اتحادیه تشکل‌های قرآنی مرجع صدور مجوز مهد و پیش‌دبستانی برای مؤسسات شود
کد خبر: 3825755
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
محمدی پیشنهاد داد:

اتحادیه تشکل‌های قرآنی مرجع صدور مجوز مهد و پیش‌دبستانی برای مؤسسات شود

گروه مؤسسات قرآنی ــ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور پیشنهاد کرد: این اتحادیه مرجع صدور مجوز مهد و پیش‌دبستانی برای مؤسسات قرآنی کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی «چالش‌های پیش روی مؤسسات در زمینه صدور مجوز مهد و پیش‌دبستانی قرآنی» از ساعت 10 صبح امروز، سه‌شنبه، 18 تیرماه، با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور؛ نسرین زادمهر، مدیرعامل مؤسسه قرآنی شکوفه‌های انتظار و حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی شریعت نور، در محل سالن نشست‌های اتحادیه قرآن و عترت کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی حسن محمدی،‌ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام دهه کرامت و ولادت حضرت ثامن‌الحجج علی بن‌موسی‌الرضا(ع)، با بیان اینکه مؤسسات قرآنی امروز به دلایل متعددی به فعالیت‌های حوزه کودک روی آورده‌اند، اظهار کرد: یکی از دلایل این امر هزینه‌های فرهنگی کودکان است که در سبد خانوار ایرانی وجود داشته و دارد و این موضوع همواره برای خانواده‌های ما مهم و اساسی بوده است.

هزینه‌های فرهنگی کودکان در سبد خانوار

محمدی ادامه داد: همچنین، مشکلات مالی اخیر مؤسسات قرآنی و عدم حمایت مالی از آن‌ها نیز در این باره مزید بر علت شده که مؤسسات قرآنی کشور به این سمت روی آورند تا بتوانند با دریافت مبالغی که برای ثبت‌نام کودکان دریافت می‌کنند، هزینه‌های خود را از این طریق تأمین کنند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه بالغ بر 70 درصد از مؤسسات قرآنی درگیر آموزش کودکان در دوره‌های مهد و پیش‌دبستانی هستند، تصریح کرد: در مقطع مهد قرآن سازمان بهزیستی و در مقطع پیش‌دبستانی آموزش و پرورش مجوزهای قرآنی را صادر می‌کند و در این باره مؤسسات قرآنی به علت وجود برخی قوانین با مشکلاتی مواجه شده‌اند که باید به دنبال رفع آن‌ها بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولویت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور باید رفع این مشکلات چه در بستر اخذ مجوز و تسهیل روند آن و چه در حوزه ادامه فعالیت مؤسسات و تعامل با بهزیستی و آموزش و پرورش باشد، افزود: البته در این رابطه راهکارهایی ارائه شده است، برای مثال مدلی که بسیج در حوزه مهد و پیش‌دبستانی پیش گرفته مدلی خوب و قابل تأمل است. سازمان بسیج در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را با آموزش و پروش منعقد کرده که با استانداردهای ساده‌تر مهد قرآن‌های خود را فعال کنند که واقعاً ابتکار خوبی است و تحولی را در کانون‌های بسیج ایجاد کرد.

جهش ظرفیت بسیج در مهد قرآن

محمدی با اشاره به اینکه در حوزه بسیج ظرفیت مهد قرآن و پیش‌دبستانی‌های قرآنی به نحو جهش‌گونه‌ای افزایش پیدا کرده است، گفت: به نظر بنده این اتفاق می‌تواند به صورت خیلی ساده‌تر برای مؤسسات قرآنی رخ دهد؛ از این حیث که هم ظرفیت سخت‌افزاری مؤسسات مقداری از بسیج بهتر است و هم اینکه از نظر منابع انسانی و محتوای قرآنی آماده‌تر از سایر نهادها هستند. بنابراین به نظر می‌رسد می‌توانیم همین الگو را در مهدهای قرآنی و مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد اجرا کنیم و واقعاً اگر بخواهیم بستر مؤسسات را برای اخذ مجوز مهد قرآن و پیش‌دبستانی قرآنی تسهیل کنیم، حتماً باید تحولی چشمگیر در این باره صورت گیرد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه سخنان خود پیشنهاد کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با هر استانداردی که آموزش و پرورش، بهزیستی و نهادهای صادرکننده مجوز مهد و پیش‌دبستانی قرآنی دارند، مرجع صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی شود.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی هر دو نهاد سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش می‌توانیم این کار را به خوبی اجرا کنیم تا از مشکلات مؤسسات نیز کاسته شود، بیان کرد: پس از برگزاری این جلسه حتماً موضوع را پیگیری کرده و با مکاتبات مختلف با وزیر آموزش و پرورش و معاونت مربوطه مطالبه خود را مطرح خواهیم کرد.

