افزود: مرحوم آیت‌الله سیداحمد خوانساری در سخنانی ‌فرمودند که در دوران ما وبا فراگیر شد که افراد زیادی فوت شدند، ولی خانواده ما و بعضی از افرادی که «قُلْ لَنْ يُصِيبَنا» را می‌خواندند از این بلا محفوظ ماندند. لذا، به تمام دوستان خواندن «قُلْ لَنْ يُصِيبَنا» را تأکید می‌کنیم که از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است.


وی اظهار کرد: برای رفع حوادث به‌خصوص بیماری‌های واگیردار خواندن آیات 51 سوره مبارکه توبه، 107 سوره مبارکه یونس، 6 سوره مبارکه هود، 60 سوره مبارکه عنکبوت، 2 سوره مبارکه فاطر و 38 سوره مبارکه زمر بعد از نماز صبح سفارش شده است.

 

انتخاب نام نیک برای فرزندان


امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان در پاسخ به این سؤال که چه توصیه‌ای به خانواده‌ها جهت نام‌گذاری پسرها به نام حضرت علی(ع) دارید؟ با اشاره به حکمت 399 نهج‌البلاغه که به موضوع حقوق متقابل پدر و فرزند است، گفت: به فرموده حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه، یکی ازحقوق فرزندان بر پدر و مادر «أن يُحَسِّنَ اِسمَهُ» یعنی نام نیک نهادن بر فرزند است و چه زیباست نامی را بر فرزندان خود برگزینیم که ازنظر معنا، محتوا و جایگاه از برترین‌ها باشد.


این استاد حوزه علمیه ادامه داد: چه نیکوست نام فرزندان خود را از قهرمانان دینی و اعتقادی خود همچون حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع)، امام حسن و حسین(ع) و دیگر ائمه(ع) انتخاب کنیم که البته نام‌های زیبای خداوند که در قرآن آمده است در مرتبه نخست قرار دارد.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به درس‌آموزی مسئولان از حضرت علی(ع)، اظهار کرد: درس‌هایی که مسئولان باید از حضرت علی(ع) فرا بگیرند این است که نهج‌البلاغه حضرت را فرا گرفته و آنچه مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی است، نصب‌العین خود قرار دهند؛ همانند عهدنامه مالک اشتر و دیگر آموزه‌های زندگی‌ساز و سعادت‌آفرین آن حضرت.

 

مسئولان در خط عدالت و حقیقت حرکت کنند


حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور با تأکید بر اینکه مسئولان در خط عدالت و حقیقت حرکت کنند، افزود: حضرت علی(ع) خود قربانی عدالت شدند و به قول جورج جرداق «قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ؛ علی(ع) در محراب عبادت خویش قربانی عدالتش شد.» اگر مسئولان ما نمی‌توانند در این مسیر حرکت کنند و یا ناتوان هستند کارها را به کسانی بسپارند که آمادگی بیشتری دارند.
وی در پاسخ به اینکه برای توسل به امام علی(ع) چه کار باید کرد؟ گفت: در شب میلاد امام علی(ع) این دعا را فراوان تلاوت کنید «اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِرُوحِ عَلِیّ ابنِ اَبیطالِبٍ الَّذی ما اَشْرَکَ بِاللهِ طَرْفَهَ عَیْنً اَنْ تَقْضِیَ حاجَتی.»


استاد سطوح عالی حوزه علمیه در پاسخ به اینکه چگونه شیعه حقیقی امام علی(ع) باشیم؟ بیان کرد: شیعه حقیقی کسی است که پیرو راستین حضرت امیرالمؤمنین(ع) و فرزندان آن حضرت بوده و لحظه لحظه‌های زیستن او با الگو گرفتن از آن حضرت همراه باشد و اندیشه‌ها، نگرش‌ها، آرمان‌ها، گفتارها و رفتارهای او علوی باشد.


وی در پایان یادآور شد: میلاد حضرت امیر(ع) با بزرگداشت مقام پدر همراه است و این روز را به همه پدران تبریک می‌گوییم و برای پدران آسمانی طلب آمرزش دارم.


علیرضا برومند

انتهای پیام
captcha