حضور 930 نفر در مسابقات سراسری قرآن/ آغاز مرحله دوم از 6 مهرماه
کد خبر: 3832121
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی:

حضور 930 نفر در مسابقات سراسری قرآن/ آغاز مرحله دوم از 6 مهرماه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور 529 نفر از آقایان و 401 نفر از بانوان در مرحله مقدماتی کشوری مسابقات قرآن اوقاف خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ برنامه زنده «افق» رادیو قرآن شنبه، 12 مردادماه، به موضوع بررسی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت.
این برنامه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و اجرای جواد نصیری، مجری‌کارشناس برنامه، پخش شد. وی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: از سال گذشته، طبق تصمیمی که در رابطه با تشکیل بنیاد مسابقات قرآن اتخاذ شد، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات و مجموعه بالادستی بنیاد مسابقات، تمشیت سیاست‌گذاری اصلی را دارد و عملیات اجرایی مسابقات نیز با بنیاد مسابقات است.

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مأموریت‌های دیگری مانند توسعه موقوفات قرآنی، ساماندهی چاپ مصحف شریف، ساماندهی امور مؤسسات قرآنی و ... را نیز دارد که به خاطر مشغله‌های مسابقات که در طول سال همواره جاری و ساری است، فرصت پرداخته شدن به این موضوعات بسیار کم بوده است.

مقنی ادامه داد: مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مأموریت‌های دیگری مانند توسعه موقوفات قرآنی، ساماندهی چاپ مصحف شریف، ساماندهی امور مؤسسات قرآنی و ... را نیز دارد که به خاطر مشغله‌های مسابقات که در طول سال همواره جاری و ساری است، فرصت پرداخته شدن به این موضوعات بسیار کم بود که با أخذ این تصمیم و ایجاد بنیاد مسابقات، مجموعه مرکز امور قرآنی توانسته است تا به مأموریت‌های دیگر خود نیز پرداخته و بحث وقف و چاپ مصحف و رسیدگی به امور مؤسسات را به جد پیگیری کند.
رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: همچنین بحث ستاد حفظ سازمان اوقاف و امور خیریه، حمایت از مؤسسات و مراکز قرآنی و ... نیز جزء زیرمجموعه‌های مرکز امور قرآنی سازمان است که با ایجاد بنیاد مسابقات، به این موضوع نیز به خوبی پرداخته می‌شود. اجرای نیات قرآنی بحث جدی بود که بر زمین مانده بود و پس از اینکه بنیاد مسابقات تأسیس شد، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف فرصت پیدا کرد تا به این امور به صورت خیلی محسوس بپردازد.

مسابقات قرآنی ایران مخاطب خاص دارد
مقنی تصریح کرد: مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران از مرحله شهرستانی آغاز می‌شود که در همین راستا فراخوان و ثبت نام چهل و دومین دوره مسابقات در مرحله شهرستانی از بهمن‌ماه سال 97 اعلام شد و این مرحله در فروردین و اردیبهشت سال 98 برگزار شد. همچنین، مرحله استانی مسابقات نیز طی تیرماه سال جاری به مدت یک ماه در تمامی استان‌های کشور برگزار شد.
وی با بیان اینکه در این راستا شیوه‌نامه‌هایی از قبل برای استان‌ها مشخص و ارسال شده بود و مسابقات در رشته‌های حفظ 5، 10، 15، 20 جزء و کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، دعاخوانی، همسرایی و همخوانی و بخش معارفی برگزار می‌شود، افزود: همچنین مرحله کشوری مسابقات این دوره نیز از روز دهم مردادماه و در بخش مقدماتی آغاز شده و در حال برگزاری است.

مرحله مقدماتی مسابقات کشوری به صورت ضبط استودیویی انجام می‌شود که در قالب 40 قسمت برنامه از روز 20 مردادماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

مقنی با اشاره به اینکه با توجه به آسیب‌شناسی انجام شده و در نظر گرفتن شیوه جدید برای مسابقات، قرار بر این شد تا مسابقات مرحله کشوری در دو بخش مقدماتی و فینال برگزار شود، اظهار کرد: مرحله مقدماتی مسابقات کشوری به صورت ضبط استودیویی انجام می‌شود که در قالب 40 قسمت برنامه از روز 20 مردادماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برگزاری مسابقات در این شیوه جدید اهداف زیادی داشت و البته مورد استقبال نیز قرار گرفت. سال‌های گذشته مسابقات به صورت خیلی متراکم و طولانی برگزار می‌شد و آسیب‌های زیادی نیز داشت که در این راستا تصمیم بر این شد که با اجرای شیوه جدید، علاوه بر اینکه سطح فنی و کیفی مسابقات ارتقا پیدا کرد، تلاوت‌های متسابقان نیز دیده شد که با بکارگیری این روش، شرکت‌کنندگان در این مرحله از مسابقات دیده و معرفی می‌شوند.
مقنی بیان کرد: مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، مسابقاتی از نوع قهرمانی است و مخاطبان خود را دارد و متأسفانه خیلی عمومی نیست. اینکه بگوییم سال‌های گذشته، عموم مردم در صحنه مسابقات حاضر می‌شدند، به نظر بنده این‌طور نیست و اگر جمعیتی نیز در صحن مسابقات حاضر می‌شد، به صورت هدایت شده آمده بودند. البته این امر تقصیر مردم نیست، بلکه مدیران باید در این زمینه تلاش کرده و فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.

