آغاز مرمت مسجد تاریخی «پنجه‌علی» در قزوین
کد خبر: 3829455
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰

آغاز مرمت مسجد تاریخی «پنجه‌علی» در قزوین

گروه اجتماعی ــ معاون میراث فرهنگی استان قزوین خبر داد: ساماندهی و مرمت مسجد «پنجه‌علی واقع» در خیابان پیغمبریه به همت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین آغاز شد.

ساماندهی و مرمت مسجد تاریخی «پنجه‌علی» در قزوین آغاز شد

امیر ارجمند، معاون میراث فرهنگی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اعلام خبر آغاز مرمت مسجد تاریخی «پنجه‌علی»، اظهار کرد: این مرمت و ساماندهی در راستای حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی، مذهبی در حال انجام است.

وی افزود: پروژه مسجد پنجه علی واقع در خیابان پیغمبریه از آثار ارزشمند مربوط به دوره صفوی و از جمله مساجد کهن شهر قزوین به شمار می‌رود که به دلیل پیشینه تاریخی و لزوم حفاظت و نگهداری از این اثر تاریخی ــ مذهبی طرح ساماندهی و مرمت آن از اواسط تیرماه سال جاری در دستور کار تیم مرمت این اداره کل قرار گرفت.

ارجمند با اشاره به روند مرمت این بنای تاریخی بیان کرد: در این مرحله از پروژه مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی پنجه علی بامسازی بنا شامل برداشت ایزوگام قبلی، خاک‌برداری و دوغاب ریزی، شیب بندی و عایق‌کاری بام تحت نظارت کارشناسان مرمت در حال انجام است.

به گزارش ایکنا، مسجد پنجه علی در خیابان پیغمبریه قزوین واقع شده و در تاریخ ۱۱/۵/۱۳۸۴ به شماره ۱۲۶۰۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مسجد که در دوره صفوی به‌عنوان عبادتگاه اهل حرم شناخته شده به‌وسیله نقبی به دولت‌خانه راه داشته است. ستون‌های مرمرین، طاق‌های استوار آجری، و محراب کاشی با خط ثلث نفیس تشخیص ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند.

انتهای پیام

captcha