ماجرای عنایت کریمه اهل بیت(ع) به آیت‌الله صدرالدین صدر و امام راحل
کد خبر: 3824542
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
آیت‌الله آیت میردامادی بیان کرد؛

ماجرای عنایت کریمه اهل بیت(ع) به آیت‌الله صدرالدین صدر و امام راحل

کانون خبرنگاران نبأ ــ نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی گفت: از حضرت معصومه(س) کرامات متعددی نقل شده که نشان از عظمت ایشان نزد خداوند متعال دارد. از این بین دو کرامت نظر بنده را جلب کرد و آن اینکه 10 سال پیش در یک سفر زیارتی به شهر مقدس قم زیارتنامه‌ای خواندم که در ابتدای آن به دو کرامت حضرت معصومه(س) اشاره شده بود؛ یکی به نقل از مرحوم آیت‌الله سیدصدرالدین صدر و دیگری از حضرت امام خمینی(ره).

کرامت و سخاوتمندی را از حضرت معصومه(س) درس بگیرم/ بزرگان در مشکلات به حضرت معصومه(س) متوسل می‌شدند/// خبر عکس دارد

آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی، نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله العظمی نوری همدانی، در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت «ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)» به بیان خصوصیات حضرت معصومه(س) اشاره کرد.

امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) در پاسخ به این سؤال که ویژگی برجسته حضرت معصومه(س) چیست؟ تصریح کرد: در بین بانوان برجسته شیعی چند تن امتیاز خاصی دارند و روایات نیز به آن اشاره داشته‌اند، یعنی امامان از آنها تجلیل کرده‌‌اند. در بین این گروه بانوان، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) از این ویژگی برخوردار هستند.

مدیر حوزه علمیه حاج ابوالفتح تهران ادامه داد: حضرت معصومه(س) از شرافت و فضیلت زیادی برخوردار است، ایشان خواهر امام رضا(ع) است. وقتی امام رضا(ع) به ایران آمد و حضرت معصومه(س) برای دیدار برادر بزرگوارشان حرکت کرد و به قم رسید در این شهر دچار کسالت شد و وفات یافت؛ بدون اینکه ازدواج کند و زندگی تشکیل دهد، ولیکن این بانو خیلی با عظمت و مظلوم است و حتی بعضی از مورخان هم نوشتند که ایشان را مسموم و شهید کردند.

کریمه اهل بیت(ع)؛ امتیاز خاص حضرت معصومه(س)

آیت‌الله آیت میردمادی، کریمه اهل بیت(ع) بودن را امتیاز خاص حضرت معصومه(س) برشمرد و افزود: دلیل این ویژگی، مقام علمی، شخصیت ایشان، زهد، تقوا ، پاکی و پاکیزگی حضرت است، علاوه بر این مقامات، این بانو سخاوتمند، اهل بذل و بخشش بودند و سخاوتمندی ایشان باعث شده است که او را کریمه اهل بیت(ع) بنامند چون ایشان دست فقرا، بیچارگان و مستضعفین را می‌گرفتند و از آنها استقبال می‌کردند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: از دیگر امتیازات حضرت می‌توان به عالمه و محدثه بودن حضرت اشاره کرد با اینکه ایشان سن کمی داشتند اما محدثه اهل بیت(ع) بودند و همین طور معجزاتی هم داشتند.

کرامات حضرت معصومه(س)

نماینده تام‌الأختیار آیت‌الله العظمی نوری همدانی با اشاره به کرامات متعدد از حضرت معصومه(س) گفت: از حضرت معصومه(س) کرامات متعددی نقل شده که نشان از عظمت ایشان نزد خداوند متعال دارد. از این بین دو کرامت نظر بنده را جلب کرد و آن اینکه 10 سال پیش در یک سفر زیارتی به شهر مقدس قم زیارتنامه‌ای خواندم که در ابتدای آن به دو کرامت حضرت معصومه(س) اشاره کرده بود. یکی به نقل از مرحوم آیت‌الله سید صدرالدین صدر و دیگری را حضرت امام خمینی(ره) نقل کرده بود.

مدیر حوزه علمیه ابوالفتح تهران درباره شخصیت آیت‌الله صدر گفت: آیت‌الله صدر پدر امام موسی صدر و از مراجع وقت تقلید در شهر مقدس قم بود که بنده هم حدود 40 سال پیش در زمان حیاتشان خدمت ایشان رسیده بودم. عالم بزرگواری بودند و اکنون هم مدفن ایشان در جوار قبر مراجع تقلید در مسجد بالای سر حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد.

آیت‌الله آیت میردامادی به عنایت حضرت معصومه(س) به آیت‌الله صدر اشاره و بیان کرد: در این کتاب نوشته بود که مرحوم آیت‌الله صدر بعد از فوت آیت‌الله حائری یزدی عهده‌دار یک سوم شهریه طلاب حوزه علمیه قم شدند، و یک سوم دیگر آن را آیت‌الله خوانساری و یک سوم دیگر را آیت‌الله حجت کوه کمره‌ای تضمین پرداخت دادند.

وی ادامه داد: چند ماهی از این روال پرداخت گذشت تا اینکه آیت‌الله صدر از اعطای شهریه بازماند از طرفی چون به آیت‌الله خوانساری و آیت‌الله حجت کوه کمره‌ای پول وجوهات می‌رسید؛ آنها مشکلی در پرداخت نداشتند و این مسئله موجبات نارضایتی برخی طلاب شده بود  آیت‌الله صدر شرمنده این وضعیت. تا جایی که از شدت ناراحتی به حرم حضرت معصومه(س) مشرف می‌شوند و بعد از زیارت و نماز زیارت، ایشان بر خلاف علما که به ضریح نزدیک نمی‌شوند، آن روز نزدیک ضریح شده و با گریه خطاب به حضرت معصومه(س) گفته بود «عمه جان می‌خواهم شهریه طلاب را بدهم و به فقرا کمک کنم، شما هم پیش خدا آبرو دارید و من هم همسایه شما هستم، دعا و نظری کنید که این پول به من برسد، اگر قرار نیست پولی به دستم برسد، مرگ مرا برسانید تا بیش از این شرمنده و خجالت زده نشوم».

وی ادامه داد: بعد ایشان به منزل می‌رود، شب هنگام در نیمه‌های شب کسی درب منزل را می ‌زند، خادم می‌بیند فردی کت و شلوار پوش و کرواتی خواستار دیدار با آیت‌الله سیدصدرالدین صدر است. آیت‌الله صدر می‌گوید حتما حاجت دوم من روا شده و ساواک قصد جان مرا کرده است. جازه داد فرد داخل شود. او خدمت آیت‌الله صدر می‌رسد و می‌گوید «آیا شما آیت‌الله سید صدرالدین صدر هستید؟» ایشان هم می‌گوید: بله و آن فرد می‌گوید «آماده ام تا وجوهاتم را بپردازم».

این محقق حوزوی افزود: آیت‌الله صدر تعجب می‌کند و می‌گوید «شما اسم مرا از کجا می‌دانید و چرا این موقع شب آمده‌اید؟» آن فرد می‌گوید: «دو شب پیش در عالم خواب دیدم مرده‌ام و روز قیامت شده است و من هم در صحرای محشر با هزار نفر دیگر ایستاده بودم که به حساب و کتابم برسند و همین طور معطل بودم تا تکلیفم مشخص شود که کجا باید برویم. دیدم جمعیت زیادی آمدند و از مقابل ما رد شدند و بدون معطلی و با سرعت به سمت بهشت رفتند و من همین طور معطل مانده بودم. پرسیدم آن‌ها چه کسانی بودند که سریع وارد بهشت شدند، کسی گفت آنها جواز بهشت دارند چون خمس مالشان را پرداخت کرده‌اند».

وی ادامه داد: این فرد می‌گوید، گفتم پس من چکار کنم؟ گفتند اگر می‌خواهی مانند آنها باشی و بهشت نصیبت شود، باید خدمت آیت‌الله سید صدرالدین صدر در قم روی و آنجا خمست را بپردازی، تا خدا نجاتت دهد، اسم شما را آنها گفتند و حتی آدرس منزل شما را هم آنها دادند، اکنون من خدمت شما رسیده‌ام و خمسم را آورده‌ام».

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: نقل است تا حرف این فرد تمام می‌شود، آیت‌الله صدر گریان شده و می‌گوید «حضرت معصومه(س) عجب کاری کرد، چه سریع اتفاق داد». بعد آن فرد خمس اموالش را که معادل شش ماه شهریه طلاب بود، یک جا به ایشان می‌دهد.

چرا حضرت معصومه(س) را کریمه اهل بیت(ع) می‌خوانند؟/ عنایت به آیت‌الله صدرالدین صدر و امام راحل

عنایت حضرت معصومه(س) به امام خمینی(ره)

آیت‌الله آیت میردامادی ادامه داد: همسر امام خمینی(ره) مریض می‌شوند و برای معالجه به بیمارستان می‌روند، چندین دکتر بر بالین او آمده و نتوانستند علت بیماری را تشخیص دهند، لذا قطع امید کرده بودند، امام(ره) خیلی متأثر و نارحت شدند، به ذهنشان رسید از عالمی وارسته در قم بخواهند که برای ایشان دعا کرده و شفا را از حضرت معصومه(س) بخواهند.

امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) افزود: این عالم ربانی وضو و غسل می‌کند و مشرف به حرم حضرت معصومه(س) می‌شود و برای شفای همسر امام خمینی(ره) دعا و زیارت‌نامه می‌خواند و متوسل به حضرت معصومه(س) می‌شود. مدت کوتاهی که گذشت، به امام خمینی(ره) خبر دادند که بیماری برطرف شده و همسر ایشان سلامتی را باز یافته‌اند.

توسل به حضرت معصومه(س) برای شفا

آیت‌الله میردادمادی گفت: سه سال پیش کسالت شدیدی پیدا کردم، دکترها یا هزینه تراشی می‌کردند که برای من امکان پرداخت نبود یا اینکه می‌گفتند حتی با عمل جراحی هم ممکن نیست مجدداً سلامت خود را بازیابم. راهی قم و به زیارت حضرت معصومه(س) شرفیاب شدم، در آن زیارت خالصانه از ته دل به حضرت معصومه(س) متوسل شده و شفا خواستم. پس از بازگشت به اصفهان دکتر گفت بیماری شما به یک عمل ساده نیاز دارد که پس از آن سلامتی کامل خود را به دست خواهید آورد. این معجزه را خودم از حضرت معصومه(س) دیدم و از این بیماری خطرناک نجات پیدا کردم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به درسی که دختران باید از حضرت معصومه(س) بگیرند، تصریح کرد: نامگذاری سالروز میلاد بانوی کریمه اهل بیت(ع)، حضرت معصومه(س) به نام روز دختر از برکات انقلاب اسلامی در این کشور است. خوب است دختران از اخلاق این بانو الگو بگیرند و سیره و احوالات این حضرت را بخوانند.

آیت‌الله میردامادی با تأکید بر اینکه هر اسمی را که به سبب این مناسبات گذاشته شود، معنایی را به خود اختصاص داده است، گفت: نامگذاری ولادت حضرت پیامبر اکرم(ص) به عنوان هفته وحدت، با هدف صلح و تقریب مسلمانان با یکدیگر و ... بیانگر ضرورت درس گرفتن از سیره این بزرگواران دینی است. علت اینکه ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) را به عنوان هفته کرامت نامیده‌اند، این است که درباره کرامت فکر کنیم که این تعبیر یعنی چه؟ یعنی بخشش که اختصاص به حضرت معصومه و برادر بزرگوارشان دارد، خوب است که احوالات حضرت را مطالعه کنیم و مانند ایشان کریم و سخاوتمند باشیم و از اموالمان به فقرا و مستضعفان ببخشیم.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: نامگذاری این اسم‌ها روی روزهایی در هفته این است که مردم را متذکر کنند و این صفتی که در آن روز به نام او نامگذاری شده است را عمل کنند و در خود پیاده کنند و به کار بیندازند نه اینکه فقط شعار بدهند و لقلقه زبان‌ها باشد دهه کرامت یعنی اینکه به فقرا، بیماران، آبرومندان کمک کنید تا در این دهه کرامت مورد کرامت حضرت معصومه و برادر بزرگوارشان حضرت رضا(ع) قرار بگیرید.

آیت‌الله آیت میردامادی تأکید کرد: مسئولین و هر دولتی که انتخاب می‌شود و پستی می‌گیرد؛ خوب است در دهه کرامت به برکت حضرت معصومه و امام رضا(ع)، هدیه‌ای را اختصاص بدهند به کارمندان، پولی را اختصاص بدهند به بیماران و همین طور کمک مالی به مستضعفین کنند.

اهمیت نکوداشت نام ائمه(ع) در نامگذاری فرزندان 

آیت‌الله سید باقر آیت میردامادی در پایان اظهار کرد: متأسفانه یکی از مسائلی که در جامعه ما خیلی رواج پیدا کرده، اسم‌گذاری بچه‌ها به نام‌هایی غیر از اسامی ائمه و مذهبی است که نه معنایی دارند و نه فحوایی. صحیح نیست انسان یک اسمی که اصلاً معنی و ریشه آن را نمی‌داند، روی فرزندش بگذارد با نام گذاری اسامی مذهبی، در واقع فرهنگ اسلام و دین را احیاء می‌کنیم.

آیت‌الله میردامادی ادامه داد: مثلاً شخصی که نام دخترش را به نام حضرت معصومه نامگذاری می‌کند، مسلماً از این نامگذاری‌ها ائمه معصومین هم خوشحال می‌شوند و این اظهار محبت کوچکی است که انسان می‌تواند از طریق نامگذاری نسبت به اهل‌ بیت(ع) ادا کند؛ نامگذاری اسم علی برای پسران به پسران آبرو می‌دهد و همین طور نامگذاری اسم زهرا برای دختران به آن‌ها آبرو و احترام می‌دهد.

علیرضا برومند

انتهای پیام

captcha