برخورد تشریفاتی با برنامه‌های قرآنی، ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد
کد خبر: 3828409
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

برخورد تشریفاتی با برنامه‌های قرآنی، ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد

حجت‌الاسلام نوری با بیا‌ن‌اینکه برخورد تشریفاتی با محافل و برنامه‌های قرآنی در مساجد، ذائقه‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: مسجد باید پایگاه نشر معارف قرآن باشد، مساجد در مناطق حلقه‌های قرآنی تشکیل دهند و در کنار قرائت به تفسیر و مفاهیم هم بپردازند.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: حجت الاسلام «نوری» بر لزوم تقویت جلسات قرآنی مساجد تاکید و اظهار کرد: در صورتی که حضور جوانان و نوجوانان را در مساجد تقویت کنیم، محافل قرآنی مساجد هم با حضور قاریان جوان پررونق می شود.

این کارشناس مذهبی با ابراز تاسف از اینکه امروز مخاطب برخی از مساجد تنها سالخوردگان است، افزود: لازم است، در کنار قرائت قرآن توسط قاری جوان، زمینه تفسیر قرآن توسط روحانی و عالم متخصص فراهم شود، تا تفاسیر برای جوانان کاربردی و مورد استفاده در زندگی روزمره شان شود.

امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) شهرک نفت به دلایل کمرنگ شدن جلسات قرآنی در مساجد اشاره و تصریح کرد: متاسفانه، بسیاری از مساجد به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن روبرو هستند، امکان برپایی جلسات قرآنی و یا محافل قرآنی را ندارند، علاوه بر این، جلسات قرآن کریم در برخی مساجد هم به شکل تشریفاتی برگزار می شود.

حجت الاسلام نوری ادامه داد: وقتی برای برگزاری یک محفل قرآنی و یا مداحی در مسجد تشریفاتی عمل می کنیم، همین موجب می شود که ذائقه ها تغییر کند و برای دعوت از یک استاد برجسته و مطرح مجبوریم، هزینه های هنگفتی صرف کنیم در حالی چنین روش هایی کارساز نیست برخی از مساجد به دلیل مشکلات اقتصادی نمی توانند چنین هزینه هایی را برای دعوت استاد خرج کنند.

وی با بیان اینکه مساجد باید پایگاه بسیج و دفاع از نظام باشند، تاکید کرد: مسجد تنها پایگاه اجرای برنامه های عزاداری و برنامه های معمولی نیست، بلکه پایگاه نشر فرهنگ قرآنی است، چرا که اگر قرآن محوری در مساجد و دیگر مراکز مورد توجه باشد، بسیار از مشکلات حل و فصل می شود.

امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) شهرک نفت با اشاره به نبود بانک اطلاعات استادان قرآنی در مساجد، ابراز کرد: وقتی مسجدی می خواهد جلسه و یا محفل قرآنی برگزار کند، نمی داند که از کدام استاد و چهره قرآنی برای حضور دعوت کند. از طرفی سامانه جامعی اطلاعاتی از استادان قرآنی و اینکه در کدام منطقه ساکن و یا اینکه کدام مسجد به محل سکونت آنها نزدیک است، وجود ندارد، تا برای فعالیت های قرآنی در مساجد نزدیک سکونتشان در دسترس باشند.

 وی اضافه کرد: البته برگزاری محافل قرآنی پررونق باید از استاندارهای بین المللی برخوردار باشد و لازم است چارچوب خاصی برای این محافل تعریف شود.

این کارشناس مذهبی بر لزوم برگزاری جلسات قرآنی مساجد با مشارکت نهادها و دستگاه های مختلف تاکید کرد و گفت: تعریف مشوق های حمایتی نیز در رونق و تقویت این جلسات می تواند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد. از طرفی ضرورت دارد که در هر منطقه ای هرچند مسجد یک حلقه قرآنی تشکیل دهند و در هر حلقه رشته های مختلف تفسیر، تلاوت، تدبر تدریس و تیم تدارکاتی تشکیل شود، تا برنامه ها به نحو احسن پیش رود.

وی با بیان اینکه عظمت قرآن کریم نباید سطحی گرفته شود، خاطرنشان کرد: قرآن محوری باید در فعالیت های مساجد پررنگ شود، به همین جهت با همکاری ائمه جماعات لازم است، در کنار آموزش های حضوری، دوره های مجازی نیز راه اندازی شود و مفسران متخصص دعوت و به کار گرفته شوند. مدیریت، عقلانیت و برنامه ریزی باید در انجام چنین فعالیت هایی در مساجد مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha