تأثیر آموزش عملی صفات قرآنی در مدارس ابتدایی
کد خبر: 3829361
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

تأثیر آموزش عملی صفات قرآنی در مدارس ابتدایی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دکترای تخصصی الهیات شاخه علوم قرآن و حدیث و معلم مقطع ابتدایی از استان البرز گفت: با تجربه تدریس که در مدارس ابتدایی دارم، تأثیر آموزش عملی صفات قرآنی باید ریشه‌ای و از مدارس ابتدایی آغاز شود.

تأثیر آموزش عملی صفات قرآنی در مدارس ابتداییمهری طاهر، دکترای تخصصی الهیات شاخه علوم قرآن و حدیث و معلم مقطع ابتدایی و نفر برتر رشته احکام در چهارمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان سراسر کشور از استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص نقش معلمان فعال در حوزه‌های قرآن، معارف و احکام و تأثیر آن بر تربیت دانش‌آموزان بیان کرد: دغدغه من، دانش‌آموزان ابتدایی هستند. باید ابتدایی و دانش‌آموزان ابتدایی را دریابیم.

وی گفت: اگر بخواهیم دانش‌آموزان ما با مشکل معارف قرآنی مواجه نشوند و جامعه سالم و قرآنی داشته باشیم، معلمان مقطع ابتدایی باید در 6 سال اول که دانش‌آموزان دختر و پسر تحصیل را در مدرسه آغاز می‌کنند، صفات قرآنی و معارف اهل بیت(ع) را با عمل خودمان به دانش‌آموزان آموزش دهیم.

این معلم فعال قرآنی اظهار کرد: من دوسال تجربه تدریس در یکی از مدارس ایرانی در کشور کویت را داشتم که به دلیل ارزیابی کیفیت کاری از سوی نهادهای مسئول این مدت خدمت، به سه سال تمدید شد و در آنجا نیز با توجه به اینکه مدارس در سطح راهنمایی و دبیرستان هم بود اما من بنا را گذاشتم به حضور در مدرسه ابتدایی نور دانش کویت؛ چرا که معتقدم تاثیرگزاری همه آموزش‌ها از همان مقطع ابتدایی آغاز می‌شود.

طاهر اضافه کرد: برخی بر من خرده گرفته و می‌گویند: «چرا با مدرک دکترا استاد دانشگاه نمی‌شوی؟» اما اعتقاد قلبی من این است که اگر می‌خواهیم جامعه سالم و قرآنی داشته باشیم، باید آموزش را از مدارس ابتدایی آغاز کنیم.

وی افزود: کودک باید بخشش و گذشت، احترام به پدر و مادر، پاکیزگی و نظافت، ادب و تربیت را که همه برگزیده از کلام قرآن و اهل‌ بیت(ع) است را فرا گیرد. همچنین این آموزه‌های دینی را در قالب گفتارهای قابل درک و فهم برای دانش‌آموزان ابتدایی تبیین کرد تا از همان کودکی این آموزه‌های دینی در ضمیر آنان نهادینه شود.

نقش مهم فرهنگیان در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب

این معلم فعال در حوزه قرآن در خصوص نقش فرهنگیان در پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب ابراز کرد: نقش اول و اصلی در پیشبرد این اهداف را فرهنگیان دارند. اگر یک معلم صرفاً تمام کارش را برای آموزش و تربیت دانش‌آموزان بگذارد، فارغ از این تفکر که خانواده هم باید نقشی در این خصوص ایفا کنند و از طرفی والدین هم تنها به آموزش و پرورش در مدارس اکتفا نکنند، مسلم است که در این بین، تربیتی که دانش‌آموز می‌شود یک تربیت جامع و کامل خواهد بود.

وی ابراز کرد: این نوع نگرش بین معلمان و والدین دانش‌آموزان را بهتر به‌سوی اهداف عالی اسلامی رهنمون خواهد کرد و نمود آن در آینده جامعه پدیدار خواهد شد.

عدم امنیت شغلی معلمان حق‌التدریس

طاهر در خصوص مشکلات جامعه فرهنگیان افزود: در استان، شهرستان و ناحیه‌ای که مشغول به خدمت هستم و ارتباطی که با فرهنگیان سایر استان‌ها دارم در زمینه حقوقی و صنفی مشکلات فرهنگیان زیاد است که از آن جمله می‌توان به مشکل عمده معلمان حق‌التدریس اشاره کرد که به دلیل عدم امنیت شغلی مشغله زیادی دارند.

وی ضمن ابراز امیدواری از به وجود آمدن انقلابی برای حل مشکلات حقوقی و صنفی فرهنگیان، بیان کرد: اگر مسئولان معلمان را از لحاظ حقوقی دریابند و به آنان امنیت خاطر در خصوص شغلشان بدهند، مسلم است که دیگر برای دغدغه کسر حقوق به‌دنبال شغل دیگری برای تأمین معاش خانواده نباشد؛ لذا با ذهنی آزاد، بهتر در امر تربیت و آموزش فرزندان این مرز و بوم تلاش خواهند کرد.

انتهای پیام

captcha