برخی موسیقی‌ها موجب قساوت قلب می‌شود/ وجود غنا در موسیقی‌های صداوسیما
کد خبر: 3829487
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
آیت‌الله شب‌زنده‌دار:

برخی موسیقی‌ها موجب قساوت قلب می‌شود/ وجود غنا در موسیقی‌های صداوسیما

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه برخی موسیقی‌های صداوسیما حرام است، گفت: اگر نفس انسان به صداهای حرام و شبهه‌ناک عادت کند، موجب قساوت دل می‌شود و لذت مناجات و خلوت با خدا را از انسان می‌گیرد.

برخی موسیقی‌ها موجب قساوت قلب می‌شود/ غنابودن برخی موسیقی‌های صدا و سیمابه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان، امروز، اول مردادماه، در مراسم معرفی درسنامه غنا و موسیقی از مجموعه دروس رهبر معظم انقلاب اسلامی که در مرکز جامع علوم اسلامی (مؤسسه ولی امر) قم برگزار شد، گفت: روایتی از سوی مرحوم کلینی بیان شده که براساس آن پیامبر(ص) در پاسخ به سؤالی که علم چیست، مراتبی را بیان فرمودند که بسیار حائز اهمیت است. از جمله اینکه وظیفه انسان در مورد علم‌آموزی و بعد از آن چیست؟

وی افزود: در این روایت انصات و سکوت اولین مرحله است که متأسفانه امروز شاهدیم در کلاس‌های درس حوزه، برخی تمرکز حواسشان به تمام و کمال به مطلب استاد، بحث و درس نیست و حواس خود و دیگران را منحرف می‌کنند.

شب‌زنده‌دار با اشاره به خاطرات مقام معظم رهبری از حضورشان در دروس آیت‌الله بروجردی، بیان کرد: ایشان می‌گفتند که همیشه زودتر از موعد به دروس ایشان می‌رفتم تا ردیف جلو بنشینم که هم حواسم جمع‌تر باشد و هم صدای ایشان را بهتر بشنوم. در کنار بنده نیز افرادی مانند لطف‌الله و علی صافی گلپایگانی بودند.

به ذهن‌سپاری دروس؛ سنت رو به افول

وی با بیان اینکه براساس روایت، انصات نخستین تأکید پیامبر(ص) در راه تحصیل علم است، افزود: استماع و خوب شنیدن دومین مرحله در کسب علم است؛ همچنین متأسفانه سنت حسنه و کهن حفظ مطالب که سبب استحضار ذهن است، در حال کمرنگ شدن است. بزرگان ما مطالب علمی در قالب نظم و نثر به ذهن می‌سپردند، ولی امروز برخی آن را زیر سؤال می‌برند و ضدارزش تلقی می‌کنند که این کار اشتباه است.

تأسف رهبری از حفظ نکردن کل قرآن در نوجوانی

شب‌زنده‌دار با بیان اینکه حفظ مطالب در نظام فعلی حوزه مظلوم بلکه ضدارزش تلقی شده است و نتائج آن را می‌بینیم، تصریح کرد: رهبری می‌فرمودند که وقتی یک صفحه قرآن را می‌خواندم خیلی زود حفظ می‌کردم، ولی مع‌الأسف کسی بنده را تشویق نکرد که در نوجوانی و جوانی بتوانم کل قرآن را حفظ کنم، با اینکه ایشان تسلط بسیار خوبی بر آیات دارند و در دوره رهبریشان، 12 جزء را حفظ کردند، ولی باز افسوس می‌خوردند که چرا همه قرآن را حفظ نکرده‌ام.

این استاد اخلاق حوزه خطاب به طلاب جوان تأکید کرد: دوره نوجوانی و جوانی را مغتنم بشمارید و به حفظ قرآن بپردازید، زیرا منبع نورانی عظیمی است که همیشه همراه انسان است و موجب نورانیت ذهن، فکر و قلب انسان خواهد شد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه براساس روایات عالم بی‌عمل مانند شجر بی‌ثمر است، بیان کرد: انتشار علم بعد از انصات و استماع مرحله بعدی است که در این روایت بیان شده است؛ در روایات داریم که نشر علم زکات علم است.

علم فقه موجب نورانیت انسان است

این استاد حوزه با بیان اینکه پیامبر(ص) بر عمل کردن به علم و نشر آن تأکید فرموده‌اند، با اشاره به اینکه فقه هم ارزش موضوعی و هم نورانیت و برکت دارد، تصریح کرد: فعالیت علمی در زمینه فقه یکی از توفیقات الهی است و سبب جلا و صفای انسان می‌شود، به شرط آنکه برای خدا باشد و با قصد قربت صورت بگیرد؛ اهل بیت(ع) کسی را که به معنای عام و خاص فقیه شود و مطالب ایشان را زنده نگه دارد و احیا کند، دوست دارند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با اشاره به آثار و برکات کتب فقهی، اظهار کرد: مثلاً معروف است که کسی که «شرائع الإسلام» را از اول تا انتها بخواند حج نصیب او خواهد شد، یا «الدرة النجفیة» مرحوم بحرالعلوم را حفظ کند آثار معنوی دارد و سبب موفقیت‌هایی برای انسان خواهد شد.  

توصیه آیت‌الله بهجت به رهبر انقلاب

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بیان کردند که در دوره‌ای قصد کردند که درس گفتن را کنار بگذارند، ولی آیت‌الله بهجت گفتند که به ایشان بفرمایید درس را به هیچ وجه کنار نگذارند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری با وجود مشغله‌های فراوان هر شب یکی از سوره‌های قرآن را که ظاهراً واقعه باشد به نیت آیت‌الله بهجت می‌خوانند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار خطاب به طلاب و فضلای حاضر تصریح کرد: ارتباط با فقه رائج را حفظ کنید و حتی اگر وارد مباحث فقه تخصصی هم شدید باز فقه رایج را کنار نگذارید. مسئله‌ای که بزرگان به ما تأکید فرموده‌اند آن است که فقه را کنار نگذارید.

وی با اشاره به اهمیت تقریرات و نوشتن بیان کرد: یکی از ارکان موفقیت طلبه این است که تقریرنویسی داشته باشد، زیرا مکمل آموزش است؛ تقریر اصلی آن است که مطالب را از استاد بگیریم و تحلیل و ادله را بررسی کنیم. این کار مقرر را در فهم زوایای مطلب به وقوف و تسلط می‌رساند و مقرر می‌تواند استدلال بیاورد.

موسیقی حرام لذت مناجات را می‌گیرد

شب‌زنده‌دار همچنین با بیان اینکه اگر نفس انسان به صداهای حرام و شبهه‌ناک عادت کند موجب قساوت دل می‌شود و لذت مناجات و خلوت با خدا را از انسان می‌گیرد، اظهار کرد: حواسمان باشد که شیطان ما را گول نزند؛ صداوسیمای ما موسیقی‌ را پخش می‌کند که حتماً برخی از آن‌ها جائز هم نیست و مقام معظم رهبری هم می‌فرمودند من هر هفته تذکر می‌دهم.

وی تأکید کرد: عمامه برای اسلام و حضرت بقیةالله(عج) است و کسی که ملبس به این لباس شد باید حرمت آن را حفظ کند؛ وقتی طلبه شدیم همه حلال‌ها را هم نباید انجام دهیم و باید دنبال لذات معنوی بالا، صفا و جلای قلب باشیم.

انتهای پیام

captcha