تعدد مراکز اعطای مجوز پیش‌دبستانی

اتحادیه تشکل‌های قرآنی مرجع صدور مجوز مهد و پیش‌دبستانی برای مؤسسات شوددر ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی شریعت نور، نیز طی سخنانی با بیان اینکه یکی از معضلات موجود در مسیر مؤسسات قرآنی این است که نهادهای مختلفی به اعطای مجوز مهد و پیش‌دبستانی قرآنی اقدام می‌کنند، اظهار کرد:‌ به همین دلیل هر کدام از این سازمان‌ها که احیاناً بخواهد مؤسسات را مورد حمایت خود قرار دهد، اعلام می‌کند که مؤسسات باید حتماً از آن‌ها مجوز داشته باشند و در غیر این صورت از آنها حمایتی نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این مسئله باعث شده است تا برخی مهدهای قرآنی همزمان چند مجوز از نهادهای مختلف داشته باشند، افزود: راه‌حل این است که سازمان‌های مربوط در این زمینه با هم یکدست شوند و یکدیگر را قبول داشته باشند یا اینکه این مبحث را تخصصی کنند، یعنی هر سازمانی که کار صدور مجوز را انجام می‌دهد، مجوز را فقط برای مخاطبان خود صادر کند.

تخصصی شدن مهدها

قائمی در رابطه با فعالیت مهد کودک‌های قرآنی نیز تصریح کرد: مهدکودک‌ها باید تخصصی شوند و مسئولان آن‌‌ها در راستای تخصصی بودن آموزش داده شوند. همچنین باید دوره‌های تخصصی مانند روان‌شناسی، تربیت کودک، مباحث امور قرآنی و رفتار با کودک برای ایشان برگزار شود تا مهارت لازم در این زمینه را کسب کنند.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی شریعت نور بیان کرد: حمایت نهادهای مختلف از مهد و پیش‌دبستانی‌های قرآنی نیز در روند فعالیت آن‌ها بسیار مؤثر است، گفت: این حمایت‌ها می‌تواند هم مادی (اعطای وام و ...) و هم معنوی (ترغیب کارکنان برای ثبت‌نام فرزندان در مهدها و ...) انجام شود.

قائمی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع بیمه مهدها و پیش‌دبستانی‌های قرآنی نیز موضوع بسیار مهمی است، تصریح کرد: موضوع نظارت بر مهدهای قرآنی نیز بسیار اهمیت دارد؛‌ چراکه اگر خدای ناکرده مشکلی برای مهدهای قرآنی پیش آید، مسئولان باید پاسخگو باشند. هر سازمانی باید نظارت لازم را داشته باشد تا مشکلی در مسیر فعالیت مهدها و پیش‌دبستانی‌های قرآنی ایجاد نشود.

مشکل اخذ مجوز پیش‌دبستانی قرآنی از آموزش و پرورش

اتحادیه تشکل‌های قرآنی مرجع صدور مجوز مهد و پیش‌دبستانی برای مؤسسات شوددر ادامه این نشست تخصصی نسرین زادمهر، مدیرعامل مؤسسه قرآنی شکوفه‌های انتظار، نیز در سخنانی ضمن اشاره به مشکلات فراوانی که مؤسسات قرآنی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، بیان کرد: مؤسسات قرآنی مشکل چندانی با بهزیستی در اخذ مجوز مهد قرآن ندارند و بیشترین مشکلی برای مؤسسات وجود دارد، در رابطه با مجوز پیش‌دبستانی قرآنی از آموزش و پرورش است.

زادمهر با بیان اینکه اکثر مؤسسات یعنی قریب به یک‌سوم مؤسسات پیش‌دبستانی تعطیل شده‌اند، تصریح کرد: با توجه به کار قرآنی فراوانی که مؤسسات قرآنی انجام می‌دهند و کشور نیز به این فعالیت‌ها و آموزش‌های نیاز مبرم دارد، باید گام‌های مهمی در زمینه رفع مشکل مؤسسات برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه امروز مشکل مؤسسات ما وام نیست،‌ بلکه مشکل اصلی مربوط به مجوز پیش‌دبستانی قرآنی است، گفت: باید در این باره تفاهم‌نامه‌ای میان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و وزارت آموزش و پرورش منعقد شود تا اتحادیه بتواند با این تفاهم‌نامه اختیار صدور مجوز برای مؤسسات را در دست بگیرد تا از بار مشکلات مؤسسات قرآنی کشور کاسته شود.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی شکوفه‌های انتظار با بیان اینکه برخی از مؤسسات بزرگ کشور مانند مکتب‌القرآن و ... در زمینه فعالیت پیش‌دبستانی قرآنی به صورت مستقیم با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه دارند، اظهار کرد: به دلیل مشکلات زیادی که در این مورد وجود دارد، مؤسسه‌ای مانند شکوفه‌های انتظار برای فعالیت در زمینه پیش‌دبستانی قرآنی باید زیر نظر این مؤسسات بزرگ قرار گیرد که امیدواریم با تعامل اتحادیه و آموزش و پرورش این مشکلات رفع شود.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیرحجت مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۱۸:۳۷
0
1
حسن آقای محمدی عزیز
اتحادیه اول مرجع صدور مجوز برای موسسات قرآنی بشود تا بعد یک فکری به حال مجوز مهد و پیش پیش بکنیم.
بعدم دکتر جان شما که برای عدم ادغام عدم صدور مجوز توسط اتحادیه ها را دلیل می آورید (البته در چرخشی آشکار از مواضع قبلی که تعدد را بد می دانستید) الان چطور پیشنهاد صدور مجوز که یک کار صنفی است می دهید!
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۸:۱۹
1
0
مصوبه ادغام ارشادی است ولی صدور مجوز الزام آور؟؟؟؟!!!!!!!!!!
captcha