تغییر آیین‌نامه در بحث اعتراض/ جنبه آموزشی اعتراضات
وی با بیان اینکه در شیوه جدید که از سال قبل اجرایی شده است، بسیاری از آسیب‌ها در نظر گرفته شده و سعی در رفع آن‌ها شده است، گفت: در گذشته، مرحله مقدماتی مسابقات در یک اتاق برگزار می‌شد و در واقع مرحله تست و ارزیابی بود و تنها در مرحله نیمه‌نهایی بود که متسابقان در سالن اجرا می‌کردند. امروز مرحله مقدماتی به صورت استودیویی برگزار می‌شود که باعث می‌شود تا متسابقان دیده شوند و تلاوت‌هایشان نیز توسط اساتید تحلیل شود.
وی با اشاره به اینکه در شیوه جدید کارنامه شرکت‌کنندگان نیز در اختیار ایشان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اجرای شیوه جدید در مسابقات، بار آموزشی دارد و طبق آن حتی متسابقان می‌توانند به نمرات و امتیازات خود نیز اعتراض کنند. در سال‌های قبل مرحله کشوری چنان متراکم برگزار می‌شد که فرصت اعتراض برای کسی مهیا نبود، ولی امروز طبق شیوه جدید اگر شخصی اعتراضی داشته باشد، تلاوت وی بازبینی شده و وی پس از بررسی، در جریان جزئیات نمرات خود قرار می‌گیرد که این مورد جنبه آموزشی نیز دارد.

ممکن است برخی قاریان تلاوت مجلسی خیلی خوبی ارائه دهند، ولی در مسابقات نتوانند برنامه خیلی خوبی ارائه دهند که این مسئله از جهتی مثبت و از جهتی نیز منفی است.

رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در ابطه با راهکارهایی که می‌توان برای ازدیاد جمعیت و استقبال فراوان از مسابقات در نظر گرفت نیز تصریح کرد: اداره تبلیغ و ترویج مرکز امور قرآنی اوقاف طرح‌های خوبی در این رابطه مد نظر دارد که به ویژه در حوزه عمومی با برگزاری مسابقات عمومی قرآن کریم باعث ایجاد انگیزه و جذب مخاطب فراوان خواهد شد. همچنین، در حوزه متسابقان نیز بنیاد مسابقات در حال بررسی برای درنظر گرفتن تمهیدات بیشتر یا افزودن رشته‌هایی است که موجب جذب مخاطبان می‌شود.
مقنی با اشاره به اینکه آئین‌نامه مسابقات در جمهوری اسلامی ایران به صورت بسیار خط‌کشی شده معین شده است، افزود: لذا ممکن است برخی قاریان تلاوت مجلسی خیلی خوبی ارائه دهند، ولی در مسابقات نتوانند برنامه خیلی خوبی ارائه دهند که این مسئله از جهتی مثبت و از جهتی نیز منفی است. البته این موضوع نیز در حال بازبینی و بررسی است و دوستان و عزیزان قرآنی نیز می‌توانند نظرات خود در این رابطه را بیان کنند.

جدول پخش برنامه‌ها هنوز مشخص نیست
رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با نحوه پخش مسابقات نیز بیان کرد: در مسابقات امسال از همین الان فایل‌های صوتی را در اختیار رادیو قرآن قرار می‌دهیم. البته جدول پخش برنامه‌ها در این زمینه هنوز مشخص نیست که این مورد نیز طی هفته جاری به سرانجام می‌رسد.
مقنی با بیان اینکه پخش مسابقات از شبکه قرآن و معارف سیما نیز طی تفاهمی که داشتیم، از روز 20 مردادماه آغاز می‌شود، افزود: مجموعه راه‌یافتگان به مرحله کشوری مسابقات در بخش آقایان و در رشته‌های آوایی و معارفی تعداد 529 نفر است که 400 نفر از ایشان در بخش آوایی و مابقی در بخش معارفی رقابت می‌کنند.

در مسابقات امسال از همین الان فایل‌های صوتی را در اختیار رادیو قرآن قرار می‌دهیم. البته جدول پخش برنامه‌ها در این زمینه هنوز مشخص نیست که این مورد نیز طی هفته جاری به سرانجام می‌رسد.

رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: همچنین، تعداد 401 نفر نیز در بخش بانوان به مرحله کشوری راه یافته‌اند که مسابقات رشته‌های همسرایی و دعاخوانی 12 و 13 شهریورماه در قم و بقیه رشته‌های این بخش نیز از 12 تا 19 مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود. همچنین مرحله نهایی بخش آقایان نیز از 6 تا 11 مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود.
مقنی در رابطه با مسابقات بخش معارفی نیز بیان کرد: مرحله اول این بخش روز 9 اسفندماه سال گذشته و مرحله استانی آن نیز روز 20 تیرماه سال جاری برگزار شد. در ادامه نیز مرحله مقدماتی کشوری، نیمه‌نهایی و نهایی این بخش نیز برگزار می‌شود که بخش مقدماتی به صورت کتبی و بخش‌های نیمه‌نهایی و نهایی نیز به صورت استودیویی و رسانه‌ای برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha